Berta Sándor

A dinamikus árképzést vizsgálják Nagy-Britanniában

A brit kormány a felhasználóknak szóló személyre szabott árajánlatokat tanulmányozza.

Többek között azt vizsgálják, hogy az online kereskedők mennyire használják fel a birtokukba kerülő személyes információkat és visszaélnek-e azokkal, miközben személyre szabott árakat adnak meg az utazások, az autók vagy éppen a háztartási berendezések kapcsán. Az eljárást a brit versenyfelügyelet is támogatja. A vizsgálatot azért indították, mert "növekvő aggodalmak" merültek fel a személyre szabott ajánlatokhoz használt technológia kapcsán. Nagy-Britanniában a kiskereskedelmi eladások 17 százaléka valósul meg a világhálón.

Az olyan új technológiáknak, mint a botoknak vagy a mesterséges intelligenciának köszönhetően a kereskedők számára egy egyre növekvőbb "eszközkészlet" áll a rendelkezésre ahhoz, hogy megvalósítsák a dinamikus árképzést. E folyamat során figyelembe veszik a vásárlók tartózkodási helyét, kapcsolati státuszát, születésnapját vagy utazási előzményeit ahhoz, hogy megállapítsák a kínált termékek vagy szolgáltatások árát. Az, hogy az árak akár naponta többször is változhatnak, teljesen normális a mai online kereskedelemben.

A növekvő adatgyűjtések miatt az eladók gyakorlatilag már mindenkinek személyre szabott árakat kínálhatnak. A digitális ártáblák miatt ez a taktika a valódi boltokban is megvalósítható. Amint arra Andrea Coscelli, a brit versenyfelügyelet képviselője rámutatott, az internetes vásárlások növekvő száma szükségessé teszi annak megértését, hogy miként hat a technikai fejlődés a fogyasztókra. Csak így lehet ugyanis megvédeni a felhasználókat a tisztességtelen üzleti praktikákkal szemben.

A téma nem először merült fel. Tavaly októberben a német versenyhivatal kétségbe vonta, hogy az ár-összehasonlító platformok korrekt ajánlásokat adnak. A Német Monopóliumbizottság a júliusi jelentésében többek között azt írta, hogy a digitalizálás miatt jogi változtatásokra van szükség többek között az árakat szabályozó algoritmusok területén. Miután egyre több felhasználó vásárol az interneten, ezért kiemelten kell figyelni az algoritmusok és a mesterséges intelligencia segítségével megvalósított árképzésre. A Brandenburgi Fogyasztóvédelmi Központ Piacfelügyelő Csoportja pedig azt állapította meg, hogy a vásárlók rosszul járnak a dinamikus árképzéssel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • igazamvanvagyig #2
    Jól tetted.
  • Andrevv #1
    "az árak akár naponta többször is változhatnak"
    Már néhányszor megszívattam pár online boltot emiatt. Egyszer rendeltem volt egy hűtőszekrényt, egy kis idő után olcsóbb lett, én pedig visszaküldtem 30 napon belül, rendeltem egy ugyanolyant olcsóbban. De csináltam már ezt TV-vel, telefonnal is. Olyan is volt, hogy még meg sem érkezett és megváltozott az ára. A sok akciózással meg összevissza árszabályozással rosszul is járhatnak ha a vásárlónak van egy kis esze.