Technológiai és reklámcégekhez kerülnek az egészségügyi adatok

Nagyon sokat érnek bizonyos vállalatok számára az internetezők által a különböző portálokon hagyott információk.

A felhasználók gyakran keresnek anyagokat egészségügyi témájú honlapokon vagy az internetes gyógyszertárak oldalain. Részben a gyógyszerekre és azok hatásaira kíváncsiak, másrészt pedig különböző betegségekről tájékozódnak. A Financial Times derítette ki, hogy ezek az adatok nagyon gyakran a technológiai és a reklámkonszernek, például az Amazon, a Facebook, a Google és az Oracle vagy a kisebb kereskedők, így az OpenX és a Scorecard rendszereiben kötnek ki.

A brit gazdasági újság 100 népszerű helyi egészségügyi portált vizsgált meg. Írásuk szerint ezek 79 százalékaán olyan sütifájlok maradnak, amelyek segítségével harmadik fél elemezheti az emberek online szokásait, s például a betegségek tüneteivel, a diagnózisokkal, a gyógyszerek neveivel és a menstruációval, illetve a termékenységgel kapcsolatos információkat. Ezeket az adatokat a platformok a látogatóik beleegyezése nélkül továbbítják más cégeknek, és ez a jelenleg hatályos törvények alapján jogellenes. Az információk átadásából a leginkább a DoubleClick, vagyis a Google profitált. A technológiai és hirdetési vállalatok a fájltöredékekből összerakhatják azt, hogy melyik személynek milyen betegsége van.

Az Amerikai Egyesült Államokban is van egy hasonló botrány, ugyanis a The Wall Street Journal írta meg, hogy a Google az Ascension nevű katolikus egészségügyi szervezettel működik együtt tavaly óta és ezáltal 21 szövetségi államban több millió amerikai állampolgár egészségügyi adatait szerezhette meg. A fájlokhoz az óriáscég legalább 150 munkatársa férhetett hozzá. Az információk átadásáról az érintett betegek és az orvosok semmit sem tudtak. A Google az információkkal a mesterséges intelligencia területén folytatott fejlesztéseit akarja előmozdítani. Az Ascension egyébként az Amerikai Egyesült Államok második legnagyobb egészségügyi rendszerét működteti és nemrég kötött szerződést a társasággal, amely az új partnerét az eddigi legnagyobb felhőkörnyezeti ügyfelének nevezte.

A Nightingale projekt keretében a két fél mesterséges intelligencia és gépi tanulási alkalmazásokat vizsgál meg, hogy növelni tudja a klinikai hatékonyságot és a betegbiztonságot. A kooperációnak köszönhetően a Google annyit adathoz jutott, amely nagyon hasznosak lehetnek a mesterséges intelligencia rendszerei fejlesztésében. Az információk között voltak laboreredmények, orvosi diagnózisok és a kórházi tartózkodással kapcsolatos adatok, továbbá a páciensek teljes kórtörténete, a neveik és a születési időpontjaik. A két fél egyaránt úgy reagált a cikkre, hogy a program mindenben megfelelt a hatályos amerikai törvényi előírásoknak. Adatvédelmi szakértők viszont azt az álláspontot képviselték, hogy ez nem igaz, mert a Google a megszerzett információkat nem a betegek egészségének javítására használta fel.

Az Ascension arra hivatkozott, hogy az együttműködésre az egészségügy digitalizálása miatt volt szükség. A szervezet azzal érvelt, hogy változnia kell, hogy jobban megfeleljen az ügyfelei, valamint a személyzete és az egészségügyi szolgáltatók igényeinek és elvárásainak. A digitális platformokon keresztül működő új ápolási modellekre, alkalmazásokra és szolgáltatásokra van szükség a páciensek ellátásához. Az Ascension egyébként 2600 létesítményben, köztük 150 kórházban és 50 idősek otthonában kezeli a felhasználók egészségügyi adatait. Tariq Shaukat, a Google illetékes menedzsere megerősítette az információkat és azt, hogy a kapott adatokat egy olyan felhőkörnyezeti rendszerben tárolják, amelyet az Ascension központilag kezelhet. A betegek információit ugyanakkor nem kötötték össze a saját ügyféladataikkal és erre a jövőben sem fog kerül majd sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #5
    Tévedsz. Ha kéred, a személyiségi jogaidra hivatkozva, kötelesek törölni.

    Ettől persze ordibálni felesleges, de azért azt is nézd, hogy az a szerencsétlen volt olyan fasz, hogy elvállalt egy ilyen melót ahol embereket baszogat.
    Valójában nem ordítani kell az ilyenekkel, hanem vissza kérdezni és húzni az időt amíg ők teszik le. :D
    Ennél jobban nem tudsz kicseszni velük. Mert a saját pénztárcájukra megy, ha nem tudnak minél több embert felhívni.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2019.11.16. 21:02:26
  • dyra #4
    Semmi értelme leordítani azt a szerencsétlen "kismokust" aki hívogat. Magadnak is elcseszel egy napot meg neki is. Az adatbázisból meg sem így sem úgy nem törölnek.
  • ugh #3
    Valoszinuleg mert csak igy ertik meg.
    Mai vilagunkban az a szep, hogy nyomatjak
    a kulturaltan, szepen kell beszelni pc bullshitet, mert nem vesznek maskep komolyan.
    Ne hoborogj.
    Csak akkor mondhatod egy par teniszciponek is.
    Annyit er.
    Mint ezt a belso ertekek szamitaniak hig fos. De ha nem vagy gyartott tucatember, vagy jokiallassu, jokepu akkor le vagy szarva es a velemenyed a toredeket eri, hiaba sik hulye az elobbi, te meg nem.
    Neki lesz igaza mert mondjuk szep a mosolya.
    Konkretan tudok amcsi tulajdonu ceget ahol egy naplopo, csatak sik barmot leptettek elo igy.
    Ez a jo kis kepmutato, gerinctelen amerikai modi.

    Utoljára szerkesztette: ugh, 2019.11.16. 20:12:11
  • dyra #2
    És minek ordibáltál?
  • Zoliz #1
    Engem felhivott egy cég régen és valamit árulni próbált. Elkezdtem az ügyintézőnővel ordibálni, honnan származik a telefonszámom és közölte valami Tele... cégtől. Közöltem töröljék a számom az adatbázisukból. Azóta nem tudnak vagy mernek hivni, bár az a legjobb, hogy csak kevés emberrel osszuk meg a magán telefonszámunk, de sajnos már a bankok és közmúcégek is követelik. Ezért is kell a GDPR.
    Utoljára szerkesztette: Zoliz, 2019.11.15. 10:10:13