Berta Sándor

Üzletet lehet építeni animált GIF-ekre

Az ezredforduló bénácska grafikái helyét mára mozgó fotók vették át, melyek minden közösségi oldalon, de még a neves újságok címlapján is megtalálhatók.

A GIF-et az amerikai CompuServe vezette be 1987-ben. A Giphy nevű New York-i startupnak köszönhetően az animált képek a Facebook és a Slack rendszerében is használhatók. A közösségi portál tavasszal vezette be a kommentárfunkciónál a GIF-gombot. A Giphy mindössze négy év alatt az egyik legbefolyásosabb közösségi médiacéggé vált és egyszerre kereső, adatbázis és animált felvételeket gyártó vállalkozás. A naponta több mint 1,5 milliárd megosztott GIF miatt a startup alapvetően meghatározza a vizuális kommunikációt, függetlenül attól, hogy az a Facebook, a WhatsApp, a Slack vagy a Twitter rendszerében zajlik. A Giphy platformüzleteit a 30 éves Nam Nguyen vezeti.

"Amikor négy évvel ezelőtt a vállalathoz jöttem, nyolcan voltunk. Világos volt a számunkra, hogy nem mi találtuk fel a GIF-eket, azok már évtizedek óta léteztek, de azt tudtuk, hogy az animált fotókat a felhasználók megosztják egymással - függetlenül attól, hogy azokat az egyes platformok támogatták-e vagy sem. Én már korán küldtem GIF-eket e-mailben vagy az iMessage rendszerén keresztül, mert az volt a lényeg, hogy azokkal mit fejezhetek ki. Ezért kifejlesztettünk egy platformot, amelynek erős igényeket kellett kielégítenie. Míg a YouTube video-, a Spotify zenei, az Instagram pedig képplatformot épített, mi megalkottunk egy GIF-est, amelynek a segítségével az emberek kommunikálhatnak."


"Persze eredetileg azt gondoltuk, hogy őrültség erre a célra egy saját platformot építeni, de mint kiderült, egyáltalán nem volt az. A képeket már nagyon régóta a hírek közvetítésére alkalmazzák, miként a videókat és a szövegeket is. Mi a kezdetektől hittünk abban, hogy a GIF-ekkel megtaláltuk a megfelelő formátumot arra, hogy a híreket és a szórakoztató tartalmakat az eddiginél jobban fogyaszthatóvá tudjuk tenni a felhasználók számára. A GIF-ek a kommunikáció bármely formájához alkalmazhatók. A platformunkkal megpróbáltunk a GIF-ekkel kapcsolatos előítéletek ellen harcolni és ez sikerült is. Első szolgáltatóként lehetővé tettük az animált felvételek használatát a Facebookon és a Twitteren, s ezáltal sikerült azokat - komolyabb erőfeszítések nélkül - minden kommunikációs kontextus szempontjából alkalmazhatóvá tenni" - jelentette ki Nam Nguyen.

A Giphy menedzsere elmondta, hogy meglehetősen nehéz volt integrálni az ajánlatukat a meglévő szolgáltatásokba. Időbe telt, mire a Facebook és a Twitter észlelte, hogy az ő szolgáltatásuk mennyire felerősítette az emberek interakcióit - az ilyen posztokra sokkal több reakció és komment érkezik. Végül a közösségi oldal és a mikroblog kereste meg a startupot, hogy fejlesszenek ki egy integrált megoldást, így sikerült a GIF-eket a kommunikációs hálózatok részévé tenni. Mindig az volt a fő céljuk, hogy a GIF-ek mindenhol elérhetők legyenek. A Facebook Messenger több mint 900 millió felhasználót ér el, akiknek a 90-95 százaléka valószínűleg nem is tudja, hogy mi egy GIF. A formátum sikerének titka, hogy ezek a mozgó képecskék rövidek és viccesek. A fiatalok kreatívan kezelik a fotókat és nagyon sokat használják, s olyan platformokat és kommunikációs formákat keresnek, amelyeket nem használ mindenki. Ezért van az, hogy bizonyos közösségi médiaszolgáltatások gyorsan népszerűek lesznek, míg mások nem.


A GIF és a videó között fontos különbséget jelent, hogy az utóbbinak van eleje, csúcspontja, vége. A végtelen felvételeknél viszont a néző minden egyes alkalommal egy kicsit jobban összpontosít és mindig új részleteket fedez fel, mindig más dolog kelti fel a figyelmét. A többszörös ismétlés miatt a látottakat jobban feldolgozzák a felhasználók, ezért használata még az oktatásban is előfordul hogy bizonyos dolgokat másként kommunikáljanak. Egy GIF először rövid idejű szórakozásnak tűnik, csak a második és a harmadik megtekintésre gondolja valaki, hogy minden egyes szóra kellene egy GIF-et alkotni.

"A Giphy csapatának egyik felét szerkesztők, a másikat a technikusok alkotják. Egyszerre tekintünk magunkra média- és technológiai cégként. Szorosan együttműködünk a kiadókkal, hogy ismertté tegyük a számukra a GIF, mint információközvetítő megoldás előnyeit. Ez egy fontos növekedési cél a számunkra, mert még közel sem ismeri mindenki a formátumot és az abban rejlő lehetőségeket. A Hipstamatic alkalmazás és az Instagram elterjedése előtt - a Photoshop-profik kivételével - gyakorlatilag alig tudta valaki, hogyan kell képet szerkeszteni. Ma mindez egyetlen kattintás. E mögött természetesen a technológia rejlik."


"Az, hogy az animált fotók miért nem jelentik a szerkesztőségek egyik szabványmegoldását, arra vezethető vissza, hogy a kiadók eddig nem uralták a technológiát és természetesen senki sem alkalmaz GIF-specialistát. A kiadóknak általában különféle GIF-eket készítő és a használatukat megkönnyítő eszközöket biztosítunk. Számos ilyen digitális eszközt fejlesztettünk ki, amely könnyebbé teszi a kiadók számára, hogy a videókból GIF-eket készítsenek, emellett saját produkciós stúdiónk van Los Angelesben. Ma még csak vicces tartalmakat közvetítenek az animált felvételek, de holnap már valószínűleg a munkanélküliségi rátát, az ingatlanpiaci vagy a részvénypiai dolgokat is meg lehet ilyenekkel jeleníteni. Hamarosan megéljük, hogy a híreket is így fogjuk kapni" - vélte Nam Nguyen.

A Giphy már több mint 100 embert foglalkoztat. A kezdeti időkben naponta körülbelül 10 000 GIF-et jelentettek meg, ma ez a szám naponta 1,5 milliárd. Mindenki elképzelheti, hogy mennyire nehéz ezt a mennyiséget a különböző platformokon (asztali és mobil alkalmazás, iOS, Android, Windows, Facebook, Twitter, Slack stb.) biztosítani. A legnyilvánvalóbb bevételt hozó üzleti modellt a szponzorált tartalmak jelentenék, de ezek jelenleg nem jönnek szóba. A hagyományos és a mobil honlapjukat havonta több mint 200 millióan keresik fel, nNaponta több mint 100 millió embert érnek el. Ma már körülbelül 5000 márkával vannak kapcsolatban, televíziós hálózatokkal, filmstúdiókkal, lemezkiadókkal, divatcégekkel, sőt, még a NASA is a partnerük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #23
    Ilyen a kapitalizmus fortyogó üstje: mindenki fejleszt mindent, aztán a piac eldönti, hogy mi életképes és mi felesleges. Nagy előnye a dolognak, hogy nem egy diktátor dönti el mindennek a sorsát saját kénye-kedve szerint. Hátránya viszont, hogy Butuska Pistike meg teleszemeteli a fórumokat értetlenségével, mert nem bírja felfogni, hogy más embereknek más a gondolkodása.
  • Akva #22
    Ahhoz legalább nem kellett külön kifejleszteni valami bárgyú platformot.
  • M2 #21
    "z absztrakciós képességben, valamint írásos megfogalmazás képességben gyenge kompetenciákkal rendelkező userek is szeretnék a fentieket megszerezni mindennap"

    Bezzeg a régi szép időkben, amikor még kreatívan beírta, hogy "LOL", vagy még régebben, az intelligencia fénykorában azt, hogy "aztakurva!". Ehh, azok már sose jönnek vissza.
  • Skylake #20
    Ami a „nyugati országokban főként az örök fiatalság mámorában úszó narcisztikusságot jelenti.” – tökéletes, és engedelmeddel ezt másolnám, felvenném a repertoárba. Indikátora annak ez az erőfeszítés, hogy a nyugati társadalmak nagymértékben öregednek el.

    Hát igen, a GIF-ek. Végre a prolik tömegeinek is lehetővé vált a modern tömegkommunikációhoz nagyban hasonlító technológiák és ezzel képi és videós kifejezési módok alkalmazása. Nyilván a tömeg döntő többsége nem tud, és totálisan átlagos, dögunalmas élete okán nincs is miről valóban érdekes, és vagy érdekesen megkomponált live közvetítést nyomnia, de a mindennapi figyelem, státuszkifejezés és prominencia-adagjáért meg kell küzdenie az ilyen javakért dúló versenyben, a közösségi hálók terében. Így csupán konzervből, készből dolgozik. Ahol az emocionális kifejezés fontos, azonban ez technológia jellege okán (ma még) csak töredékesen valósítható meg, ez lesz az eredménye. Nyilván a funkcionális félanalfabétáktól kezdve, az absztrakciós képességben, valamint írásos megfogalmazás képességben gyenge kompetenciákkal rendelkező userek is szeretnék a fentieket megszerezni mindennap, függően attól, mennyire tüdőzte le a közösségi létet. Ez a kézenfekvő megoldás lesz. Beszédes, hogy az iPhone X esetében kifejezetten hangoztatott funkció, hogy az user önmagából tud emoji-t csinálni - mindennél jobban rávilágít erre.
  • Tikal #19
    a túl nagy forgalom utóljára az 56k korszakban érdekelt :D
  • Andrevv #18
    Még szerencse, hogy a gif-eket lehet blokkolni. A technológia túl régi, túl nagy forgalmat generál, nincs benne igazi tömörítés, csak az ismétlődő képkocka részleteket vonja egybe (ha jó programot használtak), ráadásul a minőségük is gyenge (max 256 szín). Persze újabban mp4-be is szokás kódolni és tévesen gif-nek nevezik.
  • M2 #17
    Ennyi erővel az IT világ 99%-áról le lehetne írni, hogy tök felesleges. Csak hülyeség lenne.

    Helyi hálózat? Minek? Átsétálok pendrive-val.
    Pendrive? Minek? Kiírom lemezre,
    ...
  • Tikal #16
    Én meg úgy vagyok vele, hogy remek kiegészítői a szavaknak.. és sokszor többet mond mint egy mondat vagy kettő :)
  • Tikal #15
    A feltöltöd tárhelyre feltételezi hogy már vannak letöltött GIF-eid... mi van ha nekem nincsenek és nem is akarok saját gyűjtemény amit aztán töltögethetek valahova...
  • Tikal #14
    de mikor a képernyőmön a cset fut, akkor minek váltanék böngészőre, google: beír hogy fuck you gif, akkor a találatok között találjam meg melyik oldalra menje, ok, legyen az imgur... kiválasztom a megfelelőt, aztán kiválasztom melyik megosztási link lesz a jó, majd copy.. aztán paste és SEND. WOW, micsoda felhasználói élmény :D

    Ellenben most a billentyűzeteim között ott egy GIF-es, rányomok, már alapból kategorizálva vannak a GIF-ek, kiválasztom ami kell és SEND. Azt hiszem ez picit kényelmesebb és gyorsabb. Miért fáj ez neked? :)