Berta Sándor
Technológiai és reklámcégekhez kerülnek az egészségügyi adatok
Nagyon sokat érnek bizonyos vállalatok számára az internetezők által a különböző portálokon hagyott információk.
A felhasználók gyakran keresnek anyagokat egészségügyi témájú honlapokon vagy az internetes gyógyszertárak oldalain. Részben a gyógyszerekre és azok hatásaira kíváncsiak, másrészt pedig különböző betegségekről tájékozódnak. A Financial Times derítette ki, hogy ezek az adatok nagyon gyakran a technológiai és a reklámkonszernek, például az Amazon, a Facebook, a Google és az Oracle vagy a kisebb kereskedők, így az OpenX és a Scorecard rendszereiben kötnek ki.
A brit gazdasági újság 100 népszerű helyi egészségügyi portált vizsgált meg. Írásuk szerint ezek 79 százalékaán olyan sütifájlok maradnak, amelyek segítségével harmadik fél elemezheti az emberek online szokásait, s például a betegségek tüneteivel, a diagnózisokkal, a gyógyszerek neveivel és a menstruációval, illetve a termékenységgel kapcsolatos információkat. Ezeket az adatokat a platformok a látogatóik beleegyezése nélkül továbbítják más cégeknek, és ez a jelenleg hatályos törvények alapján jogellenes. Az információk átadásából a leginkább a DoubleClick, vagyis a Google profitált. A technológiai és hirdetési vállalatok a fájltöredékekből összerakhatják azt, hogy melyik személynek milyen betegsége van.
Az Amerikai Egyesült Államokban is van egy hasonló botrány, ugyanis a The Wall Street Journal írta meg, hogy a Google az Ascension nevű katolikus egészségügyi szervezettel működik együtt tavaly óta és ezáltal 21 szövetségi államban több millió amerikai állampolgár egészségügyi adatait szerezhette meg. A fájlokhoz az óriáscég legalább 150 munkatársa férhetett hozzá. Az információk átadásáról az érintett betegek és az orvosok semmit sem tudtak. A Google az információkkal a mesterséges intelligencia területén folytatott fejlesztéseit akarja előmozdítani. Az Ascension egyébként az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb egészségügyi rendszerét működteti és nemrég kötött szerződést a társasággal, amely az új partnerét az eddigi legnagyobb felhőkörnyezeti ügyfelének nevezte.
A Nightingale projekt keretében a két fél mesterséges intelligencia és gépi tanulási alkalmazásokat vizsgál meg, hogy növelni tudja a klinikai hatékonyságot és a betegbiztonságot. A kooperációnak köszönhetően a Google annyit adathoz jutott, amely nagyon hasznosak lehetnek a mesterséges intelligencia rendszerei fejlesztésében. Az információk között voltak laboreredmények, orvosi diagnózisok és a kórházi tartózkodással kapcsolatos adatok, továbbá a páciensek teljes kórtörténete, a neveik és a születési időpontjaik. A két fél egyaránt úgy reagált a cikkre, hogy a program mindenben megfelelt a hatályos amerikai törvényi előírásoknak. Adatvédelmi szakértők viszont azt az álláspontot képviselték, hogy ez nem igaz, mert a Google a megszerzett információkat nem a betegek egészségének javítására használta fel.
Az Ascension arra hivatkozott, hogy az együttműködésre az egészségügy digitalizálása miatt volt szükség. A szervezet azzal érvelt, hogy változnia kell, hogy jobban megfeleljen az ügyfelei, valamint a személyzete és az egészségügyi szolgáltatók igényeinek és elvárásainak. A digitális platformokon keresztül működő új ápolási modellekre, alkalmazásokra és szolgáltatásokra van szükség a páciensek ellátásához. Az Ascension egyébként 2600 létesítményben, köztük 150 kórházban és 50 idősek otthonában kezeli a felhasználók egészségügyi adatait. Tariq Shaukat, a Google illetékes menedzsere megerősítette az információkat és azt, hogy a kapott adatokat egy olyan felhőkörnyezeti rendszerben tárolják, amelyet az Ascension központilag kezelhet. A betegek információit ugyanakkor nem kötötték össze a saját ügyféladataikkal és erre a jövőben sem fog kerül majd sor.
A felhasználók gyakran keresnek anyagokat egészségügyi témájú honlapokon vagy az internetes gyógyszertárak oldalain. Részben a gyógyszerekre és azok hatásaira kíváncsiak, másrészt pedig különböző betegségekről tájékozódnak. A Financial Times derítette ki, hogy ezek az adatok nagyon gyakran a technológiai és a reklámkonszernek, például az Amazon, a Facebook, a Google és az Oracle vagy a kisebb kereskedők, így az OpenX és a Scorecard rendszereiben kötnek ki.
A brit gazdasági újság 100 népszerű helyi egészségügyi portált vizsgált meg. Írásuk szerint ezek 79 százalékaán olyan sütifájlok maradnak, amelyek segítségével harmadik fél elemezheti az emberek online szokásait, s például a betegségek tüneteivel, a diagnózisokkal, a gyógyszerek neveivel és a menstruációval, illetve a termékenységgel kapcsolatos információkat. Ezeket az adatokat a platformok a látogatóik beleegyezése nélkül továbbítják más cégeknek, és ez a jelenleg hatályos törvények alapján jogellenes. Az információk átadásából a leginkább a DoubleClick, vagyis a Google profitált. A technológiai és hirdetési vállalatok a fájltöredékekből összerakhatják azt, hogy melyik személynek milyen betegsége van.
Az Amerikai Egyesült Államokban is van egy hasonló botrány, ugyanis a The Wall Street Journal írta meg, hogy a Google az Ascension nevű katolikus egészségügyi szervezettel működik együtt tavaly óta és ezáltal 21 szövetségi államban több millió amerikai állampolgár egészségügyi adatait szerezhette meg. A fájlokhoz az óriáscég legalább 150 munkatársa férhetett hozzá. Az információk átadásáról az érintett betegek és az orvosok semmit sem tudtak. A Google az információkkal a mesterséges intelligencia területén folytatott fejlesztéseit akarja előmozdítani. Az Ascension egyébként az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb egészségügyi rendszerét működteti és nemrég kötött szerződést a társasággal, amely az új partnerét az eddigi legnagyobb felhőkörnyezeti ügyfelének nevezte.
A Nightingale projekt keretében a két fél mesterséges intelligencia és gépi tanulási alkalmazásokat vizsgál meg, hogy növelni tudja a klinikai hatékonyságot és a betegbiztonságot. A kooperációnak köszönhetően a Google annyit adathoz jutott, amely nagyon hasznosak lehetnek a mesterséges intelligencia rendszerei fejlesztésében. Az információk között voltak laboreredmények, orvosi diagnózisok és a kórházi tartózkodással kapcsolatos adatok, továbbá a páciensek teljes kórtörténete, a neveik és a születési időpontjaik. A két fél egyaránt úgy reagált a cikkre, hogy a program mindenben megfelelt a hatályos amerikai törvényi előírásoknak. Adatvédelmi szakértők viszont azt az álláspontot képviselték, hogy ez nem igaz, mert a Google a megszerzett információkat nem a betegek egészségének javítására használta fel.
Az Ascension arra hivatkozott, hogy az együttműködésre az egészségügy digitalizálása miatt volt szükség. A szervezet azzal érvelt, hogy változnia kell, hogy jobban megfeleljen az ügyfelei, valamint a személyzete és az egészségügyi szolgáltatók igényeinek és elvárásainak. A digitális platformokon keresztül működő új ápolási modellekre, alkalmazásokra és szolgáltatásokra van szükség a páciensek ellátásához. Az Ascension egyébként 2600 létesítményben, köztük 150 kórházban és 50 idősek otthonában kezeli a felhasználók egészségügyi adatait. Tariq Shaukat, a Google illetékes menedzsere megerősítette az információkat és azt, hogy a kapott adatokat egy olyan felhőkörnyezeti rendszerben tárolják, amelyet az Ascension központilag kezelhet. A betegek információit ugyanakkor nem kötötték össze a saját ügyféladataikkal és erre a jövőben sem fog kerül majd sor.