Berta Sándor
A dinamikus árképzést vizsgálják Nagy-Britanniában
A brit kormány a felhasználóknak szóló személyre szabott árajánlatokat tanulmányozza.
Többek között azt vizsgálják, hogy az online kereskedők mennyire használják fel a birtokukba kerülő személyes információkat és visszaélnek-e azokkal, miközben személyre szabott árakat adnak meg az utazások, az autók vagy éppen a háztartási berendezések kapcsán. Az eljárást a brit versenyfelügyelet is támogatja. A vizsgálatot azért indították, mert "növekvő aggodalmak" merültek fel a személyre szabott ajánlatokhoz használt technológia kapcsán. Nagy-Britanniában a kiskereskedelmi eladások 17 százaléka valósul meg a világhálón.
Az olyan új technológiáknak, mint a botoknak vagy a mesterséges intelligenciának köszönhetően a kereskedők számára egy egyre növekvőbb "eszközkészlet" áll a rendelkezésre ahhoz, hogy megvalósítsák a dinamikus árképzést. E folyamat során figyelembe veszik a vásárlók tartózkodási helyét, kapcsolati státuszát, születésnapját vagy utazási előzményeit ahhoz, hogy megállapítsák a kínált termékek vagy szolgáltatások árát. Az, hogy az árak akár naponta többször is változhatnak, teljesen normális a mai online kereskedelemben.
A növekvő adatgyűjtések miatt az eladók gyakorlatilag már mindenkinek személyre szabott árakat kínálhatnak. A digitális ártáblák miatt ez a taktika a valódi boltokban is megvalósítható. Amint arra Andrea Coscelli, a brit versenyfelügyelet képviselője rámutatott, az internetes vásárlások növekvő száma szükségessé teszi annak megértését, hogy miként hat a technikai fejlődés a fogyasztókra. Csak így lehet ugyanis megvédeni a felhasználókat a tisztességtelen üzleti praktikákkal szemben.
A téma nem először merült fel. Tavaly októberben a német versenyhivatal kétségbe vonta, hogy az ár-összehasonlító platformok korrekt ajánlásokat adnak. A Német Monopóliumbizottság a júliusi jelentésében többek között azt írta, hogy a digitalizálás miatt jogi változtatásokra van szükség többek között az árakat szabályozó algoritmusok területén. Miután egyre több felhasználó vásárol az interneten, ezért kiemelten kell figyelni az algoritmusok és a mesterséges intelligencia segítségével megvalósított árképzésre. A Brandenburgi Fogyasztóvédelmi Központ Piacfelügyelő Csoportja pedig azt állapította meg, hogy a vásárlók rosszul járnak a dinamikus árképzéssel.
Többek között azt vizsgálják, hogy az online kereskedők mennyire használják fel a birtokukba kerülő személyes információkat és visszaélnek-e azokkal, miközben személyre szabott árakat adnak meg az utazások, az autók vagy éppen a háztartási berendezések kapcsán. Az eljárást a brit versenyfelügyelet is támogatja. A vizsgálatot azért indították, mert "növekvő aggodalmak" merültek fel a személyre szabott ajánlatokhoz használt technológia kapcsán. Nagy-Britanniában a kiskereskedelmi eladások 17 százaléka valósul meg a világhálón.
Az olyan új technológiáknak, mint a botoknak vagy a mesterséges intelligenciának köszönhetően a kereskedők számára egy egyre növekvőbb "eszközkészlet" áll a rendelkezésre ahhoz, hogy megvalósítsák a dinamikus árképzést. E folyamat során figyelembe veszik a vásárlók tartózkodási helyét, kapcsolati státuszát, születésnapját vagy utazási előzményeit ahhoz, hogy megállapítsák a kínált termékek vagy szolgáltatások árát. Az, hogy az árak akár naponta többször is változhatnak, teljesen normális a mai online kereskedelemben.
A növekvő adatgyűjtések miatt az eladók gyakorlatilag már mindenkinek személyre szabott árakat kínálhatnak. A digitális ártáblák miatt ez a taktika a valódi boltokban is megvalósítható. Amint arra Andrea Coscelli, a brit versenyfelügyelet képviselője rámutatott, az internetes vásárlások növekvő száma szükségessé teszi annak megértését, hogy miként hat a technikai fejlődés a fogyasztókra. Csak így lehet ugyanis megvédeni a felhasználókat a tisztességtelen üzleti praktikákkal szemben.
A téma nem először merült fel. Tavaly októberben a német versenyhivatal kétségbe vonta, hogy az ár-összehasonlító platformok korrekt ajánlásokat adnak. A Német Monopóliumbizottság a júliusi jelentésében többek között azt írta, hogy a digitalizálás miatt jogi változtatásokra van szükség többek között az árakat szabályozó algoritmusok területén. Miután egyre több felhasználó vásárol az interneten, ezért kiemelten kell figyelni az algoritmusok és a mesterséges intelligencia segítségével megvalósított árképzésre. A Brandenburgi Fogyasztóvédelmi Központ Piacfelügyelő Csoportja pedig azt állapította meg, hogy a vásárlók rosszul járnak a dinamikus árképzéssel.