A bizalmi válság ellen küzdenek az IT-óriások

Az internetes cégeket az adatéhségük miatt egyre nagyobb ellenszenv övezi világszerte, ezért saját maguk javasolnak megoldásokat, például az erősebb szabályozást.

A Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumról nem hiányzott az Amazon, a Facebook, a Google és a Microsoft sem. Mindegyik társaság saját kiállítási területet bérelt és számos üzletet átalakított reklámközponttá. A helyszínen is érezhető volt az IT-óriáscégekre nehezedő nyomás és egyre többen e vállalatokat tették felelőssé a technológiával való visszaélések, a túlzottan nagy és emiatt káros piaci erőfölény, s a tisztességtelen adóelkerülési trükkök alkalmazása miatt. A vállalatok igyekeztek reagálni e támadásokra, de úgy tűnt, hogy az ágazattal szembeni bizalomvesztés folytatódik és sokan nem tudják elhinni a tett ígéreteket.

Sundar Pichai, a Google első embere például azt sürgette, hogy a világ államai szigorúbb előírásokat fogalmazzanak meg a társasággal szemben. Elismerte, hogy a cégnek nagy a hatalma és hozzáfér az emberek életének számos részletéhez, ugyanakkor jelezte: nagyon is tisztában vannak azzal, hogy ez micsoda felelősséget jelent. A menedzser által felvetett egyik megoldás, hogy nem kell minden adatot központilag kielemezni, hanem a folyamat egy jelentős része megvalósulhat a felhasználók eszközein is. Ennek az lenne a lényege, hogy így az emberek gyakorolhatnák az információk feletti önrendelkezési jogukat.


Satya Nadella, a Microsoft vezetője szintén a technológiai ágazat szigorúbb szabályozását követelte. Ő úgy vélte, hogy ez a kormányok feladata és el kell végezniük ezt a munkát. A technológiai piac bizonyos részeit meg kell változtatni. Hasonló gondolatokat fogalmazott meg a Facebook küldöttsége is, amelynek tagja volt Sheryl Sandberg ügyvezető és Sir Nick Clegg korábbi brit miniszterelnök-helyettes, a Facebook globális kommunikációs részlegének vezetője is. Az Edelman PR-ügynökség az éves bizalmi barométerében azt emelte ki, hogy 28 iparilag fejlett és fejlődő ország lakosságának 61 százaléka úgy ítélte meg, hogy a technológiai fejlődés túl gyors. Szintén 61 százalék nyilatkozta azt, hogy a kormányok nem képesek megfelelő mértékben megérteni a technológiákat ahhoz, hogy hatékonyan szabályozhassák azokat.

Az európai cégek ugyanakkor úgy érzik, hogy esélyt kínálhat a számukra a jelenlegi helyzet és kihasználhatják azt. Ez utóbbi viszont eddig csak korlátozottan sikerült. Az egyik példa a Nextcloud, amely lehetővé teszi az ügyfelei számára, hogy minden felhőszolgáltatást a saját szerverein keresztül alkalmazzanak, ezáltal pedig az adott szervezet vagy vállalkozás megtartsa az ellenőrzést az adatai felett. A német kormány, valamint francia, svéd és holland hivatalok már élnek ezzel a lehetőséggel. Sokan azonban ragaszkodnak a bevált tengerentúli termékekhez.

Sundar Pichai néhány nappal ezelőtt azt írta egy vendégcikkében, hogy szabályozni kell a mesterséges intelligenciát, de kiegyensúlyozott előírásokra van szükség. A Szilícium-völgy bizalmi válságára pedig nemrég rámutatott Peter Schwartz, a Salesforce.com stratégiai tervezésért felelős alelnöke. Ő közölte, hogy a jelenség arra vezethető vissza, hogy az emberek elveszítették a hitüket a technológiában. Azt látják, ahogy a Facebook, a Twitter vagy a Google választásokat manipulálnak, illetve aláássák a demokráciát. A Facebook esetében pedig az irányelveket olyan szinten változtatták meg, hogy a politikusokkal és a pártokkal kapcsolatos valótlanságok és álhírek választási hirdetésekként a világhálón maradnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dyra #8
    Tök jó lenne. Fizetős minden no reklám no adat gyűjtés. Komolyan mondom. Aki ingyen akar szolgáltatni továbbra is megteheti de semmi adatot nem gyűjthet se reklámot nem szórhat. Sok a lelkes blogger őket nem kellene kinyírni.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.01.28. 19:50:27
  • peterx #7
    Vagy mi lenne, ha lenne havidíjas Win, Face, Google, stb. szerintem lennének páran akik valamennyit fizetnek cserébe ha 7 lakat alatt vannak az adataik és nulla reklám.. tudom utópia.. de miért nincs ilyen opció ezeknél? ja hogy a kémkedésből meg az adat eladásból több a lóvé....
    Utoljára szerkesztette: peterx, 2020.01.28. 18:58:09
  • dyra #6
    ZERO adat. Csak ez az egy út van.
  • mortep #5
    A fejlesztők kb. annyira tehetők felelőssé ezért mint azok a felhasználók, akik az eula elolvasása ill. annak halvány ismerete nélkül, kattintanak a feltételek elfogadása gombra.
    Utoljára szerkesztette: mortep, 2020.01.28. 11:50:54
  • Ellaberin #4
    Tükör elé kellene állni, és nem csak pofázni. Pont azok a majmok mondják a tutit, akik ide juttatták az informatikát. Náluk senki sem tehetne többet ahhoz, hogy a saját cégük nem lopja lépten-nyomon az adatainkat, hozzák az etika nélküli technológiákat.
    Képmutató, csicska k.cs.g.k!
  • end3 #3
    Mondjuk ha a fejlesztők etikai okok miatt nem fejlesztenének erre töménytelen szoftvert, hanem pont az ellentettjére, akkor már majdnem megoldott lenne a helyzet. (Hasonlatosan az orvosokhoz, akik gazdasági oldalról sokszor arra vannak kényszerítve, hogy "öljék a beteget", de csodák-csodája azok mégis gyógyultan távoznak a kezük alól.)
  • nlght #2
    "ezért saját maguk javasolnak megoldást"

    vagyis szívesen betolnák a trójai falovat a Parlamentbe
  • peterx #1
    Nem sírni kell, hanem kevesebbet kémkedni!