Berta Sándor

Dizájntrükkök ellen harcol a Mozilla

A szervezet hadat üzent a különböző félrevezető módszereknek.

Tavaly novemberben ismertté vált, hogy az európai uniós tagállamok betiltanák az úgynevezett Dark Patterns gyakorlatot. Az utóbbi lényege, hogy a honlapok olyan különböző pszichológiai és dizájntrükköket alkalmaznak, amelyek az internetezőket arra veszik rá, hogy az eredeti terveikkel nem egyező dolgokra is rábólintsanak. Ez lehet például egy előfizetés kötése vagy a böngészésük követése. Szakemberek kimutatták, hogy a használt megoldások között vannak a bizonyos színekkel kiemelt gombok és a gyors vásárlásra ösztönző időzítők. Szinte az összes Európai Unióban népszerű honlap és alkalmazás használ legalább egy ilyen megoldást arra, hogy pszichológiai vagy manipulatív dizájnelemek segítségével befolyásolja a fogyasztókat.

A Mozilla most kezdeményezést indított ezen "sötét megoldások" ellen, a programhoz csatlakozhatnak a felhasználók, a tervezők, a politikusok, valamint az adat- és a fogyasztóvédők is. A szervezet rámutatott, hogy bár a valódi fizikai világban is léteznek "megtévesztő minták" - a Mozilla példaként említette az édességeket a szupermarket pénztáránál -, az online megoldások sokkal veszélyesebbek az emberek magánéletére nézve. A különösen kiszolgáltatott csoportok pedig különösen nagy veszélynek vannak kitéve, hiszen közvetlenül nyomást gyakorolhatnak rájuk a személyes információk.

A Mozilla Alapítvány szerint mindenki, aki internetezik, tehet valamit a sötét megoldások ellen. "Ha történetesen dizájner vagy, akkor hatalmi pozícióban is vagy - dönthetsz a megbízható felhasználói élmény megtervezéséről" - emelte ki a szervezet. A Mozilla úgy véli, hogy ennél már csak az a jobb, ha az ember dizájntanárként rögtön beleneveli a diákokat abba, hogy jó döntéseket hozzanak és talán még olyan kurzusokat is kínál, amelyek kifejezetten a "viselkedéstudományra" és az "etikus tervezésre" összpontosítanak. Az alapítvány másik javaslata az, hogy a támogató cégek csatlakozzanak a "Felelős informatikai kihíváshoz", amely egy több vállalatból álló koalíció és egy jobb internetet szeretne létrehozni.

A sötét megoldásokat különösen gyakran használják a vásárlási döntéseknél, például a gyors vásárlási akciók ösztönzésére. De a sütifájl-bannerek is sokak figyelmét felkeltették, mert ott a felhasználókat gyakran gyakorlatilag arra utasítják, hogy úgy válasszanak, hogy a személyre szabott reklám megengedett legyen. Bárki, akit ez bosszant, jelentkezhet a Dark Patterns Tip Line és az UXP2 oldalakon, vagy írhat egy e-mailt a Mozilla kérésére a [email protected] címre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!