Gyurkity Péter
Recesszióban van a PC-piac
Sorrendben másodszor esett vissza az értékesítések száma, ez már új trendet jelez.
A számítógépek értékesítésével, a friss globális adatokkal kapcsolatban nemrég számoltunk be arról, hogy a PC-s alkatrészeket is elérte a visszaesés, most azonban az egyik legnagyobb piackutató cég jelezte, hogy sorrendben második alkalommal regisztráltak csökkenést. Ezzel a PC-piac is recessziót mutat, nem világos, hogy ezt mi fordítaná meg.
Az IDC a napokban tette közzé szokásos felmérésének legújabb példányát, amely szerint a globális PC-eladások már 15,3 százalékkal estek vissza, legalábbis a második negyedévben, ami a vártnál nagyobb csökkenést jelent. Tekintettel arra, hogy az első periódusban is negatív változást mutattak fel, ez már recessziónak nevezhető, ami amúgy az amerikai gazdaság tekintetében is igaz, hiszen ott a GDP változása vett fel negatív előjelet az év első felében. A teljes szám picit meghaladta a 71 millió darabot, ez viszont egyértelműen rosszabb eredmény, mint egy évvel ezelőtt, a visszaesésnek pedig egyszerre több kiemelkedő oka is volt.
A piackutató cég elemzői az újabb kínai lezárásokat, az ukrajnai háborút, az emelkedő hozamokat, valamint a szintén növekvő inflációt sorolják fel főbb indokként, ez pedig a vásárlói hangulatot is negatívan befolyásolja, hiszen egyre többen tartanak egy komoly recessziótól. A félelem természetes módon a kiadások visszavágását eredményezi, ez még tovább súlyosbíthatja a helyzetet, bár a vállalati szegmensben még mindig meglehetősen erős kereslet látható, annak ellenére, hogy ez a terület is némi csökkenést mutat. Mindenképpen érdemes azonban a fentiekhez hozzátenni, hogy a pandémia 2020-as elindulása után a PC-eladások nagy lökést kaptak, a mostani adat pedig még mindig jobb a 2019-es szinthez képest, hiszen akkor 65 milliónál tetőztek az értékesítések.
A gyártók versenyét amúgy a Lenovo nyerte a maga 24,6 százalékos részesedésével, mögöttük sorrendben a HP, a Dell, az Acer, valamint az Apple végzett, az Asus pedig a hatodik helyre futott be. A legnagyobb csökkenést közülük a HP és az Apple mutatta, náluk ez meghaladta a 20 százalékot.
A számítógépek értékesítésével, a friss globális adatokkal kapcsolatban nemrég számoltunk be arról, hogy a PC-s alkatrészeket is elérte a visszaesés, most azonban az egyik legnagyobb piackutató cég jelezte, hogy sorrendben második alkalommal regisztráltak csökkenést. Ezzel a PC-piac is recessziót mutat, nem világos, hogy ezt mi fordítaná meg.
Az IDC a napokban tette közzé szokásos felmérésének legújabb példányát, amely szerint a globális PC-eladások már 15,3 százalékkal estek vissza, legalábbis a második negyedévben, ami a vártnál nagyobb csökkenést jelent. Tekintettel arra, hogy az első periódusban is negatív változást mutattak fel, ez már recessziónak nevezhető, ami amúgy az amerikai gazdaság tekintetében is igaz, hiszen ott a GDP változása vett fel negatív előjelet az év első felében. A teljes szám picit meghaladta a 71 millió darabot, ez viszont egyértelműen rosszabb eredmény, mint egy évvel ezelőtt, a visszaesésnek pedig egyszerre több kiemelkedő oka is volt.
A piackutató cég elemzői az újabb kínai lezárásokat, az ukrajnai háborút, az emelkedő hozamokat, valamint a szintén növekvő inflációt sorolják fel főbb indokként, ez pedig a vásárlói hangulatot is negatívan befolyásolja, hiszen egyre többen tartanak egy komoly recessziótól. A félelem természetes módon a kiadások visszavágását eredményezi, ez még tovább súlyosbíthatja a helyzetet, bár a vállalati szegmensben még mindig meglehetősen erős kereslet látható, annak ellenére, hogy ez a terület is némi csökkenést mutat. Mindenképpen érdemes azonban a fentiekhez hozzátenni, hogy a pandémia 2020-as elindulása után a PC-eladások nagy lökést kaptak, a mostani adat pedig még mindig jobb a 2019-es szinthez képest, hiszen akkor 65 milliónál tetőztek az értékesítések.
A gyártók versenyét amúgy a Lenovo nyerte a maga 24,6 százalékos részesedésével, mögöttük sorrendben a HP, a Dell, az Acer, valamint az Apple végzett, az Asus pedig a hatodik helyre futott be. A legnagyobb csökkenést közülük a HP és az Apple mutatta, náluk ez meghaladta a 20 százalékot.