Berta Sándor

Jön a szimulált valóság kijelző

Egy 65 collos 8K panelről van szó, ami szemüveg nélkül képes 3D megjelenítésre és az előtte ülő néző ultrahanggal azonosított helyzetéhez igazítja a látványt. Az új típusú képernyőt egy holland cég fejlesztette ki.

A Philips holland holdingból kiszervezett Dimenco Displays B.V. elkészítette a szimulált valóság kijelző egy prototípusát, amelyeknél ötvözték az ultrahangot és a 3D technológiát. A készülék képes követni a felhasználót és a megoldás használatához nincs szükség a kézen vagy a fejen viselt plusz eszközökre. A cég a Los Angelesben megrendezett Display Week 2018 konferencián mutatta be a prototípust. A 65 hüvelykes kijelző 8K panelre épült, de a Dimenco tájékoztatása alapján a 3D-megjelenítés miatt sokkal kisebb a felbontás, gyakorlatilag szemenként csak körülbelül 3,5K.


A 3D-megjelenítés egyedi, hiszen a felhasználó a térben mozoghat a képernyő előtt és például oldalról is megtekinthet egy tárgyat. Mindezt a szemmozgást követő szenzorok teszik lehetővé. Az érzékelőkkel gyűjtött adatok segítségével a megjelenített kép perspektivikus és a 3D-megjelenítés akár egy szem esetében is működik. A 3D-alkalmazások esetében ugyanakkor a felbontás még túl alacsony.

A prototípus alapvetően jól működött, de vannak hibái, ezeket a következő években folyamatosan javítják majd ki a szakemberek. Az egyik ilyen hiba, hogy a jobb szem egy árnyékot lát ott, ahol a bal szemnek valamit látnia kellene. Az alkalmazott grafikus motor lehet az Unreal vagy a Unity, azok hibáit is orvosolni kell még. A személyek vagy a tárgyak viszont valóban megtekinthetők tetszőleges szögekből. A képernyőtől való távolság akár több méter is lehet, a tárgyak levegőben való érzékelését biztosító kiegészítőnek viszont közel kell lennie a kijelzőhöz. Az érzékelést ultrahang teszi lehetővé.

Az első tesztkészülékek megjelenésére még 3-4 hónapot várni kell. A fejlesztők azt remélik, hogy a jövő januári Consumer Electronics Show keretében már bemutathatják a szimulált valóság kijelző demováltozatát, mely már a teljes szenzorrendszert tartalmazni fogja. A jelenlegi érzékelők még külső eszközök, ami a kalibrálás során problémát jelent.


Az első valódi termékek 3-5 éven belül jelenhetnek meg, ez elsősorban a 8K panelek hiányára vezethető vissza. A tervek alapján az első képernyő 32 hüvelykes lesz és csak egyetlen felhasználó kezelheti majd. A több felhasználó számára optimális modellekhez olyan nagy felbontású panelekre lesz szükség, amelyek jelenleg még nem készülnek sorozatgyártásban. A fejlesztést felgyorsíthatja a 2019 első negyedévében érkező 8K panel fejlesztői csomag, amelynek köszönhetően számos visszajelzés érkezhet majd a szakemberekhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • asgh #10
    Ez a technológia - ha valaha gyártásba kerül - csak rétegigényeket fog kiszolgálni, pl. múzeumokban vagy üzletekben 3D display, ahol megéri egyedi tartalmakat gyártani speciális technológiával.
    TV vagy gamer monitor ebből nem lesz.
  • bobalazs #9
    Nézd mit találtam. Nem újkeletű a cég, sem a dolog. 2014-es hir.
    https://techxplore.com/news/2014-05-dimenco-no-glasses-3d-tv-kickstarter.html
  • Sir Cryalot #8
    Ezzel azt csinálják hogy ahány pixelt használ el , annyi szelet mélység lesz (vagy kitüremkedés a képernyő előtt).

    igazi hologram vagy lightfield az azért "nem szar" , mert nem iránya van a sugaraknak hanem valós mélysége , ha ez nincs meg addig vagy helyes mélyégbe kell rakni a kontentet , vagy el kell fogadni hogy fejfájás fárasztó , szar , stb.

    Nem mellesleg 75" az még elég kicsi ide, pedig annál nagyobb tévé nem igen készül sorozatban és az sem elég nagy széria hogy számottevő legyen.
  • Omega #7
    Már talán 10-15 éve megoldották (azt hiszem a Sony-nál, meg valami noname magyar fejlesztés is van), a valódi szemüveg nélküli 3D kijelző elkészítését. Ha jól sejtem arról lehetett szó, hogy nem egy szemüveg szűri meg a fényt, hanem eleve csak bizonyos szögekből látszódnak az egyes képpontok. Inkább azon kellene dolgozni, hogy nagyobb legyen a pixelsűrűsége annak a megoldásnak, ez a szemkövetéses megoldás mindig csak illúzió marad.
    Utoljára szerkesztette: Omega, 2018.05.28. 16:23:03
  • Sir Cryalot #6
    Nem olyan kijelző amit 1 valaki tud élvezni ,ezt pont reklámfelületnek használják csak így akarják benyomni a home usereknek hogy kapsz egyéni parallax-t .

    A korrekt autosztereo display ami az 1 user, mert az attól 1 user hogy rámennek hogy ne legyen crosstalk , meg ne legyen felbontásveszteség.

    Ennél crosstalk is van , meg felbontásveszteség is. Ráadásul perem is van . 60-75 FOV minimum kéne , akkor meg beüt az hogy a felbontás el van vesztegetve. Zsákutca.


    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2018.05.28. 15:00:27
  • Macropus Rufus #5
    nem rossz, de ahhoz, hogy azt az élményt kapjam, mint ami a fenti videóban van, speciális képre/videóra van szükségem. Vélhetően a filmekben nem lesz átütő siker, mert nem lehet leforgatni egy filmet úgy, hogy pl. a szereplőt párhozamosan legalább 3 kamera vesz (szemből és bal/job oldalt), hogy a 3D kép valós testet alkosson. Tehát a filmben marad a mostani klasszikus 3D megoldás, ami igazából nem olyan rossz, de nem is olyan jó. Viszont a szgépek már kezdhetnek ezzel valamit, ui. pl. egy játékban a test az test. (értem ez alatt, hogy xyz kiterjedéssel bír), tehát minden gond nélkük megjeleníthető a test oldala is. Itt viszont a már lent említett multis probléma jön elő: ez a kijelző nem képes több nézőpontot kiszolgálni. És akkor itt lép elő a másik gond: tévézés közben sem képes erre vélhetően, hiszen ha 2 ellentétes nézőpontot kellene megjeleníteni, akkor szétesik az egész kép. (pl. a passzív 3D rendszerek,képesek erre, igaz csak 2D-ben)
    Szóval ez olyan kijelző amit elsősorban 1db felhasználó tud igazán élvezni. (ellentétben a régi auto 3D kijelzőkkel amiket többen is, feltéve ha nézők 90 fok alatt tartják a betekintési szöget... magyarán: nyomorognak a monitor elött :) )
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2018.05.28. 11:13:11
  • hungi #4
    Akkor a multiplay már ki is esett :)
  • Sir Cryalot #3
    Az hogy elbuknak a 3D próbálkozások az csak a projektorokat érinti hátrányosan, mert ott még jó is .

    De igazán jó képernyő még projektorokhoz sincs , a fehér hulladék a szórt fény miatt, szóval még ott se az igazi.
  • Sir Cryalot #2
    Nagyon ki kell nekik találni valami új dolgot ,mert lightfieldnek szar, sztereoval meg inkompatibilis.
  • zola2000 #1
    "A 3D-megjelenítés egyedi, hiszen a felhasználó a térben mozoghat a képernyő előtt és például oldalról is megtekinthet egy tárgyat. "

    na ezt kamerával nem lehet felvenni, de videojátékban jó lenne szemüveg nélkül.

    A gond csak az, hogy ott is inkább átvezető animációkban, 3DSen a játék 3D nélkül volt jó. Azért gond, mert ma is kezdünk elmenni afelé, hogy videójáték helyett szinte interaktív filmeket árulnak

    (kivéve a nintendot, na az még igazi videojáték, nem hiába hagyták a fenébe a 3DSt, és adták ki a 2DSt, meg a switchet 3D nélkül)