Berta Sándor

Drónokkal a környezet­szennyezők ellen

A robotrepülőgépek újabb területen jelentenek hasznos segítséget.

Az Európai Hajózásbiztonsági Ügynökség (EMSA) és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) környezetvédelmi jelentése alapján a globális hajóforgalom felelős az Európai Unióban a teljes kibocsátott üvegházgáz-mennyiség 13,5 százalékáért. 2019-ben a kontinens kikötőiben 1,63 millió tonna kén-dioxid kibocsátása történt meg, amely a globálisan kibocsátott kén-dioxid-mennyiség 16 százaléka. A gáz árt az ökorendszernek, savas esőket eredményez és nagy koncentrációban károsítja az emberek egészségét.

A hajók üzemanyaga többnyire nehézolaj, amelynek elégetése során nitrogén-oxid és kén-dioxid keletkezik. Az IMO nemzetközi hajózási szervezet 2020 óta meghatározza a nehézolajban a kén maximális határértékét, amely 3,5 százalék helyett már csupán 0,5 százalék. Az Északi- vagy a Balti-tengeren azonban nem haladhatja meg a 0,1 százalékot. Ennek a határértéknek a betartását viszont nehéz ellenőrizni. Ebben segít a Schiebel cég, amelynek a Camcopter S-100 típusú terméke 2020 óta "szagolja ki" az európai vizeken közlekedő hajók által kibocsátott gázokat.

Stefan Gamse, a Schiebel munkatársa elmondta, hogy a pilóta nélküli légi járművekre egy mintavevő lándzsát szereltek, amelyek segítségével körülbelül egy percig elemzik a gázokat. Ehhez az kell, hogy a drón mintegy 100 méterre legyen az adott hajótól. A Camcopter S-100-asokat ellátták gázszenzorokkal, valamint optikai és infrakamerákkal.


A méréseket valós időben végzik, majd az adatokat laboratóriumba küldik, ahol kiértékelik azokat és az eredményeket legfeljebb 30 percen belül megkapják az illetékes hivatalok. De ez önmagában nem elegendő a jogi eljárások megindításához, csupán egy korai előrejelző rendszer. Amennyiben a hivatalok olyan jelentést kapnak, akkor megjelennek a célkikötőben és megvárják az adott hajó beérkezését, majd mintát vesznek az üzemanyagból és az képezi a később büntetés alapját.

Tavaly Calais és Cádiz térségében került sor repülésekre. Az EMSA tájékoztatása alapján 2021 júliusa és szeptembere között Spanyolországban 294 hajót ellenőriztek ilyen módon és 27 esetben lépték túl a mért adatok a kén-dioxid esetében a határértéket. A robotrepülőgépek naponta 2 repülést és átlagosan 10 ellenőrzést hajtottak végre. Elvileg lehetőség lenne óránként 5 ellenőrzés végzésére is, de ez attól függ, hogy mennyire erős egy adott területen a forgalom és mennyire jók a szélviszonyok. Sok hajózási társaság trükközik: az illegális üzemanyagokat (melyek olcsóbbak) a nyílt tengeren égetik el, majd a kikötők közelében átváltanak egy másik tartályra.

Gamse leszögezte, hogy a pilóta nélküli légi járművek akár egy hajóról is működtethetők, akkor az ellenőrzések kiszámíthatatlanokká és rugalmasabbá tehetők. A drónok jelenleg csak a felszíni állomásoktól legfeljebb 50 kilométerre üzemeltethetők, mivel szükségük van arra, hogy a rendszer lássa azokat. A hatótávolságuk kb. 200 kilométer, de a mérésekhez nagyon alacsonyan kell repülniük, így a hatótávolságuk ennek megfelelően lecsökken.

Az EMSA nemrég 2 évvel meghosszabbította a repülésekre vonatkozó szerződést és így elvileg akár négy helyszínről is végrehajthatók az ellenőrzések, amelyek a jövőben Franciaország és Spanyolország mellett történhetnek Németországból is. A tagállamok kérhetnek saját repüléseket, ilyenkor a kapcsolódó dokumentumok elbírálása minimum 2, maximum 6-7 hónapig tart, míg a bevetések általában 3 hónapon át zajlanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!