Berta Sándor
Illegálisan értékeltek ki Facebook-profilokat
50 millió profil adatait szerezte meg egy elemzőcég és ezeket politikai célokra használták fel. Nagy a botrány, a Facebook perrel fenyegetőzik, de a baj már megtörtént.
A The New York Times és a London Observer értesülései alapján a Cambridge Analytica nevű politikai adatkezeléssel és -szolgáltatással foglalkozó cég engedély nélkül hozzáférést szerzett 50 millió Facebook-profilhoz és az azokon található személyes adatok segítségével kifejlesztett egy szoftvert, amely Donald Trumpot segítette a 2016-os amerikai elnökválasztás során. A két újság cikkei egy szivárogtató (un. whistleblower), Christopher Wylie által elmondottakon alapulnak. A férfi 2014-ig dolgozott a vállalatnál.
A Cambridge Analyticát Steve Bannon, Donald Trump volt tanácsadója és Robert Mercer milliárdos, a republikánusok egyik fő anyagi támogatója alapította. A társaság mindenre kíváncsi volt: szexuális érdeklődés, becsült IQ, gyermekkori traumák, faj, nem, és ezekből következtettek a politikai meggyőződésre. A cél egyértelműen az volt, hogy bizonyos választói rétegeket célzottan lehessen megszólítani a kampányban.
Az adatok egy kvízjáték, a Thisisyourdigitallife nevű alkalmazás segítségével lettek összegyűjtve. A szoftvert Aleksandr Kogan, a Cambridge-i Egyetem egyik akadémikusa fejlesztette ki a szabadidejében. Kogan vállalkozása, a Global Science Research a Cambridge Analytica munkatársaival közösen 2014 júniusától körülbelül 270 000 választásra jogosult amerikai bevonásával végeztetett el személyiségi teszteket. A válaszolók beleegyeztek abba, hogy az adataikat akadémiai kutatási célokra tárolják el.
A Cambridge Analytica vezérigazgatója, Alexander Nix
A megkérdezett személyek ugyanakkor arról nem tudtak, hogy az alkalmazás nem csupán az ő adataikat gyűjtötte össze, hanem az összes Facebook-ismerősük adatait is, aminek köszönhetően Kogan és kollégái 50 millió Facebook-profilhoz férhettek hozzá. (Ezt akkoriban megengedték a közösségi honlap szabályai.) Ebből 30 millió Facebook-profil elegendő információt tartalmazott ahhoz, hogy azokat ötvözni lehessen egyéb adatokkal és a segítségükkel pszichográfiai profilokat lehessen létrehozni - az egyéneket személyre szóló üzenetekkel megcélozni. Wylie elmondása szerint volt cége inkább pszichológiai hadviselést folytatott, mint egyszerű adatelemzést, ámbátor nem tudni, hogy ez a módszer mennyire volt hatékony. 2016 júniusában a Cambridge Analytica tanácsadóként bekerült Donald Trump választási csapatába, a vállalat több mint 6,2 millió dollárt kapott Trump embereitől.
A Facebook a hírre reagálva bejelentette, hogy kizárta a hálózatából mind a Cambridge Analytica társaságot, mind annak Strategic Communication Laboratories (SCL) nevű anyagcégét. A közösségi platform elítélte a Cambridge Analytica és annak partnereinek eljárását, de azt tagadta, hogy adatszivárgás történt volna. Álláspontjuk szerint kapitális hiba mindezt a hálózat elleni sikeres betörésként értékelni, hiszen az emberek saját maguk adták meg adataikat, beleegyeztek azok kezelésébe, és semmilyen jelszó vagy érzékeny információ nem került ellopásra.
A két fél közötti vita egyébként már 2015-ben elkezdődött, ugyanis egy másik vállalat, a Eunoia Technologies is megkapta az adatokat. Akkor Kogan, az SCL és az Eunoia egyaránt arról biztosította a platformot, hogy minden tárolt felhasználói adatot töröltek és a Facebook eltávolította a rendszeréből a Thisisyourdigitallife programot. Most ismertté vált, hogy ez mégsem történt meg, ezért a Facebook minden lépésre kész, akár jogi útra is terelheti az ügyet.
Az elemzőcég úgy reagált a botrányra és a közösségi oldal lépésére, hogy szerződést kötöttek a Global Science Research társasággal és a megállapodás értelmében csak olyan információkat szállíthattak, amelyek összhangban voltak az adatvédelmi előírásokkal. Állítják, minden olyan adatot töröltek, amelyet a Global Science Research rendszeréből kaptak és kapcsolatba léptek a Facebookkal, hogy olyan gyorsan megoldják a problémát, amilyen hamar csak lehetséges. Leszögezték, hogy a Kogan által gyűjtött adatokat nem használták fel Donald Trump 2016-os elnökválasztási kampányában.
Mindenesetre az ügynek lesz folytatása, ugyanis Massachusetts államügyésze bejelentette, hogy hivatalos vizsgálatot indított, és két demokrata párti szenátor, a minnesotai Amy Klobuchar és a virginiai Mark Warner is felszólította Mark Zuckerberget, hogy a kongresszus előtt adjon választ kérdéseikre. Klobuchar szenátor szerint a Facebook vezetőségének tudomása volt az adatok felhasználásáról "politikai reklámokra és a választói magatartás befolyásolására". A Facebook azzal, hogy adataik felhasználásáról nem értesítette az érintetteket, megsértette számos szövetségi állam adatkezelési törvényeit.
A The New York Times és a London Observer értesülései alapján a Cambridge Analytica nevű politikai adatkezeléssel és -szolgáltatással foglalkozó cég engedély nélkül hozzáférést szerzett 50 millió Facebook-profilhoz és az azokon található személyes adatok segítségével kifejlesztett egy szoftvert, amely Donald Trumpot segítette a 2016-os amerikai elnökválasztás során. A két újság cikkei egy szivárogtató (un. whistleblower), Christopher Wylie által elmondottakon alapulnak. A férfi 2014-ig dolgozott a vállalatnál.
A Cambridge Analyticát Steve Bannon, Donald Trump volt tanácsadója és Robert Mercer milliárdos, a republikánusok egyik fő anyagi támogatója alapította. A társaság mindenre kíváncsi volt: szexuális érdeklődés, becsült IQ, gyermekkori traumák, faj, nem, és ezekből következtettek a politikai meggyőződésre. A cél egyértelműen az volt, hogy bizonyos választói rétegeket célzottan lehessen megszólítani a kampányban.
Az adatok egy kvízjáték, a Thisisyourdigitallife nevű alkalmazás segítségével lettek összegyűjtve. A szoftvert Aleksandr Kogan, a Cambridge-i Egyetem egyik akadémikusa fejlesztette ki a szabadidejében. Kogan vállalkozása, a Global Science Research a Cambridge Analytica munkatársaival közösen 2014 júniusától körülbelül 270 000 választásra jogosult amerikai bevonásával végeztetett el személyiségi teszteket. A válaszolók beleegyeztek abba, hogy az adataikat akadémiai kutatási célokra tárolják el.
A Cambridge Analytica vezérigazgatója, Alexander Nix
A megkérdezett személyek ugyanakkor arról nem tudtak, hogy az alkalmazás nem csupán az ő adataikat gyűjtötte össze, hanem az összes Facebook-ismerősük adatait is, aminek köszönhetően Kogan és kollégái 50 millió Facebook-profilhoz férhettek hozzá. (Ezt akkoriban megengedték a közösségi honlap szabályai.) Ebből 30 millió Facebook-profil elegendő információt tartalmazott ahhoz, hogy azokat ötvözni lehessen egyéb adatokkal és a segítségükkel pszichográfiai profilokat lehessen létrehozni - az egyéneket személyre szóló üzenetekkel megcélozni. Wylie elmondása szerint volt cége inkább pszichológiai hadviselést folytatott, mint egyszerű adatelemzést, ámbátor nem tudni, hogy ez a módszer mennyire volt hatékony. 2016 júniusában a Cambridge Analytica tanácsadóként bekerült Donald Trump választási csapatába, a vállalat több mint 6,2 millió dollárt kapott Trump embereitől.
A Facebook a hírre reagálva bejelentette, hogy kizárta a hálózatából mind a Cambridge Analytica társaságot, mind annak Strategic Communication Laboratories (SCL) nevű anyagcégét. A közösségi platform elítélte a Cambridge Analytica és annak partnereinek eljárását, de azt tagadta, hogy adatszivárgás történt volna. Álláspontjuk szerint kapitális hiba mindezt a hálózat elleni sikeres betörésként értékelni, hiszen az emberek saját maguk adták meg adataikat, beleegyeztek azok kezelésébe, és semmilyen jelszó vagy érzékeny információ nem került ellopásra.
A két fél közötti vita egyébként már 2015-ben elkezdődött, ugyanis egy másik vállalat, a Eunoia Technologies is megkapta az adatokat. Akkor Kogan, az SCL és az Eunoia egyaránt arról biztosította a platformot, hogy minden tárolt felhasználói adatot töröltek és a Facebook eltávolította a rendszeréből a Thisisyourdigitallife programot. Most ismertté vált, hogy ez mégsem történt meg, ezért a Facebook minden lépésre kész, akár jogi útra is terelheti az ügyet.
Az elemzőcég úgy reagált a botrányra és a közösségi oldal lépésére, hogy szerződést kötöttek a Global Science Research társasággal és a megállapodás értelmében csak olyan információkat szállíthattak, amelyek összhangban voltak az adatvédelmi előírásokkal. Állítják, minden olyan adatot töröltek, amelyet a Global Science Research rendszeréből kaptak és kapcsolatba léptek a Facebookkal, hogy olyan gyorsan megoldják a problémát, amilyen hamar csak lehetséges. Leszögezték, hogy a Kogan által gyűjtött adatokat nem használták fel Donald Trump 2016-os elnökválasztási kampányában.
Mindenesetre az ügynek lesz folytatása, ugyanis Massachusetts államügyésze bejelentette, hogy hivatalos vizsgálatot indított, és két demokrata párti szenátor, a minnesotai Amy Klobuchar és a virginiai Mark Warner is felszólította Mark Zuckerberget, hogy a kongresszus előtt adjon választ kérdéseikre. Klobuchar szenátor szerint a Facebook vezetőségének tudomása volt az adatok felhasználásáról "politikai reklámokra és a választói magatartás befolyásolására". A Facebook azzal, hogy adataik felhasználásáról nem értesítette az érintetteket, megsértette számos szövetségi állam adatkezelési törvényeit.