Gyurkity Péter
Itt a PC-piac nagy esése
A harmadik negyedévben már komoly zuhanást látunk, bár az Apple ezt el tudta kerülni.
A napokban olvashattunk arról, hogy a harmadik periódusra vonatkozóan már egészen csúnya esésre figyelmeztetett az AMD, amely mindenképpen fontos jel volt a terület iránt érdeklődőknek. Most az egyik nagy piackutató cég tette közzé saját számait, amelyek szintén rossz eredményt mutatnak.
Az IDC szokásos negyedéves összegzőjében arról olvashatunk, hogy bár az előre összeállított PC-konfigurációk szegmensében továbbra is a pandémia előtti utolsó időszak szintje felett maradtunk, a harmadik negyedben már egészen komoly, 15 százalék körüli visszaesésre került sor, legalábbis ha a mostani számokat az egy évvel ezelőtti helyzettel vetjük össze. Amíg ugyanis egy évvel ezelőtt még 87,3 millió PC talált gazdára, a most lezárult három hónapban ez a szám már alig haladta meg a 74 millió darabot. Ahogy említettük, ez még mindig jobb a pandémia előtti eredménynél (2017-ben és 2018-ban például 67 millió körül stagnált ez a piac), a mostani visszaesés azonban már arra figyelmeztet, hogy vége a nagy szárnyalásnak.
Az egyes gyártók versenyében igencsak eltérő teljesítményt látunk. Az első helyen továbbra is a Lenovo áll, a kínai gyártó azonban 16 százalékkal kevesebb megoldást szállított le, ezzel pedig a teljes terület 22,7 százalékát uralta. A második ismét a HP lett, viszont ez utóbbi cég már csaknem 30 százalékkal kevesebb konfigurációt adott el, de a harmadik Dell esetében is 21 százalékos csökkenést látunk, ez pedig a piaci részesedés jelentős zsugorodását eredményezte. Az Apple érdekes módon el tudta kerülni a csökkenést, egyedül ők tudtak javítani a korábbi eredményen, mi több, a tavalyihoz képest már 40 százalékkal több terméket adtak el, így piaci részesedésük 8,2-ről ugrott 13,5 százalékra. Az első öt listáját az Asus zárja, amely kisebb mértékben esett vissza, ezzel pedig picit növelni tudták részesedési arányukat.
Az átlagos eladási árak csökkenése és a vásárlói kereslet mérséklődése nem jó előjelek, meglátjuk, ez mire lesz elég a hagyományosan erősebb ünnepi szezonban.
A napokban olvashattunk arról, hogy a harmadik periódusra vonatkozóan már egészen csúnya esésre figyelmeztetett az AMD, amely mindenképpen fontos jel volt a terület iránt érdeklődőknek. Most az egyik nagy piackutató cég tette közzé saját számait, amelyek szintén rossz eredményt mutatnak.
Az IDC szokásos negyedéves összegzőjében arról olvashatunk, hogy bár az előre összeállított PC-konfigurációk szegmensében továbbra is a pandémia előtti utolsó időszak szintje felett maradtunk, a harmadik negyedben már egészen komoly, 15 százalék körüli visszaesésre került sor, legalábbis ha a mostani számokat az egy évvel ezelőtti helyzettel vetjük össze. Amíg ugyanis egy évvel ezelőtt még 87,3 millió PC talált gazdára, a most lezárult három hónapban ez a szám már alig haladta meg a 74 millió darabot. Ahogy említettük, ez még mindig jobb a pandémia előtti eredménynél (2017-ben és 2018-ban például 67 millió körül stagnált ez a piac), a mostani visszaesés azonban már arra figyelmeztet, hogy vége a nagy szárnyalásnak.
Az egyes gyártók versenyében igencsak eltérő teljesítményt látunk. Az első helyen továbbra is a Lenovo áll, a kínai gyártó azonban 16 százalékkal kevesebb megoldást szállított le, ezzel pedig a teljes terület 22,7 százalékát uralta. A második ismét a HP lett, viszont ez utóbbi cég már csaknem 30 százalékkal kevesebb konfigurációt adott el, de a harmadik Dell esetében is 21 százalékos csökkenést látunk, ez pedig a piaci részesedés jelentős zsugorodását eredményezte. Az Apple érdekes módon el tudta kerülni a csökkenést, egyedül ők tudtak javítani a korábbi eredményen, mi több, a tavalyihoz képest már 40 százalékkal több terméket adtak el, így piaci részesedésük 8,2-ről ugrott 13,5 százalékra. Az első öt listáját az Asus zárja, amely kisebb mértékben esett vissza, ezzel pedig picit növelni tudták részesedési arányukat.
Az átlagos eladási árak csökkenése és a vásárlói kereslet mérséklődése nem jó előjelek, meglátjuk, ez mire lesz elég a hagyományosan erősebb ünnepi szezonban.