Berta Sándor
Rajban működő robotok szállíthatják a poggyászokat
A megalkotott gépek önállóan vagy akár rajokban is működhetnek.
A Fraunhofer Társaság Anyagáramlási és Logisztikai Intézetének (IML) munkatársai egy új generációs robot szállító járművet fejlesztettek ki, amely a mesterséges intelligencia és az 5G szabvány alkalmazásának köszönhetően akár rajokban is képes dolgozni. Az utóbbi esetben a rajok tagjai önállóan felvehetnek és elvégezhetnek egyes feladatokat. A LoadRunner nevű megoldás elsősorban az egyre növekvő internetes kereskedelemben és csomagszállításban juthat majd kiemelt szerephez.
Az egyes robotok annyira hatékonyan együtt tudnak dolgozni, hogy egy nagyobb méretű terméket akár közösen is elszállíthatnak az egyik pontból a másikba úgy, hogy az gyakorlatilag nincs rögzítve rajtuk és mégsem ejtik le. A járművek legfeljebb 10 méter/másodperces sebességgel tudnak tárgyat szortírozni és szállítani. Dr. Michael ten Hompel professzor, az IML intézetvezetője kiemelte, hogy a LoadRunner egy teljesen új teljesítményszintet jelent és a jövő logisztikájának a központi mozaikkockája lehet.
A 20 gép egy madárraj viselkedését modellezi, az egyes megoldások a szomszédaik viselkedését tanulmányozzák és ahhoz igazítják a sebességüket és a mozgási irányukat. Így elkerülhetők az ütközések, csoportok alakíthatók ki és egy olyan rajintelligencia jöhet létre, amely nem igényel központi koordinációt. Moritz Roidl, az IML tudósa hozzátette, hogy a rendszer egy olyan futóművel van ellátva, amelynél a haladási és a fordulási irány teljesen független egymástól, ezáltal a robotok akár haladás közben is tetszőleges irányba fordulhatnak. Minden egyes járművet elláttak egy fedélzeti kamerával, amelyek másodpercenként 400 képet rögzítenek, így nagy sebesség mellett, szűk környezetben is bármilyen formációs közlekedés megvalósítható.
Egy LoadRunner legfeljebb 30 kilogramm súlyú csomagot szállíthat, ezáltal ideális segítség lehet a raktárakban. Mindegyik modellhez négy utánfutó csatlakoztatható, a meghajtásról négy elektromos motor gondoskodik. Körülbelül 60 géppel óránként akár 13 000 csomag szállítása valósítható meg. Így egy repülőtéren nincs szükség hagyományos szortírozórendszerre és fixen rögzített infrastruktúrára, így az egész folyamat sokkal gyorsabban működhet. A fejlesztési cél egy kültéren is működő változat megalkotása. A technológiában rejlő teljes potenciál kiaknázásához ugyanakkor szükség van egy nyitott digitális infrastruktúrára. Az utóbbit szintén az IML fejleszti Economy Logistics Ecosystem (SELE) néven.
A Fraunhofer Társaság Anyagáramlási és Logisztikai Intézetének (IML) munkatársai egy új generációs robot szállító járművet fejlesztettek ki, amely a mesterséges intelligencia és az 5G szabvány alkalmazásának köszönhetően akár rajokban is képes dolgozni. Az utóbbi esetben a rajok tagjai önállóan felvehetnek és elvégezhetnek egyes feladatokat. A LoadRunner nevű megoldás elsősorban az egyre növekvő internetes kereskedelemben és csomagszállításban juthat majd kiemelt szerephez.
Az egyes robotok annyira hatékonyan együtt tudnak dolgozni, hogy egy nagyobb méretű terméket akár közösen is elszállíthatnak az egyik pontból a másikba úgy, hogy az gyakorlatilag nincs rögzítve rajtuk és mégsem ejtik le. A járművek legfeljebb 10 méter/másodperces sebességgel tudnak tárgyat szortírozni és szállítani. Dr. Michael ten Hompel professzor, az IML intézetvezetője kiemelte, hogy a LoadRunner egy teljesen új teljesítményszintet jelent és a jövő logisztikájának a központi mozaikkockája lehet.
A 20 gép egy madárraj viselkedését modellezi, az egyes megoldások a szomszédaik viselkedését tanulmányozzák és ahhoz igazítják a sebességüket és a mozgási irányukat. Így elkerülhetők az ütközések, csoportok alakíthatók ki és egy olyan rajintelligencia jöhet létre, amely nem igényel központi koordinációt. Moritz Roidl, az IML tudósa hozzátette, hogy a rendszer egy olyan futóművel van ellátva, amelynél a haladási és a fordulási irány teljesen független egymástól, ezáltal a robotok akár haladás közben is tetszőleges irányba fordulhatnak. Minden egyes járművet elláttak egy fedélzeti kamerával, amelyek másodpercenként 400 képet rögzítenek, így nagy sebesség mellett, szűk környezetben is bármilyen formációs közlekedés megvalósítható.
Egy LoadRunner legfeljebb 30 kilogramm súlyú csomagot szállíthat, ezáltal ideális segítség lehet a raktárakban. Mindegyik modellhez négy utánfutó csatlakoztatható, a meghajtásról négy elektromos motor gondoskodik. Körülbelül 60 géppel óránként akár 13 000 csomag szállítása valósítható meg. Így egy repülőtéren nincs szükség hagyományos szortírozórendszerre és fixen rögzített infrastruktúrára, így az egész folyamat sokkal gyorsabban működhet. A fejlesztési cél egy kültéren is működő változat megalkotása. A technológiában rejlő teljes potenciál kiaknázásához ugyanakkor szükség van egy nyitott digitális infrastruktúrára. Az utóbbit szintén az IML fejleszti Economy Logistics Ecosystem (SELE) néven.