Berta Sándor
Sokkal gyorsabban kell átprogramozni a gépeket
Egy új cég szeretné növelni a gyárak termelékenységét. Az ötletet számos befektető támogatja.
Az ipari metaverzum jelenleg sok vállalat számára jelenti a jövő nagy témáját. A digitális ikrek segítségével például az üzemekben zajló folyamatok virtuálisan feltérképezhetők és szimulációk segítségével optimalizálhatók. A felhőből származó összes dolgot azonban gyakran nehéz gyorsan végrehajtani. "Egy kisebb modellváltás esetén az autógyárak két és fél napig állnak, amíg az összes gépet átprogramozzák. Sokkal gyorsabban és megbízhatóbban kell átprogramoznunk a robotokat" - jelentette ki Josef Waltl, a Software Defined Automation (SDA) vezetője és társalapítója.
Az SDA egy olyan platformot fejlesztett ki, amely összeköti a gyárakat a felhőkörnyezetekkel és amelyhez a beszállítók gépei és alkalmazásai dokkolhatnak. Waltl elmondta, hogy az automatizálási szakemberek - akikből túlságosan kevés van - gyakran még mindig laptopokkal járják az üzemcsarnokokat és közvetlenül a vezérlőszekrénynél végzik el a frissítéseket. Ezért is van nagyon nagy szükség a digitalizációra. Az új platformot a gépvezérlések gyorsabb és egyszerűbb konfigurálása érdekében alkotta meg az SDA. "Az automatizált gyárak folyamatait percek alatt teljesen rugalmassá és adaptálhatóvá tesszük" - emelte ki Axel Scheurer társalapító.
A vállalkozás a megoldásainak értékesítéséhez alkalmazott megközelítést Industrial Control as a Service (ipari vezérlés, mint szolgáltatás) névvel illeti. Az ügyfelek előfizetési díjat fizetnek a használatért. Az első nagy ügyfél a Henkel, amely a technológiát a létesítményeiben alkalmazza. Az első nagyobb finanszírozási körben a befektetőket is sikerült meggyőzni. A München melletti Garchingból származó startup tízmillió dollárt gyűjtött össze, amelynek a nagy része az Insight Partners befektetőjétől származott. A projektben részt vesz még a Baukunst VC, a Fly Ventures és a First Momentum is.
Az alapítók szerint hatalmas a potenciális vásárlói bázis. "Ha csak a világ összes vezérlőjének fél százalékát össze tudnánk kapcsolni, jó eséllyel milliárdos értéket kapnánk. Középtávon a cél a milliós nagyságrendű értékesítés, de ha sikeresek vagyunk a piacon, sokkal többet érhetünk el. Az ügyfelek érdeklődése nagy" - ecsetelte Waltl. Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a dolgok internetének elmúlt évekbeli diadalmenete ellenére a termelékenység az üzemekben nem nőtt az ígért mértékben. "A gyárakban az utolsó métereken van egy végrehajtási probléma - és ezt szeretnénk orvosolni" - hangsúlyozta Waltl.
A vállalat nem az automatizálási specialisták, például a Siemens vagy a Rockwell versenytársának tekinti magát, hanem kiegészítő szereplőnek. Az ipar digitalizálása megmutatta, hogy a zárt rendszerek nem működnek, ezért mindenki együttműködik mindenkivel. Az azonban még nem világos, hogy végül ki fogja biztosítani az értékteremtés legnagyobb részét. A Siemens például egyszerűbb gépvezérlési megoldásokat is piacra dobhatna. A német konszern egyik magas rangú vezetője ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy az Ipar 4.0 célja a lehető legkisebb mennyiségek gyártásának automatizálása. Ehhez a gépek egyszerű átprogramozhatósága szükséges. Így könnyen elképzelhető, hogy a Siemens és más versenytársak saját megoldásokat fognak kifejleszteni.
"Becsléseink szerint technológiailag körülbelül másfél év előnyünk van a különböző beszállítók vezérlőinek összekapcsolásában" - szögezte le Waltl. A menedzser hozzátette, hogy a finanszírozási körből származó bevételt a technológia továbbfejlesztésére fordítják. Az SDA alapítóinak előnye, hogy sok oldalról ismerik a témát: mindketten a Siemensnél dolgoztak, Waltl pedig a Microsoft és az Amazon Web Services munkatársa is volt.
Az ipari metaverzum jelenleg sok vállalat számára jelenti a jövő nagy témáját. A digitális ikrek segítségével például az üzemekben zajló folyamatok virtuálisan feltérképezhetők és szimulációk segítségével optimalizálhatók. A felhőből származó összes dolgot azonban gyakran nehéz gyorsan végrehajtani. "Egy kisebb modellváltás esetén az autógyárak két és fél napig állnak, amíg az összes gépet átprogramozzák. Sokkal gyorsabban és megbízhatóbban kell átprogramoznunk a robotokat" - jelentette ki Josef Waltl, a Software Defined Automation (SDA) vezetője és társalapítója.
Az SDA egy olyan platformot fejlesztett ki, amely összeköti a gyárakat a felhőkörnyezetekkel és amelyhez a beszállítók gépei és alkalmazásai dokkolhatnak. Waltl elmondta, hogy az automatizálási szakemberek - akikből túlságosan kevés van - gyakran még mindig laptopokkal járják az üzemcsarnokokat és közvetlenül a vezérlőszekrénynél végzik el a frissítéseket. Ezért is van nagyon nagy szükség a digitalizációra. Az új platformot a gépvezérlések gyorsabb és egyszerűbb konfigurálása érdekében alkotta meg az SDA. "Az automatizált gyárak folyamatait percek alatt teljesen rugalmassá és adaptálhatóvá tesszük" - emelte ki Axel Scheurer társalapító.
A vállalkozás a megoldásainak értékesítéséhez alkalmazott megközelítést Industrial Control as a Service (ipari vezérlés, mint szolgáltatás) névvel illeti. Az ügyfelek előfizetési díjat fizetnek a használatért. Az első nagy ügyfél a Henkel, amely a technológiát a létesítményeiben alkalmazza. Az első nagyobb finanszírozási körben a befektetőket is sikerült meggyőzni. A München melletti Garchingból származó startup tízmillió dollárt gyűjtött össze, amelynek a nagy része az Insight Partners befektetőjétől származott. A projektben részt vesz még a Baukunst VC, a Fly Ventures és a First Momentum is.
Az alapítók szerint hatalmas a potenciális vásárlói bázis. "Ha csak a világ összes vezérlőjének fél százalékát össze tudnánk kapcsolni, jó eséllyel milliárdos értéket kapnánk. Középtávon a cél a milliós nagyságrendű értékesítés, de ha sikeresek vagyunk a piacon, sokkal többet érhetünk el. Az ügyfelek érdeklődése nagy" - ecsetelte Waltl. Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a dolgok internetének elmúlt évekbeli diadalmenete ellenére a termelékenység az üzemekben nem nőtt az ígért mértékben. "A gyárakban az utolsó métereken van egy végrehajtási probléma - és ezt szeretnénk orvosolni" - hangsúlyozta Waltl.
A vállalat nem az automatizálási specialisták, például a Siemens vagy a Rockwell versenytársának tekinti magát, hanem kiegészítő szereplőnek. Az ipar digitalizálása megmutatta, hogy a zárt rendszerek nem működnek, ezért mindenki együttműködik mindenkivel. Az azonban még nem világos, hogy végül ki fogja biztosítani az értékteremtés legnagyobb részét. A Siemens például egyszerűbb gépvezérlési megoldásokat is piacra dobhatna. A német konszern egyik magas rangú vezetője ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy az Ipar 4.0 célja a lehető legkisebb mennyiségek gyártásának automatizálása. Ehhez a gépek egyszerű átprogramozhatósága szükséges. Így könnyen elképzelhető, hogy a Siemens és más versenytársak saját megoldásokat fognak kifejleszteni.
"Becsléseink szerint technológiailag körülbelül másfél év előnyünk van a különböző beszállítók vezérlőinek összekapcsolásában" - szögezte le Waltl. A menedzser hozzátette, hogy a finanszírozási körből származó bevételt a technológia továbbfejlesztésére fordítják. Az SDA alapítóinak előnye, hogy sok oldalról ismerik a témát: mindketten a Siemensnél dolgoztak, Waltl pedig a Microsoft és az Amazon Web Services munkatársa is volt.