Gyurkity Péter
Az EU is teszteli a drónos házhozszállítást
Mégpedig annak érdekében, hogy megszülessen az egységes irányítás és szabályozás.
A kereskedelmi forgalomban kapható különböző drónok elterjedésével a szabályozás és a mindennapokban való, széles körű használat kérdése komoly problémákat vet fel, amit az illetékesek az USA és Kína után most az Európai Unión belül is igyekeznek megoldani. Ennek érdekében Belgiumban hívtak össze több nagyobb céget, hogy élesben teszteljék a koordinációt, a megfelelő irányítást, kidolgozva a főbb szabályozási irányelveket.
Még ősszel kezdődött el Antwerpen városában az új csoport kialakítása, amelyben olyan nagy nevek is részt vesznek, mint az Amazon Prime Air. Ők már 2016-ban demonstrálták a technológiában rejlő lehetőségeket, hiszen sikerült házhoz szállítaniuk a megrendelt terméket, mellettük azonban számos egyéb vállalkozás is igyekszik valami hasonlót elérni, mégpedig nem pusztán a fogyasztói termékek, de az orvosságok és egyéb egészségügyi eszközök, valamint számos más produktum gyors és megbízható szállításával, amit ők is drónokkal oldanának meg. Ehhez nyilván egységes szabályozásra és megfelelő tapasztalatok összegyűjtésére van szükség, nem véletlen, hogy az EP és az Európai Tanács idén bővítette ki a blokk szabályozó hatóságának illetékességét minden ilyen polgári eszközre, az új DronePort viszont immár lehetővé teszi, hogy mindezt élesben teszteljék.
A csoport tagjai már novemberben összejöttek, az első tesztekre azonban idén, az új évben kerítenek sort. Szeretnék megfelelő módon összehangolni a különböző drónrendszereket, a bevetett eszközöket emellett különböző helyszíneken és körülmények között tesztelik majd (legyen szó hosszú kifutópályáról, hangárról, vagy sűrűn beépített környékekről, irodákról és otthonokról), magát a kezdeményezést pedig Safir néven bővítenék ki, valószínűleg további résztvevők bevonásával. Az elmúlt napokban bekövetkezett Gatwick-incidens (amelynek során 14 ezer ember volt kénytelen elhalasztani vagy módosítani utazási terveit a repülőtéren felbukkanó drónok miatt) jól rávilágított a probléma méretére, valamint a szabályozás szükségességére. Jelenleg itt Kína a legnagyobb piac, az amerikaiak viszont Trump elnök révén most fogják kiszélesíteni a tesztek helyszíneit, immár a lakott területek és az éjszakai próbák bevonásával, így az EU-nak is tartania kell a lépést.
A szállítási rendszerek kialakítása szigorú előírásokat követel, itt könnyen lehet, hogy a gépjárművekhez hasonló, ámbár levegőben kialakított utakat állítanak majd fel, amelyek kifejezetten a drónok rendelkezésére állnak majd. Elemzők szerint 2050-ig csak az EU-n belül 100 ezer új munkahely jöhet létre a technológia elterjedésével, bár kétségtelen, hogy számos meglévő állás válik majd feleslegessé.
A kereskedelmi forgalomban kapható különböző drónok elterjedésével a szabályozás és a mindennapokban való, széles körű használat kérdése komoly problémákat vet fel, amit az illetékesek az USA és Kína után most az Európai Unión belül is igyekeznek megoldani. Ennek érdekében Belgiumban hívtak össze több nagyobb céget, hogy élesben teszteljék a koordinációt, a megfelelő irányítást, kidolgozva a főbb szabályozási irányelveket.
Még ősszel kezdődött el Antwerpen városában az új csoport kialakítása, amelyben olyan nagy nevek is részt vesznek, mint az Amazon Prime Air. Ők már 2016-ban demonstrálták a technológiában rejlő lehetőségeket, hiszen sikerült házhoz szállítaniuk a megrendelt terméket, mellettük azonban számos egyéb vállalkozás is igyekszik valami hasonlót elérni, mégpedig nem pusztán a fogyasztói termékek, de az orvosságok és egyéb egészségügyi eszközök, valamint számos más produktum gyors és megbízható szállításával, amit ők is drónokkal oldanának meg. Ehhez nyilván egységes szabályozásra és megfelelő tapasztalatok összegyűjtésére van szükség, nem véletlen, hogy az EP és az Európai Tanács idén bővítette ki a blokk szabályozó hatóságának illetékességét minden ilyen polgári eszközre, az új DronePort viszont immár lehetővé teszi, hogy mindezt élesben teszteljék.
A csoport tagjai már novemberben összejöttek, az első tesztekre azonban idén, az új évben kerítenek sort. Szeretnék megfelelő módon összehangolni a különböző drónrendszereket, a bevetett eszközöket emellett különböző helyszíneken és körülmények között tesztelik majd (legyen szó hosszú kifutópályáról, hangárról, vagy sűrűn beépített környékekről, irodákról és otthonokról), magát a kezdeményezést pedig Safir néven bővítenék ki, valószínűleg további résztvevők bevonásával. Az elmúlt napokban bekövetkezett Gatwick-incidens (amelynek során 14 ezer ember volt kénytelen elhalasztani vagy módosítani utazási terveit a repülőtéren felbukkanó drónok miatt) jól rávilágított a probléma méretére, valamint a szabályozás szükségességére. Jelenleg itt Kína a legnagyobb piac, az amerikaiak viszont Trump elnök révén most fogják kiszélesíteni a tesztek helyszíneit, immár a lakott területek és az éjszakai próbák bevonásával, így az EU-nak is tartania kell a lépést.
A szállítási rendszerek kialakítása szigorú előírásokat követel, itt könnyen lehet, hogy a gépjárművekhez hasonló, ámbár levegőben kialakított utakat állítanak majd fel, amelyek kifejezetten a drónok rendelkezésére állnak majd. Elemzők szerint 2050-ig csak az EU-n belül 100 ezer új munkahely jöhet létre a technológia elterjedésével, bár kétségtelen, hogy számos meglévő állás válik majd feleslegessé.