Lemásolná az európai digitális piaci törvényt Nagy-Britannia

A szigetország meglehetősen szigorú csomagot készít elő.

Az Európai Unió feketelisták segítségével akarja betiltani a piacra hátrányos üzleti gyakorlatokat és megtörni az amerikai internetes cégek piaci hatalmát. A digitális piaci törvényt (DMA) bevezetése tavaly nyár óta tervezik, de az egyelőre késik. A brit kormány most bemutatta azokat a terveit, amelyek segítségével meg akarja törni a technológiai ágazatban az olyan nagy platformok uralmát, mint az Apple, a Facebook és a Google.

Az elképzelések között szerepel a mobil operációs rendszerek közötti váltások megkönnyítése, továbbá a szigetországi kabinet megakadályozná, hogy a Szilícium-völgyből származó nagyvállalatok a méretüket és a jelenlétüket kihasználva kiszorítsák a piacokról a kisebb szereplőket. Az új szabályok ellen vétőket súlyos szankciókkal sújtanák.

A tervezett csomag gyakorlatilag az európai uniós DMA másolata. A brit kormány létrehozna a helyi versenyhatóságon belül egy digitális piacokért felelős részleget (DMU), amely akár az éves bevétel tíz százalékát kitevő pénzbüntetéseket is kiszabhatna. A bírságok így könnyen elérhetnék a több milliárd eurót - főleg úgy, hogy a DMU-nak lehetősége lenne minden egyes nap, amíg a jogsértés tart, további 5-5 százalékot emelni a büntetésen.

A mobil operációs rendszerek közötti átváltás megkönnyítheti majd a nagyobb keresőkínálathoz és a még több közösségi portálhoz való hozzáférést, továbbá az új szereplők könnyebben beléphetnek a piacra és a felhasználók is nagyobb ellenőrzést kapnak a személyes adataik felett. A nagyobb szereplőknek ráadásul fel kell hívniuk a figyelmet az algoritmusaik működésére.

A DMU-nak joga lesz elsőként véleményeznie a tervezett fúziókat és kényszerítheti az érintett vállalatokat arra, hogy több adatot osszanak meg a kisebb vetélytársaikkal. Emellett fontos lesz, hogy minden online tartalomtulajdonos tisztességes pénzt kapjon a termékéért. Ezáltal erősebb pozícióba juthatnak a nemzeti és a regionális sajtóorgánumok, a közösségi platformok pedig kényszeríthetők a nagyobb átláthatóságra, például azzal kapcsolatban, hogy milyen algoritmusokat alkalmaznak.

Chris Philp brit digitális miniszter kijelentette, hogy a néhány technológiai óriás dominanciája háttérbe szorítja a versenyt és megfojtja az innovációt. Paul Scully szigetországi fogyasztóvédelmi miniszter hozzátette, hogy az ügyfélnek mindig igaza van, de gyakran nincs választása. Ezért meg fogják akadályozni a társaságokat abban, hogy a hatalmukkal az ügyfeleiknek ártsanak. A választási lehetőségek nem korlátozódhatnak majd az egyes eszközökön bizonyos szoftverekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!