Berta Sándor
A programozás fontosabb, mint egy idegen nyelv megtanulása
Az Apple vezetője a programozási képességek elsajátítása mellett érvelt.
Tim Cook, a kaliforniai konszern első embere szerint a programozás megtanulása a gyermekek számára fontosabb, mint egy idegen nyelv elsajátítása. A programozás megtanítja az embereket arra, hogy kritikusan kérdezzenek és nagyrészt a kreativitásra épül, ráadásul a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás képességének és a kreativitásnak az ötvözete.
Az óriáscég a Mindenki programozhat mottóval kínál programozási anyagokat már az egészen kicsiknek is, akik egyszerű eszközökkel, például festéssel vagy egy tánccal tanulják meg a programozás logikáját. Ahhoz azonban senkinek sem kell informatikusnak vagy programozónak lennie, hogy tudja, mi mindent lehet megtenni a kódok által. Ez egy létfontosságú képesség, amelyet - ahogy az olvasás vagy a matematika esetében is - ki kell fejleszteni.
A menedzser úgy vélte, hogy a legjobb alkalmazások azok, amelyek gazdagítják az emberek életét. A diákok más válaszokat kapnak a különböző programok fejlesztéséből, mint a jelenlegi fejlesztők. A tanulók ugyanis egy fiatal kihívásainak szemszögéből nézik a feladatokat. Kiemelte, hogy az emberek meg akarják változtatni a világot, de mindenki a maga módján. A mai tinédzserek azonban bizonyos szempontból teljesen mások, különlegesek.
Kérdéses ugyanakkor, hogy a fiataloknak konkrét programozási nyelveket kell-e tanulniuk, amelyek gyorsan elavulhatnak vagy az algoritmusok logikáját kell megérteniük. Esetleg mélyebb ismeretekkel kell rendelkezniük például a mesterséges intelligenciával kapcsolatban vagy elegendő, ha képesek uralni az internet információáradatát. Cook szerint az iskolát elvégzőknek képeseknek kellene lenniük kifejleszteni egy szoftvert és megjelentetni azt. A kész alkalmazásnak nem kell kereskedelmi terméknek lennie, de mindegyik diáknak képesnek kell lennie egy programot az alapoktól megalkotni.
A programozási nyelvek nem feltétlenül nehezek. Ott van például az Apple által létrehozott Swift, amely olyan egyszerűen megtanulható, mint ahogy a cég termékei kezelhetők. Ez is volt a cél. Ezáltal ugyanis a programozási nyelv a háttérbe kerül és a kreativitásé, a problémamegoldásé és a kritikus gondolkodásé lesz a főszerep. A Swiftet bárki megtanulhatja.
Cook végül kitért a tanárok általános helyzetére is. Mint mondta, a pedagógusok alulértékeltek és határozott álláspontja, hogy a béreik a jövőben emelkedni fognak. Az oktatás minden másnál jobban képes kiegyenlíteni a viszonyokat és az esélyegyenlőségről gondoskodni. Ennek értékét nem szabad alábecsülni, sem az egyének, sem a társadalom vonatkozásában.
Tim Cook, a kaliforniai konszern első embere szerint a programozás megtanulása a gyermekek számára fontosabb, mint egy idegen nyelv elsajátítása. A programozás megtanítja az embereket arra, hogy kritikusan kérdezzenek és nagyrészt a kreativitásra épül, ráadásul a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás képességének és a kreativitásnak az ötvözete.
Az óriáscég a Mindenki programozhat mottóval kínál programozási anyagokat már az egészen kicsiknek is, akik egyszerű eszközökkel, például festéssel vagy egy tánccal tanulják meg a programozás logikáját. Ahhoz azonban senkinek sem kell informatikusnak vagy programozónak lennie, hogy tudja, mi mindent lehet megtenni a kódok által. Ez egy létfontosságú képesség, amelyet - ahogy az olvasás vagy a matematika esetében is - ki kell fejleszteni.
A menedzser úgy vélte, hogy a legjobb alkalmazások azok, amelyek gazdagítják az emberek életét. A diákok más válaszokat kapnak a különböző programok fejlesztéséből, mint a jelenlegi fejlesztők. A tanulók ugyanis egy fiatal kihívásainak szemszögéből nézik a feladatokat. Kiemelte, hogy az emberek meg akarják változtatni a világot, de mindenki a maga módján. A mai tinédzserek azonban bizonyos szempontból teljesen mások, különlegesek.
Kérdéses ugyanakkor, hogy a fiataloknak konkrét programozási nyelveket kell-e tanulniuk, amelyek gyorsan elavulhatnak vagy az algoritmusok logikáját kell megérteniük. Esetleg mélyebb ismeretekkel kell rendelkezniük például a mesterséges intelligenciával kapcsolatban vagy elegendő, ha képesek uralni az internet információáradatát. Cook szerint az iskolát elvégzőknek képeseknek kellene lenniük kifejleszteni egy szoftvert és megjelentetni azt. A kész alkalmazásnak nem kell kereskedelmi terméknek lennie, de mindegyik diáknak képesnek kell lennie egy programot az alapoktól megalkotni.
A programozási nyelvek nem feltétlenül nehezek. Ott van például az Apple által létrehozott Swift, amely olyan egyszerűen megtanulható, mint ahogy a cég termékei kezelhetők. Ez is volt a cél. Ezáltal ugyanis a programozási nyelv a háttérbe kerül és a kreativitásé, a problémamegoldásé és a kritikus gondolkodásé lesz a főszerep. A Swiftet bárki megtanulhatja.
Cook végül kitért a tanárok általános helyzetére is. Mint mondta, a pedagógusok alulértékeltek és határozott álláspontja, hogy a béreik a jövőben emelkedni fognak. Az oktatás minden másnál jobban képes kiegyenlíteni a viszonyokat és az esélyegyenlőségről gondoskodni. Ennek értékét nem szabad alábecsülni, sem az egyének, sem a társadalom vonatkozásában.