Berta Sándor

Központi idegrendszerrel kisérleteznek a repülő­gépeknél

A megoldással könnyebben kiszűrhetők lesznek a hibák és a problémák.

Az Új-Dél-Walesi Egyetem kutatói gyakorlatilag központi idegrendszert akarnak kifejleszteni a repülőgépek számára. Az új technológia hasonlóan működne, mint az emberi idegrendszer, s korán felismerné és jelezné a járművek sebezhetőségeit, strukturális anyaggyengeségeit, fáradásos problémáit. A fejlesztésnek köszönhetően biztonságosabb lehet a légi közlekedés és megakadályozhatóvá válhatnak a balesetek.

Graham Wild, az Új-Dél-Walesi Egyetem Mérnöki és Informatikai Iskolájának légi közlekedésért felelős egyetemi adjunktusa rámutatott, hogy az új megoldás jelentős mértékben csökkentheti az anyagfáradás miatt bekövetkező balesetek számát. Anyagfáradás különösen a hajtóműveknél figyelhető meg, mert ott különösen nagy a hőképződés és különböző erők érvényesülnek. A legtöbb alkatrészt csak általában 100 repült óra után vizsgálják meg és ezért nagyon nehéz időben kiszúrni a lehetséges hibaforrásokat. Éppen ezért akartak egy olyan rendszert megalkotni, amelynél a repülőgép az állapotát képes felügyelni. Amennyiben ezt sikerül megvalósítani, akkor egyrészt feleslegessé válhatnak az emberi átvizsgálások és ezzel párhuzamosan nőhet a biztonság.

A tervek szerint az ellenőrzések elvégzéséhez a tudósok egy akusztikus megoldásra építenének. Wild közölte, hogy ki akarják találni, hogy az akusztikus technológiák miként alkalmazhatók ilyen célokra és hogy már a legkisebb eltéréseket vagy hibákat is jelezzék. Így ugyanis valós időben is nyomon lehet majd követni a repülőgépek állapotát. A szakértők úgy vélik, hogy az ilyen jellegű fejlesztések integrálása már a következő évtizedben nagy jelentőségű lehet. A módosításokra azért is szükség van, mert egyre több légi jármű fog közlekedni a városok légterében és kiemelt fontosságúvá válik a biztonság garantálása.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • felemelő #5
    Én még láttam operátort, aki a nagygép hangjából (tudod szekrény méretű dobozok padlóban összekötve kábelekkel, sok helyen még rellék huzogattak, stb) megmindta mennyi idő van még hátra a job-ból, mikor induljon szalagot feltenni, vagy betenni a következő lyukkártya csomagot.

    Ugyanígy a harveresek is már hang alapján tippelték, merre lehet a hiba.

    Ja meg szoftverfejlesztők, akik a programfutást visszajelző villogó biteket mutató adat és cím lámpákat figyelve debuggoltak.
  • repvez #4
    tisztába vagyok ezekkel , csak poénkodtam.
    Ahogy irod ez már ma is megtalálható minden gépen, csak nem ilyen hangzatos néven , hanem diagnosztika . végigfuttatják a tesztet és kijelzi ha valami nemfrankó és azt is megmondja mi pontosan a probléma és hogyan kell javitani.

    Sót a legtöbb gépen már van SMS meg nyomtató is igy oda vissza is kaphatnak adatokat, mármint az utasszállitók.
    Az uj vadászgépeknél ez is automatikusan meg van már oldva, hogy a uzaszintet az elhasznált fegyvereket vagy épp a hibakodokat is egyből küldi haza a gép, igy mire megérkezik a gép, már elö van készitve minden ami kell a javitáshoz.

    A biching bettynek azért sok köze nincs ahhoz, hogy "nöi vagy férfi idegrendszert" akarnak, az csak egy hangforrás amit egy adott szituácioban lejátszanak .

    Volt valahol cikk arról is, hogy a skodának van valami appliikácioja ugyan igy han alapján azonositja a hiba forrásást, felfeszik az autó hangját uj korába és azt hasonlitják össze az utána következö idöszakokhoz, igy 80%os pontossággal meg tudja mondani, hogy hol mmi ment tönkre vagy mi fog, mert szorul lötyög stb.

    Meg ez az "idegrendszer" lehet, hogy nem gépszinten, de rendszersziinten is létezik már, mert a hasonlo géptipusok üzemeltetői is egybol látják, hogy melyik gépen mi okozott hibát igy tudnak rá reagálni , hogy megelözzék a többinél is a hibát. vagy megjósolni, hogy melyik alkatrészek a problémásabbak amiket gyakrabban kell cserélni és több figyelmet igényel mint a többi.
  • NEXUS6 #3
    Köszi, most is nagyon informatív volt a hozzászólásod.

    Az jutott eszembe, hogy haverom, aki erőművi turbinák felújításában vett részt mérnökként, mesélte, hogy először kicsit elcsodálkozott, amikor az egyik öreg szaki úgy csekkolta a berendezést, hogy a turbinaházra egy poharat rakott és azzal hallgatta a rezonanciát.
  • kvp #2
    Ezt hivjak egyebkent FADEC-nek es eleg regen feltalaltak. (tobb mint fel evszazada)

    https://en.wikipedia.org/wiki/FADEC

    A vicces az, hogy cikkio nem tud rola, hogy ennek a rendszernek az egyik komponense jelezte jo ideig az eltunt malaj utasszallito utvonalat, mivel ugyan a gepen minden nyomjelzot lekapcsoltak es a ceg sem fizette ki a muholdas kovetes arat, a kozponti hajtomu karbantarto rendszer azert kitartoan megprobalt hazatelefonalni a diagnosztikai adatokkal. Tehat tomoren szolva a legtobb modern gepen mar van ilyen. Meg a 60-as evek elejei technologiat hasznalo 737-eseken is, csak meg nagyon primitiv, 60-as evek beli szintu. (a 737MAX-okon is!) A modern gepeken mar azt is meg tudjak mondani, ha az egyik szek fejamlajaban levo tabletnek eppen rossz napja van.

    Amit az eredeti cikk ir, az az, hogy ezt a monitorozast ki kellene terjeszteni a mechanikus alkatreszek elektronikusan nem monitorozhato reszere. Jelen esetben a hajtomuvek forgo reszeit probaljak repules kozben folyamatosan mikrofonokkal vizsgalni, hogy erzekelni lehessen mielott az adott alkatresz tonkremegy. Mert ha a repulo kozponti rendszeren vilagit a check engine lampa, akkor talan a legitarsasagok nem fogjak lesporolni a karbantartast. (esetleg ha nem enged felszallni vele akkor) A legutobbi esetben is arrol volt szo, hogy a legitarsasag nem vizsgalta at idoben a hajtomuvet, a gyarto meg kisporolta az anyagot a hajtomu vedo gallerjabol es egy kikonnyitett uvegszalas anyagot tett oda ahova a NACA (a NASA elodje) anno meg acel vagy esetleg aluminium burkolatot irt elo, de akar mugyantaval merevitett kevlar is eleg lett volna.

    "csak ne női idegrendszert fejlesszenek hozzá"

    Valtozo, hogy noi vagy ferfi hangja van a mai gepeknek:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bitching_Betty
  • repvez #1
    csak ne női idegrendszert fejlesszenek hozzá, mert ha megkérdezik, hogy mi a baj azt mondja semmi, pedig kurvára nagy baj van.

    Meg majd pszichológusnak kell lennie a mechanikusoknak, hogy kikérdezzék az állapotárol ? :)