Berta Sándor
Drónok láthatják el a tengeri szélerőműparkokat
A pilóta nélküli légi járművek megkönnyíthetik a létesítmények logisztikai ellátását.
A Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR) Repülés Rendszertechnikai Intézete és az EnBW energiaellátó konszern közös projektet indított Upcoming Drones Wind Farm (UDW) néven, amelynek keretében a két fél azt tanulmányozza, hogy miként lehetne a robotrepülőgépeket felhasználni a tengeri szélerőműparkok ellátására, kiválthatnák-e az alkalmazott hajókat, a helikoptereket és darukat, illetve tehermentesíthetik-e a karbantartásokat végző szakembereket.
A szélerőművek átvizsgálására már most is alkalmaznak drónokat, de azok kis méretűek és kifejezetten a vizsgálatok elvégzésére lettek megalkotva. Ráadásul az általuk szerzett tapasztalatok nem vihetők át a nagyobb méretű pilóta nélküli szállítójárművekre. Sebastian Cain, a DLR intézetének munkatársa szerint az utóbbiaknak több száz kilogramm súlyt kell továbbítaniuk és lehetővé kell tenniük a karbantartást végző személyzet elszállítását is. Azonban ezek a lehetőségek még kis mértékben vannak kipróbálva.
A programnak választ kell adnia arra a kérdésre, hogy a robotrepülőgépek milyen feltételek mellett használhatók észszerűen a szélerőműparkok területén. De ugyanígy fontos az is, hogy miként lehet információkat cserélni a drónok és a szélkerekek között és milyen biztonsági és egyéb szabályozásokra van szükség. Cain hozzátette, hogy a cél az, hogy a pilóta nélküli légi jármű maga számítsa ki a legjobb útvonalat, tudnia kell, hogy melyik útvonalak a biztonságosak és el kell kerülnie a működő szélkerekek mögötti turbulenciákat.
Az EnBW számos szélerőműpark működtetési tapasztalatával rendelkezik, amelyek hasznosíthatók. A kapcsolódó Offshore Drone Challenge (ODC) projektben pedig a robotrepülőgép-gyártók és -szolgáltatók lehetőséget kapnak a termékeik bemutatására, s a technológiai partnerek is profitálhatnak a kutatási eredményekből.
A Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR) Repülés Rendszertechnikai Intézete és az EnBW energiaellátó konszern közös projektet indított Upcoming Drones Wind Farm (UDW) néven, amelynek keretében a két fél azt tanulmányozza, hogy miként lehetne a robotrepülőgépeket felhasználni a tengeri szélerőműparkok ellátására, kiválthatnák-e az alkalmazott hajókat, a helikoptereket és darukat, illetve tehermentesíthetik-e a karbantartásokat végző szakembereket.
A szélerőművek átvizsgálására már most is alkalmaznak drónokat, de azok kis méretűek és kifejezetten a vizsgálatok elvégzésére lettek megalkotva. Ráadásul az általuk szerzett tapasztalatok nem vihetők át a nagyobb méretű pilóta nélküli szállítójárművekre. Sebastian Cain, a DLR intézetének munkatársa szerint az utóbbiaknak több száz kilogramm súlyt kell továbbítaniuk és lehetővé kell tenniük a karbantartást végző személyzet elszállítását is. Azonban ezek a lehetőségek még kis mértékben vannak kipróbálva.
A programnak választ kell adnia arra a kérdésre, hogy a robotrepülőgépek milyen feltételek mellett használhatók észszerűen a szélerőműparkok területén. De ugyanígy fontos az is, hogy miként lehet információkat cserélni a drónok és a szélkerekek között és milyen biztonsági és egyéb szabályozásokra van szükség. Cain hozzátette, hogy a cél az, hogy a pilóta nélküli légi jármű maga számítsa ki a legjobb útvonalat, tudnia kell, hogy melyik útvonalak a biztonságosak és el kell kerülnie a működő szélkerekek mögötti turbulenciákat.
Az EnBW számos szélerőműpark működtetési tapasztalatával rendelkezik, amelyek hasznosíthatók. A kapcsolódó Offshore Drone Challenge (ODC) projektben pedig a robotrepülőgép-gyártók és -szolgáltatók lehetőséget kapnak a termékeik bemutatására, s a technológiai partnerek is profitálhatnak a kutatási eredményekből.