Berta Sándor
Kasztokba sorolná az embereket a Facebook
A közösségi portál egyik szabadalmából kiderült, hogy különböző osztályokba osztaná be a regisztrált tagjait.
A platform azt tervezi, hogy a felhasználók tulajdonságait kielemzi, majd végül különböző kategóriákba sorolja be őket. Az emberek három csoportba kerülhetnek, ezek a dolgozói osztály, a középréteg és a felső réteg. Az erről szóló szabadalmat a Facebook 2016 júliusában nyújtotta be és idén február elsején került nyilvánosságra.
A szabadalmi dokumentumban látható többek között egy döntésfa különböző tulajdonságokkal, amelynek a segítségével a felhasználók a kategóriákba sorolhatók. A legfontosabb figyelembe vett tényező a jövedelem, de számít még a kor és sok egyéb demográfiai tényező. Lényeges a vagyon, azaz hogy az adott személy hány elektronikus készülékről csatlakozik fel a hálózatra vagy van-e saját háza. Azt is figyelembe veszik, hogy az otthona hol található, vagy hogy az illető merre szeret utazni (honnan jelentkezett eddig be) vagy mi a legmagasabb iskolai végzettsége.
Az összegyűjtött adatokat elsősorban azért elemzik ki, hogy megfelelő személyre szabott reklámokat kínálhassanak az adott felhasználónak. Az adatelemzésekkel kapcsolatos információk kiszivárgása már 2017 közepén is komoly figyelmet keltett. Akkor ugyanis olyan dokumentumok jelentek meg, amelyekből kiderült, hogy a közösségi oldal precízen megbecsüli a fiatal tagok érzelmi állapotát, majd megfelelő hirdetéseket mutat nekik. Különösen akkor igaz mindez, ha a fiatalok "értéktelennek" érzik magukat, mert akkor bizonyos reklámokra különösen érzékenyek és azokat még könnyebben befogadják.
A platform azt tervezi, hogy a felhasználók tulajdonságait kielemzi, majd végül különböző kategóriákba sorolja be őket. Az emberek három csoportba kerülhetnek, ezek a dolgozói osztály, a középréteg és a felső réteg. Az erről szóló szabadalmat a Facebook 2016 júliusában nyújtotta be és idén február elsején került nyilvánosságra.
A szabadalmi dokumentumban látható többek között egy döntésfa különböző tulajdonságokkal, amelynek a segítségével a felhasználók a kategóriákba sorolhatók. A legfontosabb figyelembe vett tényező a jövedelem, de számít még a kor és sok egyéb demográfiai tényező. Lényeges a vagyon, azaz hogy az adott személy hány elektronikus készülékről csatlakozik fel a hálózatra vagy van-e saját háza. Azt is figyelembe veszik, hogy az otthona hol található, vagy hogy az illető merre szeret utazni (honnan jelentkezett eddig be) vagy mi a legmagasabb iskolai végzettsége.
Az összegyűjtött adatokat elsősorban azért elemzik ki, hogy megfelelő személyre szabott reklámokat kínálhassanak az adott felhasználónak. Az adatelemzésekkel kapcsolatos információk kiszivárgása már 2017 közepén is komoly figyelmet keltett. Akkor ugyanis olyan dokumentumok jelentek meg, amelyekből kiderült, hogy a közösségi oldal precízen megbecsüli a fiatal tagok érzelmi állapotát, majd megfelelő hirdetéseket mutat nekik. Különösen akkor igaz mindez, ha a fiatalok "értéktelennek" érzik magukat, mert akkor bizonyos reklámokra különösen érzékenyek és azokat még könnyebben befogadják.