Berta Sándor
Menekülnek a fiatalok a Facebookról
Több tanulmány is azt mutatja, hogy a közösségi oldal a fiatalok körében veszített a népszerűségéből.
Csak Nagy-Britanniában 700 000-rel kevesebb tinédzser és 24 évesnél fiatalabb felnőtt van jelen a Facebookon, mint egy évvel ezelőtt. A 12 és 17 év közöttiek tábora 300 000-rel, míg a 18 és 24 év közöttieké 400 000-rel csökkent. Ezzel szemben az 55 évesnél idősebbek tábora komoly mértékben, 500 000 új taggal növekedett. Immár ők számítanak a második legnagyobb felhasználói csoportnak a platformon. Ez derült ki az E-Marketer brit konzultációs cég új elemzéséből.
A folyamat elsősorban azzal magyarázható, hogy a közösségi portál mostanra rendkívül ismertté és viszonylag könnyen kezelhetővé vált. S bár a fiatal tagok távozását részben ellensúlyozza az idősebb tagok számának a növekedése, de a reklámpiacnak mégis az előbbiek az érdekesek. Éppen ezért a Facebook nem fogadhatja el ezt a dolgot csak úgy, hanem valamit tennie kell azért, hogy ismét vonzó legyen a tinédzserek és a fiatal felnőttek körében.
Nem csupán Nagy-Britanniában tapasztalhatók ezek a folyamatok, hanem például Ausztriában is, ahol kutatások szerint a 11 és 17 év közöttiek körében már nem a Facebook a legnépszerűbb közösségi oldal, hanem a WhatsApp (93%) és a YouTube (90%). A harmadik az Instagram (68%), a negyedik a Snapchat (65%) és csupán ezután jön a Facebook (48%). A legnagyobb visszaesést a Facebook (mínusz 21%) és a Twitter (mínusz 11%) könyvelhette el. Az ok az, hogy a fiatalok elsősorban már csak hírcsatornaként tekintenek a Facebookra és nem közösségi honlapként. Ezzel párhuzamosan egyre népszerűbb az Instagram és a Snapchat. A képek és a videók ugyanis egyre fontosabb szerepet töltenek be a tinédzserek és a fiatal felnőttek életében, s ez egyaránt igaz Nagy-Britanniára és Ausztriára.
A vállalat a folyamatokra reagálva növelni akarja a hírfolyamokban a barátok és családtagok bejegyzéseinek mennyiségét, és csökkenteni a márkák és kiadók megosztásait. A kattintásvadász vírusvideók megjelenését (pl. "Nem hiszed el mi történt...") már visszavágták, ezáltal naponta 50 millió órával csökkent a Facebookon eltöltött idő, ez személyenként 2 percet jelent. Mindazonáltal Zuckerberg egy beszélgetésben nyugtatta a befektetőket, hogy mindez növelni fogja a közösségi hálózat értékét és a rövidtávú visszaesés szükséges a hosszú távú erősödéshez. Most a helyi közösségek építése a fő csapásirány, a hozzászólások, interakciók számát akarják radikálisan növelni.
A 16 és 37 év közötti magyar felhasználók naponta átlagosan 1,8 órán át vannak a közösségi felületeken, amelyeken leginkább vicces tartalmakat, zenét és filmeket fogyasztanak. Hazánkban a legnépszerűbb a Facebook (93% látogatja legalább hetente), a Facebook Messenger (89%), a Youtube (89%, a legfiatalabbak körében 95%), az Instagram (44%, de a legfiatalabbak körében 74% használja legalább hetente) és a Viber (37%).
Csak Nagy-Britanniában 700 000-rel kevesebb tinédzser és 24 évesnél fiatalabb felnőtt van jelen a Facebookon, mint egy évvel ezelőtt. A 12 és 17 év közöttiek tábora 300 000-rel, míg a 18 és 24 év közöttieké 400 000-rel csökkent. Ezzel szemben az 55 évesnél idősebbek tábora komoly mértékben, 500 000 új taggal növekedett. Immár ők számítanak a második legnagyobb felhasználói csoportnak a platformon. Ez derült ki az E-Marketer brit konzultációs cég új elemzéséből.
A folyamat elsősorban azzal magyarázható, hogy a közösségi portál mostanra rendkívül ismertté és viszonylag könnyen kezelhetővé vált. S bár a fiatal tagok távozását részben ellensúlyozza az idősebb tagok számának a növekedése, de a reklámpiacnak mégis az előbbiek az érdekesek. Éppen ezért a Facebook nem fogadhatja el ezt a dolgot csak úgy, hanem valamit tennie kell azért, hogy ismét vonzó legyen a tinédzserek és a fiatal felnőttek körében.
Nem csupán Nagy-Britanniában tapasztalhatók ezek a folyamatok, hanem például Ausztriában is, ahol kutatások szerint a 11 és 17 év közöttiek körében már nem a Facebook a legnépszerűbb közösségi oldal, hanem a WhatsApp (93%) és a YouTube (90%). A harmadik az Instagram (68%), a negyedik a Snapchat (65%) és csupán ezután jön a Facebook (48%). A legnagyobb visszaesést a Facebook (mínusz 21%) és a Twitter (mínusz 11%) könyvelhette el. Az ok az, hogy a fiatalok elsősorban már csak hírcsatornaként tekintenek a Facebookra és nem közösségi honlapként. Ezzel párhuzamosan egyre népszerűbb az Instagram és a Snapchat. A képek és a videók ugyanis egyre fontosabb szerepet töltenek be a tinédzserek és a fiatal felnőttek életében, s ez egyaránt igaz Nagy-Britanniára és Ausztriára.
A vállalat a folyamatokra reagálva növelni akarja a hírfolyamokban a barátok és családtagok bejegyzéseinek mennyiségét, és csökkenteni a márkák és kiadók megosztásait. A kattintásvadász vírusvideók megjelenését (pl. "Nem hiszed el mi történt...") már visszavágták, ezáltal naponta 50 millió órával csökkent a Facebookon eltöltött idő, ez személyenként 2 percet jelent. Mindazonáltal Zuckerberg egy beszélgetésben nyugtatta a befektetőket, hogy mindez növelni fogja a közösségi hálózat értékét és a rövidtávú visszaesés szükséges a hosszú távú erősödéshez. Most a helyi közösségek építése a fő csapásirány, a hozzászólások, interakciók számát akarják radikálisan növelni.
A 16 és 37 év közötti magyar felhasználók naponta átlagosan 1,8 órán át vannak a közösségi felületeken, amelyeken leginkább vicces tartalmakat, zenét és filmeket fogyasztanak. Hazánkban a legnépszerűbb a Facebook (93% látogatja legalább hetente), a Facebook Messenger (89%), a Youtube (89%, a legfiatalabbak körében 95%), az Instagram (44%, de a legfiatalabbak körében 74% használja legalább hetente) és a Viber (37%).