Berta Sándor

Amikor a számítógépek költőkké válnak

A művészet és a technológia összefüggenek, még akkor is, ha ez első pillantásra nem is egyértelmű.

Ross Goodwin művésznek tartja magát, számítógépes programok segítségével ír verseket és forgatókönyveket. A szakember korábban a New York-i Egyetemen és az MIT-n tanult, majd az Obama-kormányt segítette. Most pedig a Google csapatában dolgozik kreatív technológiai szakemberként, s a mesterséges intelligencia és a művészet kapcsolatát, összefüggéseit kutatja.

"Már az egyszerű asztali számítógépek is megszabadítottak minket a monoton munkáktól. A mesterséges intelligencia haszna abban van, hogy javít a képességeinken. Többek között lehetővé teszi egy motívum felismerését egy képben vagy segít egy verset írni arról. Ezek nem unalmas feladatok, hanem olyan szempontok, amelyek lehetővé teszik a tapasztalataink lefordítását a gépek nyelvére. Amikor egy számítógép például verset ír, akkor ugyan más mintákra kell összpontosítania, de az eredmények ugyanolyan absztraktak. Ez annak is köszönhető, hogy miként hagyjuk dolgozni a programokat. A gépek felépítik a saját modelljüket arról a témáról, amelyet meg kell érteniük. Mi nem programozzuk be őket egy vers megírására, csak arra, hogy tanulják meg, hogyan kell verset írni" - ecsetelte Ross Goodwin.


A feladatra alkalmazott neurális hálózat (Long Short Term Memory Recurrent Neural Network) mindig előrejelzi, hogy milyen valószínűséggel melyik betű fogja követni az előzőt. De ennek semmi köze nincs a nyelvészethez. A gép csak azt tudja, hogy mi egy betű és később - a betűminták megtekintésével - megtanulta, hogy mik a szavak. Egy gép nem úgy gondolkodik, mint mi, emberek, semmit sem úgy csinál, ahogy mi.

"Konfrontálni akarjuk a művészeket a mesterséges intelligenciával és a művészetet a számítógépes szakemberekkel. Hiba a valós életben jelenlévő mesterséges intelligenciát összehasonlítani a sci-fikben lévő mesterséges intelligenciával. Utóbbiak lényege általában az, hogy mindannyiunkat elpusztítanak. A valódi életben viszont mindez aligha fog megtörténni, de a mesterséges intelligencia befolyásolni fogja a létezésünket. Minden szempontját meg kell értenünk - például mire képes, miért más, mint mi - ahhoz, hogy jobban és hatékonyabban dolgozhassunk vele. A gépek nem magukból alkotják meg a művészetet, hanem csak kiterjesztései a saját énünknek. A műszaki történelem mindig a fejlődésről, nem pedig a visszafejlődésről szólt, arról a módról hogyan dolgozunk a gépekkel" - fejtette ki a Google kreatív technológiai szakembere.

Ross Goodwin hozzátette, hogy ha valaki olyan mesterséges intelligencián alapuló művészeti tevékenységet végez, amely nem vált ki gondolatokat az emberekből, akkor az természetesen egy rossz művészet. De nem csupán az eredményekről van szó: amennyiben egy számítógépnek hagyják, hogy egy kép alapján automatikusan verset generáljon, akkor nem csupán maga a vers egy műalkotás, hanem a gép maga is. S az ember a művész. A gép segít az embernek abban, hogy valamit létrehozzon, amelyre nem képes, például arra, hogy egy verset a másodperc tört része alatt megírjon. Természetesen a kész művek általában nem olyan "jók", mint azok az alkotások, amelyeket egy ember készített. Inkább egy újfajta tollként, egy nagyon bonyolult írógépként kell tekinteni a gépekre.

"A művészet mindig tartalmazta a technológiát. Hogy nézne ki egy zongorista a hangszere nélkül, vagy egy festő az ecsetje nélkül? Gyakorlatilag minden művészet technikai módon van megvalósítva. Természetesen egy fényképezőgép és egy neurális hálózat nagyon más dolgok, de a fényképezőgép feltalálása lehetővé tette, hogy bárki fotorealisztikus módon adjon vissza egy jelenetet bárki számára. Akkor az emberek azt gondolták, hogy a fényképészet le fogja rombolni a festészetet, de valójában felszabadította azt" - mondta a művész.


A Google kreatív technológiai szakembere egy kísérlet során megmutatta a mesterséges intelligenciának az összes sci-fi film forgatókönyvét, amelyekből aztán a program létrehozta a saját alkotását. A gépnek ugyanakkor szándékosan nagyon korlátozott tárolókapacitása volt, ezért néhány mondat után hajlamos volt átváltani a következő témára. "A tudósok régóta elismerik azt, hogy a kreativitás egyik legalapvetőbb formája a meglévő dolgok újrafeldolgozása. Mi emberek is olyan gondolkodó gépek vagyunk, mely figyeli a világot és értelmezi azt. A mesterséges intelligencia egyik legnagyobb veszélye a mintakövetésből eredő szabványosítás, azon adatbázisokban lévő kulturális torzítások, melyekből tanul a gép, és melyek alapján döntéseket hoz. Aggódunk ezek miatt, a Google programja erről is szól. Szeretnénk, ha mások is felfigyelnének erre a problémára, és ez egyszerűbb művészetek által, mint tudományos publikációkkal."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #7
    Így van, szóértelmezés kérdése. Én a klasszikus jelentését veszem alapul, az úgynevezett modern művészeti irányzatokat általában nem is tekintem annak, más viszont...
    "Egy galéria megnyitóján két kortárs művész:
    - Te mit gondolsz, a terem közepére sz@rjak?
    - Áh, úgysem értenék meg!"
  • Archenemy #6
    Jó HSZ.
  • Cat #5
    Szerintem a művészet ma már borzasztó tág fogalom, pl. egy képre írt egysoros szöveg is annak tekinthető (A mémek az internetes népművészet alapkövei). Ilyeneket simán tud gyártani egy gép.
  • tom_pika #4
    blablablabla...
  • noland #3
    Szvsz. az nem művészet ha adatokat összekeverünk véletlenszerűen vagy sémák alapján. A kreativitás mércéje az, hogy a részekből egy magasabbrendűt alkotunk, egyfajta szintézist, ami keresztmetszete társadalmi, szociális, kulturális, technikai, stb problémáknak. Lényegében válasz valamilyen problémára. Ezt az emberi intelligencia súlypontozza. Amíg a gép nem tud különbséget tenni egy élő kutya és egy plüsskutya között de egy kínai vázát sem tud megkülönböztetni tőle, nincs nagy baj. És gépi művészetről sem beszélhetünk. Szvsz soha nem is fogunk beszélni, ahogy egy elefánt festménye sem műalkotás, max egy bizar vizuális/állatkísérlet. A gép mindig csak a keretet adja, a tartalom az emberé. Továbbra is nyugodt vagyok.
  • gforce9 #2
    https://index.hu/kultur/zene/fesztival/2012/08/09/akos_dalszoveggenerator/
  • NEXUS6 #1
    "A tudósok régóta elismerik azt, hogy a kreativítás egyik legalapvetőbb formája a meglévő dolgok újrafeldolgozása. Mi emberek is olyan gondolkodó gépek vagyunk, mely figyeli a világot és értelmezi azt. A mesterséges intelligencia egyik legnagyobb veszélye a mintakövetésből eredő szabványosítás, azon adatbázisokban lévő kulturális torzítások, melyekből tanul a gép, és melyek alapján döntéseket hoz. Aggódunk ezek miatt, a Google programja erről is szól. Szeretnénk, ha mások is felfigyelnének erre a problémára, és ez egyszerűbb művészetek által, mint tudományos publikációkkal."
    Ez a lényeg. Szerintem is, az emberi kreativitás kb ide vezethető vissza, ismert mintázatok kisebb/nagyobb mutációja mellett, ezek újszerű összekapcsolása.
    Csakhogy itt jön még egy fontos lépés, ami egyfajta evolúciós folyamatként kiadja az új terméket: és ez a szelekció. Pl nem minden poént érdemes elmondani, ami az embernek eszébe jut. Ez a különbség a rossz, meg a jó humorista között. Szal odáig már eljutunk, hogy a gép egyfajta kreativitásra képes, azonban a jó és a csapnivaló alkotás közötti különbség megállapításához át kell szűrni a terméket azon a szűrőn, amit az ember személyisége/tudása képvisel, a gép ilyennel nem rendelkezik.