SG.hu
Egyre több vásárló hagyja az MI-re, hogy felkutassa a legjobb akciókat
Black Friday az Egyesült Államokban: Az internetes eladásokat egy új szereplő, a mesterséges intelligencia lendítette fel.
Alig pár napja volt a Black Friday, a híres „fekete péntek”, amikor a kereskedők a hálaadásnapi pulyka után az Egyesült Államokban durván leértékelik az árakat. A most kijött adatok szerint az amerikai gazdaság jobban teljesített a vártnál, mert a háztartások költségvetését és morálját sújtó infláció kevésbé bizonyult félelemkeltőnek, mint az év végi akciók. A Mastercard elemzése, amely a fizikai és online kasszaforgalomra támaszkodik, úgy becsüli, hogy az autók kivételével a vásárlások 4,1 százalékkal nőttek 2024-hez képest.
De minden az interneten dőlt el, nem pedig a bevásárlóközpontokban. Míg az üzletekben stabilak maradtak az eladások, addig az online értékesítés mintegy 10 százalékkal ugrott meg, amit egy új szereplő hajtott: a mesterséges intelligencia. Egyre több vásárló bízza rá a legjobb akció fáradságos felkutatását. Az Adobe Analytics szerint 2024-hez képest 805 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi oldalakra irányuló forgalom olyan szolgáltatásokból, mint a ChatGPT, a Gemini, a Perplexity.
És ez csak a forradalom kezdete - állítja Katharina Schumacher és Roger Roberts, a McKinsey tanácsadó cég két partnere által publikált jelentés. Ha az MI közvetlenül a legjobb árú termékhez irányít, amikor telefont, cipőt vagy egy hotelszobát keresünk, vajon továbbra is fel fogjuk-e keresni az olyan oldalakat, mint az Amazon, a Fnac, a Zalando vagy a Booking? Nem biztos, mert azok a vásárlók, akik ma az MI-t egy turbófeltöltött keresőmotorként használják, holnap már azt is kérhetik majd tőle, hogy közvetlenül vásároljon. Vége annak a nyűgnek, hogy minden egyes oldalon regisztrálni kell, megadni a preferált átvételi pontot és a fizetési módot.
A McKinsey szerint az MI autonóm ügynökök mindezt elintézhetik majd helyettünk. Sőt, tárgyalhat is az e-kereskedelmi oldalak ügynökeivel, hogy javítsák az ajánlataikat, például úgy, hogy a vásárlási előzményeink alapján két terméket kombinálnak. Sci-fi ez? Vagygy trükk tanácsadói megbízások szerzésére? Egy újabb buborék, mint a metaverzum, amely villámgyorsan leeresztett? Nem biztos. A Perplexity és az OpenAI már kifejlesztett egy kereskedelmi ügynököt. A fizetési iparág szereplői, mint a Mastercard, a Visa, a Stripe vagy a PayPal pedig aktívan készülnek rá. A Shopify - az a platform, amely online értékesítéshez ad eszközöket a kereskedőknek - szintén igazítja a rendszereit.
Ennek az újfajta, mesterséges intelligenciára épülő kereskedelemnek azonban még mindig vannak komoly akadályai, mindenekelőtt a csalás és a hibák jelentős, egyelőre megoldatlan kockázatai. És van egy másik fontos fék is, amelyhez a Fnac Darty vezérigazgatója, Enrique Martinez továbbra is ragaszkodik, még akkor is, ha közben maga is készül az átalakulásra: az emberi tényező. Szerinte a technológia fejlődése ellenére az ember szerepe a vásárlási döntésekben, a személyes tanácsadásban és a bizalom megteremtésében továbbra is nélkülözhetetlen marad.
Alig pár napja volt a Black Friday, a híres „fekete péntek”, amikor a kereskedők a hálaadásnapi pulyka után az Egyesült Államokban durván leértékelik az árakat. A most kijött adatok szerint az amerikai gazdaság jobban teljesített a vártnál, mert a háztartások költségvetését és morálját sújtó infláció kevésbé bizonyult félelemkeltőnek, mint az év végi akciók. A Mastercard elemzése, amely a fizikai és online kasszaforgalomra támaszkodik, úgy becsüli, hogy az autók kivételével a vásárlások 4,1 százalékkal nőttek 2024-hez képest.
De minden az interneten dőlt el, nem pedig a bevásárlóközpontokban. Míg az üzletekben stabilak maradtak az eladások, addig az online értékesítés mintegy 10 százalékkal ugrott meg, amit egy új szereplő hajtott: a mesterséges intelligencia. Egyre több vásárló bízza rá a legjobb akció fáradságos felkutatását. Az Adobe Analytics szerint 2024-hez képest 805 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi oldalakra irányuló forgalom olyan szolgáltatásokból, mint a ChatGPT, a Gemini, a Perplexity.
És ez csak a forradalom kezdete - állítja Katharina Schumacher és Roger Roberts, a McKinsey tanácsadó cég két partnere által publikált jelentés. Ha az MI közvetlenül a legjobb árú termékhez irányít, amikor telefont, cipőt vagy egy hotelszobát keresünk, vajon továbbra is fel fogjuk-e keresni az olyan oldalakat, mint az Amazon, a Fnac, a Zalando vagy a Booking? Nem biztos, mert azok a vásárlók, akik ma az MI-t egy turbófeltöltött keresőmotorként használják, holnap már azt is kérhetik majd tőle, hogy közvetlenül vásároljon. Vége annak a nyűgnek, hogy minden egyes oldalon regisztrálni kell, megadni a preferált átvételi pontot és a fizetési módot.
A McKinsey szerint az MI autonóm ügynökök mindezt elintézhetik majd helyettünk. Sőt, tárgyalhat is az e-kereskedelmi oldalak ügynökeivel, hogy javítsák az ajánlataikat, például úgy, hogy a vásárlási előzményeink alapján két terméket kombinálnak. Sci-fi ez? Vagygy trükk tanácsadói megbízások szerzésére? Egy újabb buborék, mint a metaverzum, amely villámgyorsan leeresztett? Nem biztos. A Perplexity és az OpenAI már kifejlesztett egy kereskedelmi ügynököt. A fizetési iparág szereplői, mint a Mastercard, a Visa, a Stripe vagy a PayPal pedig aktívan készülnek rá. A Shopify - az a platform, amely online értékesítéshez ad eszközöket a kereskedőknek - szintén igazítja a rendszereit.
Ennek az újfajta, mesterséges intelligenciára épülő kereskedelemnek azonban még mindig vannak komoly akadályai, mindenekelőtt a csalás és a hibák jelentős, egyelőre megoldatlan kockázatai. És van egy másik fontos fék is, amelyhez a Fnac Darty vezérigazgatója, Enrique Martinez továbbra is ragaszkodik, még akkor is, ha közben maga is készül az átalakulásra: az emberi tényező. Szerinte a technológia fejlődése ellenére az ember szerepe a vásárlási döntésekben, a személyes tanácsadásban és a bizalom megteremtésében továbbra is nélkülözhetetlen marad.