Gyurkity Péter
Gondban az Apple, baj lehet a lassulásból
A telefonok stagnálása miatt ugyanis a felhasználói bázis is csökkenni kezdhet.
Az Apple számára az utóbbi 2-3 évben a telefonok eladási adatai helyett egyre inkább a tábor méretének fenntartása, illetve további növekedése vált a legfontosabb szemponttá, ahogy a hardveres megoldások helyett a szolgáltatásokból származó bevétel tartotta inkább fenn a reményt a további sikeres szereplésre vonatkozóan. Ez sem jelent azonban garanciát, így a cég komoly bajba kerülhet.
Az amerikai CIRP által közzétett felmérésből kiderül, hogy bár a szolgáltatások területén a gyors növekedés ténye tagadhatatlan (2016-ban ugyanis még 25 milliárd dollár származott innen, idén pedig már 50 milliárdra számítanak), az utóbbi időszakban megfigyelt lassú növekedés, illetve stagnálás azonban komolyan megkérdőjelezheti a lendület fenntartását. A decemberben lezárult első pénzügyi negyedévben például (éves szinten) a telefonokból származó bevétel 15 százalékkal csökkent, a márciusban véget ért második negyedben pedig 17 százalékos volt a csökkenés. Ez egyben azt is jelenti, hogy amennyiben a meglévő felhasználók ritkábban döntenek majd a csere és a frissítés mellett, a felhasználói bázis is zsugorodni kezdhet, ami viszont a szolgáltatások terjeszkedését is leállíthatja.
Erről még nincs szó, az Apple tábora ugyanis az első negyedben 900 millió készülékre rúgott, és bár a növekedés üteme egyértelműen lassul, itt még nem beszélhetünk stagnálásról – 2016 végén például az Egyesült Államokban még 140 milliónál tartottak, 2 évvel később ez azonban már meghaladta a 190 millió darabot. Ugyanígy komoly fejfájást jelent, hogy számos cég ellenzi a digitális tartalmakra kivetett úgynevezett Apple-adót, pontosabban annak mértékét, amely a legtöbb esetben 30 százaléknak felel meg – ezt az egyes appok és egyéb szoftverek után szedik be, ami a kritikusok szerint (többek között) azért problémás, mert a cég a közvetlen értékesítő szerepét tölti be. Az európai bizottság nemrég jelezte , hogy akár 26,6 milliárd dolláros büntetést is kivethet, eközben azonban az USA-n belül is jól láthatók a hasonló törekvések.
Az amerikai legfelső bíróság éppen ebben a kérdésben, vagyis a közvetlen értékesítői szerep kapcsán hozott ítéletet, ami azt jelenti, hogy az ellenzők ezt követően jogi úton támadhatják meg a gyakorlatot, vagyis az Apple további pereskedés elé néz.
Időközben végre itthon is elérhetővé vált az Apple Pay, mégpedig először az OTP Mastercard és Maestro kártyáin, amelyet hamarosan a többi típus, illetve bank követ majd a sorban. Ezzel illeszkedünk a cég által korábban megszabott menetrendhez, amely mostanra írta elő a régió támogatását.
Az Apple számára az utóbbi 2-3 évben a telefonok eladási adatai helyett egyre inkább a tábor méretének fenntartása, illetve további növekedése vált a legfontosabb szemponttá, ahogy a hardveres megoldások helyett a szolgáltatásokból származó bevétel tartotta inkább fenn a reményt a további sikeres szereplésre vonatkozóan. Ez sem jelent azonban garanciát, így a cég komoly bajba kerülhet.
Az amerikai CIRP által közzétett felmérésből kiderül, hogy bár a szolgáltatások területén a gyors növekedés ténye tagadhatatlan (2016-ban ugyanis még 25 milliárd dollár származott innen, idén pedig már 50 milliárdra számítanak), az utóbbi időszakban megfigyelt lassú növekedés, illetve stagnálás azonban komolyan megkérdőjelezheti a lendület fenntartását. A decemberben lezárult első pénzügyi negyedévben például (éves szinten) a telefonokból származó bevétel 15 százalékkal csökkent, a márciusban véget ért második negyedben pedig 17 százalékos volt a csökkenés. Ez egyben azt is jelenti, hogy amennyiben a meglévő felhasználók ritkábban döntenek majd a csere és a frissítés mellett, a felhasználói bázis is zsugorodni kezdhet, ami viszont a szolgáltatások terjeszkedését is leállíthatja.
Erről még nincs szó, az Apple tábora ugyanis az első negyedben 900 millió készülékre rúgott, és bár a növekedés üteme egyértelműen lassul, itt még nem beszélhetünk stagnálásról – 2016 végén például az Egyesült Államokban még 140 milliónál tartottak, 2 évvel később ez azonban már meghaladta a 190 millió darabot. Ugyanígy komoly fejfájást jelent, hogy számos cég ellenzi a digitális tartalmakra kivetett úgynevezett Apple-adót, pontosabban annak mértékét, amely a legtöbb esetben 30 százaléknak felel meg – ezt az egyes appok és egyéb szoftverek után szedik be, ami a kritikusok szerint (többek között) azért problémás, mert a cég a közvetlen értékesítő szerepét tölti be. Az európai bizottság nemrég jelezte , hogy akár 26,6 milliárd dolláros büntetést is kivethet, eközben azonban az USA-n belül is jól láthatók a hasonló törekvések.
Az amerikai legfelső bíróság éppen ebben a kérdésben, vagyis a közvetlen értékesítői szerep kapcsán hozott ítéletet, ami azt jelenti, hogy az ellenzők ezt követően jogi úton támadhatják meg a gyakorlatot, vagyis az Apple további pereskedés elé néz.
Időközben végre itthon is elérhetővé vált az Apple Pay, mégpedig először az OTP Mastercard és Maestro kártyáin, amelyet hamarosan a többi típus, illetve bank követ majd a sorban. Ezzel illeszkedünk a cég által korábban megszabott menetrendhez, amely mostanra írta elő a régió támogatását.