Berta Sándor
Chiphiány - árat emelt az Infineon
A kereslet számos területen folyamatosan nő.
Januárban chiphiány miatt több autógyártó cég is leállította a gyártósorait és a helyzet azóta sem javult, sőt, a negatív hatások számos más területen is érezhetővé váltak. Reinhard Ploss, az Infineon vezetője egy podcast-beszélgetésben elmondta, hogy arra számítanak, hogy a jelenlegi chiphiány 2022-ig mindenképpen el fog húzódni és egyúttal bejelentette, hogy megemelik az áraikat. A lépésre a megnövekedett gyártási költségek miatt van szükség. Eleve nekik is nagyon megemelkedtek a kiadásaik, mert közel sem gyártanak maguk minden chipet, másrészt természetesen tovább kell adniuk a költségeket az ügyfeleiknek.
A menedzser szerint eleve a túlzottan alacsony félvezetőárak vezettek a chiphiány kialakulásához. Az ipar ugyanis néhány alkatrész esetében megszokta, hogy azok nagyon olcsón beszerezhetők és ha a beszerzési árak nagyon alacsonyak, akkor nagyon kicsi az esélye annak, hogy a vállalatok bővítsék a gyártási kapacitásaikat.
Ploss hozzátette, hogy a mostani szituáció ugyanakkor azért is különleges, mert az otthoni munkavégzés miatt rendkívül nagy mértékben megnőtt a kereslet a chipek iránt, miközben az autóipar is szeretné teljesíteni a megrendeléseit a koronavírus-járvány lecsengése után. Ilyen helyzet nagyon ritkán van. Általában az a jellemző, hogy néhány ágazat nő és azoknál nagy a félvezetők iránti kereslet, míg a többiben visszaesés tapasztalható, így kiegyenlítődnek a dolgok. Most azonban sok piac növekszik egymással párhuzamosan és ezért minden megrendelés fontos. Bár az áremelkedések nem jelentősek, hiszen a chipek többsége alig 50 eurócentbe kerül, de attól még a vásárlók nagyon is megérzik majd a folyamatot.
Januárban chiphiány miatt több autógyártó cég is leállította a gyártósorait és a helyzet azóta sem javult, sőt, a negatív hatások számos más területen is érezhetővé váltak. Reinhard Ploss, az Infineon vezetője egy podcast-beszélgetésben elmondta, hogy arra számítanak, hogy a jelenlegi chiphiány 2022-ig mindenképpen el fog húzódni és egyúttal bejelentette, hogy megemelik az áraikat. A lépésre a megnövekedett gyártási költségek miatt van szükség. Eleve nekik is nagyon megemelkedtek a kiadásaik, mert közel sem gyártanak maguk minden chipet, másrészt természetesen tovább kell adniuk a költségeket az ügyfeleiknek.
A menedzser szerint eleve a túlzottan alacsony félvezetőárak vezettek a chiphiány kialakulásához. Az ipar ugyanis néhány alkatrész esetében megszokta, hogy azok nagyon olcsón beszerezhetők és ha a beszerzési árak nagyon alacsonyak, akkor nagyon kicsi az esélye annak, hogy a vállalatok bővítsék a gyártási kapacitásaikat.
Ploss hozzátette, hogy a mostani szituáció ugyanakkor azért is különleges, mert az otthoni munkavégzés miatt rendkívül nagy mértékben megnőtt a kereslet a chipek iránt, miközben az autóipar is szeretné teljesíteni a megrendeléseit a koronavírus-járvány lecsengése után. Ilyen helyzet nagyon ritkán van. Általában az a jellemző, hogy néhány ágazat nő és azoknál nagy a félvezetők iránti kereslet, míg a többiben visszaesés tapasztalható, így kiegyenlítődnek a dolgok. Most azonban sok piac növekszik egymással párhuzamosan és ezért minden megrendelés fontos. Bár az áremelkedések nem jelentősek, hiszen a chipek többsége alig 50 eurócentbe kerül, de attól még a vásárlók nagyon is megérzik majd a folyamatot.