Berta Sándor
Üzletet lehet építeni animált GIF-ekre
Az ezredforduló bénácska grafikái helyét mára mozgó fotók vették át, melyek minden közösségi oldalon, de még a neves újságok címlapján is megtalálhatók.
A GIF-et az amerikai CompuServe vezette be 1987-ben. A Giphy nevű New York-i startupnak köszönhetően az animált képek a Facebook és a Slack rendszerében is használhatók. A közösségi portál tavasszal vezette be a kommentárfunkciónál a GIF-gombot. A Giphy mindössze négy év alatt az egyik legbefolyásosabb közösségi médiacéggé vált és egyszerre kereső, adatbázis és animált felvételeket gyártó vállalkozás. A naponta több mint 1,5 milliárd megosztott GIF miatt a startup alapvetően meghatározza a vizuális kommunikációt, függetlenül attól, hogy az a Facebook, a WhatsApp, a Slack vagy a Twitter rendszerében zajlik. A Giphy platformüzleteit a 30 éves Nam Nguyen vezeti.
"Amikor négy évvel ezelőtt a vállalathoz jöttem, nyolcan voltunk. Világos volt a számunkra, hogy nem mi találtuk fel a GIF-eket, azok már évtizedek óta léteztek, de azt tudtuk, hogy az animált fotókat a felhasználók megosztják egymással - függetlenül attól, hogy azokat az egyes platformok támogatták-e vagy sem. Én már korán küldtem GIF-eket e-mailben vagy az iMessage rendszerén keresztül, mert az volt a lényeg, hogy azokkal mit fejezhetek ki. Ezért kifejlesztettünk egy platformot, amelynek erős igényeket kellett kielégítenie. Míg a YouTube video-, a Spotify zenei, az Instagram pedig képplatformot épített, mi megalkottunk egy GIF-est, amelynek a segítségével az emberek kommunikálhatnak."
"Persze eredetileg azt gondoltuk, hogy őrültség erre a célra egy saját platformot építeni, de mint kiderült, egyáltalán nem volt az. A képeket már nagyon régóta a hírek közvetítésére alkalmazzák, miként a videókat és a szövegeket is. Mi a kezdetektől hittünk abban, hogy a GIF-ekkel megtaláltuk a megfelelő formátumot arra, hogy a híreket és a szórakoztató tartalmakat az eddiginél jobban fogyaszthatóvá tudjuk tenni a felhasználók számára. A GIF-ek a kommunikáció bármely formájához alkalmazhatók. A platformunkkal megpróbáltunk a GIF-ekkel kapcsolatos előítéletek ellen harcolni és ez sikerült is. Első szolgáltatóként lehetővé tettük az animált felvételek használatát a Facebookon és a Twitteren, s ezáltal sikerült azokat - komolyabb erőfeszítések nélkül - minden kommunikációs kontextus szempontjából alkalmazhatóvá tenni" - jelentette ki Nam Nguyen.
A Giphy menedzsere elmondta, hogy meglehetősen nehéz volt integrálni az ajánlatukat a meglévő szolgáltatásokba. Időbe telt, mire a Facebook és a Twitter észlelte, hogy az ő szolgáltatásuk mennyire felerősítette az emberek interakcióit - az ilyen posztokra sokkal több reakció és komment érkezik. Végül a közösségi oldal és a mikroblog kereste meg a startupot, hogy fejlesszenek ki egy integrált megoldást, így sikerült a GIF-eket a kommunikációs hálózatok részévé tenni. Mindig az volt a fő céljuk, hogy a GIF-ek mindenhol elérhetők legyenek. A Facebook Messenger több mint 900 millió felhasználót ér el, akiknek a 90-95 százaléka valószínűleg nem is tudja, hogy mi egy GIF. A formátum sikerének titka, hogy ezek a mozgó képecskék rövidek és viccesek. A fiatalok kreatívan kezelik a fotókat és nagyon sokat használják, s olyan platformokat és kommunikációs formákat keresnek, amelyeket nem használ mindenki. Ezért van az, hogy bizonyos közösségi médiaszolgáltatások gyorsan népszerűek lesznek, míg mások nem.
A GIF és a videó között fontos különbséget jelent, hogy az utóbbinak van eleje, csúcspontja, vége. A végtelen felvételeknél viszont a néző minden egyes alkalommal egy kicsit jobban összpontosít és mindig új részleteket fedez fel, mindig más dolog kelti fel a figyelmét. A többszörös ismétlés miatt a látottakat jobban feldolgozzák a felhasználók, ezért használata még az oktatásban is előfordul hogy bizonyos dolgokat másként kommunikáljanak. Egy GIF először rövid idejű szórakozásnak tűnik, csak a második és a harmadik megtekintésre gondolja valaki, hogy minden egyes szóra kellene egy GIF-et alkotni.
"A Giphy csapatának egyik felét szerkesztők, a másikat a technikusok alkotják. Egyszerre tekintünk magunkra média- és technológiai cégként. Szorosan együttműködünk a kiadókkal, hogy ismertté tegyük a számukra a GIF, mint információközvetítő megoldás előnyeit. Ez egy fontos növekedési cél a számunkra, mert még közel sem ismeri mindenki a formátumot és az abban rejlő lehetőségeket. A Hipstamatic alkalmazás és az Instagram elterjedése előtt - a Photoshop-profik kivételével - gyakorlatilag alig tudta valaki, hogyan kell képet szerkeszteni. Ma mindez egyetlen kattintás. E mögött természetesen a technológia rejlik."
"Az, hogy az animált fotók miért nem jelentik a szerkesztőségek egyik szabványmegoldását, arra vezethető vissza, hogy a kiadók eddig nem uralták a technológiát és természetesen senki sem alkalmaz GIF-specialistát. A kiadóknak általában különféle GIF-eket készítő és a használatukat megkönnyítő eszközöket biztosítunk. Számos ilyen digitális eszközt fejlesztettünk ki, amely könnyebbé teszi a kiadók számára, hogy a videókból GIF-eket készítsenek, emellett saját produkciós stúdiónk van Los Angelesben. Ma még csak vicces tartalmakat közvetítenek az animált felvételek, de holnap már valószínűleg a munkanélküliségi rátát, az ingatlanpiaci vagy a részvénypiai dolgokat is meg lehet ilyenekkel jeleníteni. Hamarosan megéljük, hogy a híreket is így fogjuk kapni" - vélte Nam Nguyen.
A Giphy már több mint 100 embert foglalkoztat. A kezdeti időkben naponta körülbelül 10 000 GIF-et jelentettek meg, ma ez a szám naponta 1,5 milliárd. Mindenki elképzelheti, hogy mennyire nehéz ezt a mennyiséget a különböző platformokon (asztali és mobil alkalmazás, iOS, Android, Windows, Facebook, Twitter, Slack stb.) biztosítani. A legnyilvánvalóbb bevételt hozó üzleti modellt a szponzorált tartalmak jelentenék, de ezek jelenleg nem jönnek szóba. A hagyományos és a mobil honlapjukat havonta több mint 200 millióan keresik fel, nNaponta több mint 100 millió embert érnek el. Ma már körülbelül 5000 márkával vannak kapcsolatban, televíziós hálózatokkal, filmstúdiókkal, lemezkiadókkal, divatcégekkel, sőt, még a NASA is a partnerük.
A GIF-et az amerikai CompuServe vezette be 1987-ben. A Giphy nevű New York-i startupnak köszönhetően az animált képek a Facebook és a Slack rendszerében is használhatók. A közösségi portál tavasszal vezette be a kommentárfunkciónál a GIF-gombot. A Giphy mindössze négy év alatt az egyik legbefolyásosabb közösségi médiacéggé vált és egyszerre kereső, adatbázis és animált felvételeket gyártó vállalkozás. A naponta több mint 1,5 milliárd megosztott GIF miatt a startup alapvetően meghatározza a vizuális kommunikációt, függetlenül attól, hogy az a Facebook, a WhatsApp, a Slack vagy a Twitter rendszerében zajlik. A Giphy platformüzleteit a 30 éves Nam Nguyen vezeti.
"Amikor négy évvel ezelőtt a vállalathoz jöttem, nyolcan voltunk. Világos volt a számunkra, hogy nem mi találtuk fel a GIF-eket, azok már évtizedek óta léteztek, de azt tudtuk, hogy az animált fotókat a felhasználók megosztják egymással - függetlenül attól, hogy azokat az egyes platformok támogatták-e vagy sem. Én már korán küldtem GIF-eket e-mailben vagy az iMessage rendszerén keresztül, mert az volt a lényeg, hogy azokkal mit fejezhetek ki. Ezért kifejlesztettünk egy platformot, amelynek erős igényeket kellett kielégítenie. Míg a YouTube video-, a Spotify zenei, az Instagram pedig képplatformot épített, mi megalkottunk egy GIF-est, amelynek a segítségével az emberek kommunikálhatnak."
"Persze eredetileg azt gondoltuk, hogy őrültség erre a célra egy saját platformot építeni, de mint kiderült, egyáltalán nem volt az. A képeket már nagyon régóta a hírek közvetítésére alkalmazzák, miként a videókat és a szövegeket is. Mi a kezdetektől hittünk abban, hogy a GIF-ekkel megtaláltuk a megfelelő formátumot arra, hogy a híreket és a szórakoztató tartalmakat az eddiginél jobban fogyaszthatóvá tudjuk tenni a felhasználók számára. A GIF-ek a kommunikáció bármely formájához alkalmazhatók. A platformunkkal megpróbáltunk a GIF-ekkel kapcsolatos előítéletek ellen harcolni és ez sikerült is. Első szolgáltatóként lehetővé tettük az animált felvételek használatát a Facebookon és a Twitteren, s ezáltal sikerült azokat - komolyabb erőfeszítések nélkül - minden kommunikációs kontextus szempontjából alkalmazhatóvá tenni" - jelentette ki Nam Nguyen.
A Giphy menedzsere elmondta, hogy meglehetősen nehéz volt integrálni az ajánlatukat a meglévő szolgáltatásokba. Időbe telt, mire a Facebook és a Twitter észlelte, hogy az ő szolgáltatásuk mennyire felerősítette az emberek interakcióit - az ilyen posztokra sokkal több reakció és komment érkezik. Végül a közösségi oldal és a mikroblog kereste meg a startupot, hogy fejlesszenek ki egy integrált megoldást, így sikerült a GIF-eket a kommunikációs hálózatok részévé tenni. Mindig az volt a fő céljuk, hogy a GIF-ek mindenhol elérhetők legyenek. A Facebook Messenger több mint 900 millió felhasználót ér el, akiknek a 90-95 százaléka valószínűleg nem is tudja, hogy mi egy GIF. A formátum sikerének titka, hogy ezek a mozgó képecskék rövidek és viccesek. A fiatalok kreatívan kezelik a fotókat és nagyon sokat használják, s olyan platformokat és kommunikációs formákat keresnek, amelyeket nem használ mindenki. Ezért van az, hogy bizonyos közösségi médiaszolgáltatások gyorsan népszerűek lesznek, míg mások nem.
A GIF és a videó között fontos különbséget jelent, hogy az utóbbinak van eleje, csúcspontja, vége. A végtelen felvételeknél viszont a néző minden egyes alkalommal egy kicsit jobban összpontosít és mindig új részleteket fedez fel, mindig más dolog kelti fel a figyelmét. A többszörös ismétlés miatt a látottakat jobban feldolgozzák a felhasználók, ezért használata még az oktatásban is előfordul hogy bizonyos dolgokat másként kommunikáljanak. Egy GIF először rövid idejű szórakozásnak tűnik, csak a második és a harmadik megtekintésre gondolja valaki, hogy minden egyes szóra kellene egy GIF-et alkotni.
"A Giphy csapatának egyik felét szerkesztők, a másikat a technikusok alkotják. Egyszerre tekintünk magunkra média- és technológiai cégként. Szorosan együttműködünk a kiadókkal, hogy ismertté tegyük a számukra a GIF, mint információközvetítő megoldás előnyeit. Ez egy fontos növekedési cél a számunkra, mert még közel sem ismeri mindenki a formátumot és az abban rejlő lehetőségeket. A Hipstamatic alkalmazás és az Instagram elterjedése előtt - a Photoshop-profik kivételével - gyakorlatilag alig tudta valaki, hogyan kell képet szerkeszteni. Ma mindez egyetlen kattintás. E mögött természetesen a technológia rejlik."
"Az, hogy az animált fotók miért nem jelentik a szerkesztőségek egyik szabványmegoldását, arra vezethető vissza, hogy a kiadók eddig nem uralták a technológiát és természetesen senki sem alkalmaz GIF-specialistát. A kiadóknak általában különféle GIF-eket készítő és a használatukat megkönnyítő eszközöket biztosítunk. Számos ilyen digitális eszközt fejlesztettünk ki, amely könnyebbé teszi a kiadók számára, hogy a videókból GIF-eket készítsenek, emellett saját produkciós stúdiónk van Los Angelesben. Ma még csak vicces tartalmakat közvetítenek az animált felvételek, de holnap már valószínűleg a munkanélküliségi rátát, az ingatlanpiaci vagy a részvénypiai dolgokat is meg lehet ilyenekkel jeleníteni. Hamarosan megéljük, hogy a híreket is így fogjuk kapni" - vélte Nam Nguyen.
A Giphy már több mint 100 embert foglalkoztat. A kezdeti időkben naponta körülbelül 10 000 GIF-et jelentettek meg, ma ez a szám naponta 1,5 milliárd. Mindenki elképzelheti, hogy mennyire nehéz ezt a mennyiséget a különböző platformokon (asztali és mobil alkalmazás, iOS, Android, Windows, Facebook, Twitter, Slack stb.) biztosítani. A legnyilvánvalóbb bevételt hozó üzleti modellt a szponzorált tartalmak jelentenék, de ezek jelenleg nem jönnek szóba. A hagyományos és a mobil honlapjukat havonta több mint 200 millióan keresik fel, nNaponta több mint 100 millió embert érnek el. Ma már körülbelül 5000 márkával vannak kapcsolatban, televíziós hálózatokkal, filmstúdiókkal, lemezkiadókkal, divatcégekkel, sőt, még a NASA is a partnerük.