Berta Sándor

Sétálva mobilozóknak teljesen eltérő kezelőfelület kell

Sok járókelő használja a mobilkészülékét az utcán és ahelyett, hogy a forgalomra figyelnének, inkább a kijelzőt bámulják, ami komoly veszélyeket hordoz magában.

A telefonálás, a zenehallgatás, a szövegírás, a beérkező e-mailek ellenőrzése és az alkalmazások használata egyaránt komoly mértékben korlátozza a figyelmet. Mindez különösen akkor veszélyes, ha valaki az utcán használja az okostelefonját. A Fraunhofer Társaság tudósai azt vizsgálták, hogy miként kell a felhasználói kezelőfelületeket úgy kialakítani, hogy azok csak minimálisan vonják el az emberek figyelmét a környezettől. A vizsgálatok során a szakemberek az alkalmazott betűtípusok és szövegek, valamint a különböző gombok méretére összpontosítottak.

A felhasználók a hosszabb szövegek fogalmazásakor vagy lassabban mennek vagy teljesen meg is állnak. A rövidebb szövegek írásakor viszont nem csökkentik a sebességüket, aminek köszönhetően kevésbé figyelnek a környezetükre és ezáltal nő a balesetek kockázata. A kutatók e tapasztalatokat figyelembe véve különböző grafikus kezelőfelületeket alkottak meg, amelyek integrálhatók a navigációs alkalmazásokba, de akár bármely más mobilszoftverbe is. A tudósok első lépésként azt tanulmányozták, hogy a gyaloglás milyen mértékben befolyásolja a látást. Kiderült, hogy ha valaki megy, akkor a látás minősége akár 20 százalékkal is csökkenhet az álláshoz képest, ezért a betűket 20 százalékkal nagyobbra kellett venni, hogy ugyanúgy láthatók legyenek. Jessica Conradi projektmenedzser szerint ez már jelentős eltérés.


Mozgás közben hogy jobban lássuk, közelebb tartjuk a mobilt, ezáltal beszűkül a látómező és sokkal nagyobb az esélye egy balesetnek

A szakemberek több mint 20, 26 és 36 év közötti személyt vontak be a kísérleteikbe. Mindegyiküket fejre szerelt infrakamerás rendszerekkel láttak el, amelyek feljegyezték a szemmozgásukat. A szemek és az okostelefon közötti távolság mindig 45 centiméter volt. Azért, hogy modellezzék a valódi közlekedési helyzeteket, minden tesztszemély figyelmét egy virtuális környezettel igyekeztek befolyásolni. Vizsgálták a szavak hosszát és a betűméretet, valamint a gyaloglási sebességet is. Conradi közölte, hogy mind a három tényező befolyásolta az alkalmazandó szövegméretet.

A hosszabb szavakat például 12 százalékkal nagyobb betűkkel kellett megjeleníteni, mint a rövidebbeket. A rövidebb megjelenítés esetén 20, míg gyaloglás esetén 47 százalékkal százalékkal nagyobb betűméretre volt szükség ahhoz, hogy ugyanazt a látáserősséget érjék el, mint az állás során. A lassabb és a gyorsabb gyaloglás esetén a betűméret közötti optimális különbség 15 százalékos volt. Minél gyorsabban ment valaki, annál nagyobb méretű szövegeket kellett alkalmazni, hogy tökéletesen lássa a megjelenített információkat. A gombok optimális méretének vizsgálatakor ugyanerre a megállapításra jutottak a kutatók: amikor áll valaki, akkor a kisebb méretű gombok is tökéletesen elegendőek, de ha megy, akkor nagyobbak kellenek. Állás során már a 8 x 8 mm méretű ikonok is tökéletesen olvashatók voltak, haladás közben az optimális méret 14 x 14 mm volt.

Conradi szerint az lenne az ideális, ha különböző kezelőfelületeket alkalmaznának a telefonok az állás és a gyaloglás során. Az optimális az volna, ha ezek automatikusan aktiválódnának a szoftverekben az állás, illetve a mozgás érzékelésekor. Minderre azért is szükség lenne, mert minél rosszabbul látják a felhasználók a készülékük képernyőjét, annál közelebbről nézik azt, ezáltal pedig automatikusan leszűkítik a látómezőjüket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #12
    "Ezt mondd a Pokémon Go! felhasználóknak :D"

    Te meg nem lattal pokemon go-zo embert bkv-s buszon a dugoban? En sajnos igen...

    "Megoldási javaslat: Jöhetne már egy occsó AR szemcsi/kijelző, ami fogadja a telefon jelét."

    Ez igazabol csak az arnal bukik meg, egyebkent van. Ilyen pl. az Epson Moverio sorozat is.
  • Thrawn #11
    Az a baj, hogy ha egy ilyen nyomorultat kivasal egy autó, a vezetőnek is kellemetlenséget okoz, na meg a kocsi eleje is behorpadhat. Kerékpárosban komoly kárt tehet. Egyébként azt mondanám, hagyni kell működni az evolúciót. Hulljon a férgese. Csak sajnos az ártatlan is sérülhet.
  • Ender Wiggin #10
    a lépésszámláló egyik mobilban sem tökéletes, nem tudja, hogy lépsz-e vagy csak mozog a mobil. szóval egy elsötétülő képernyő kurva idegesítő megoldás lenne. lehet, hogy ezért nem "találják ki" helyetted?
  • dregnarr1 #9
    "Nem igazan lehet megkulonboztetni a gyaloglo embert a jarmuvon kozlekedotol"

    Ezt mondd a Pokémon Go! felhasználóknak :D
  • NEXUS6 #8
    Megoldási javaslat: Jöhetne már egy occsó AR szemcsi/kijelző, ami fogadja a telefon jelét. Gyak HUD-ként funkcionálna és akár még javulna is emberünk környezethez való viszonya, kírja, emberke hol van, merre kell mennie. Aztán ahogy telóban van gyereksírás figyelő, mondjuk lehetne egy frekvencia analizátor, ha valami gyorsan közeledik (doppler-effektus) rászól, hogy nézzen körbe a hülyéje, stb.

    Mindent nekem kell kitalálni!? XD
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.04.10. 13:59:50
  • molnibalage83 #7
    Mondjuk az igazi kedvencem a mindkét fülön bedugott zenehallgató mobilizó. Na, az az igazai szervdonornak készülő...
  • kvp #6
    Nem igazan lehet megkulonboztetni a gyaloglo embert a jarmuvon kozlekedotol. A razkodasok alapjan lehet hogy valaki setal vagy csak a 7-es busszal cammog a dugoban. A masodik esetben a kijelzot nem kell lekapcsolni, se a betumereteken nem kell valtoztatni, mert a felhasznalo a mobiljahoz kepest statikus, csak a busz razza es dobalja oket. (ami egyebkent egy futasnak megfelelo tempo es merheto razkodas)

    A gyaloglas kozbeni felhasznaloi felulet igenyeket pedig sok navigacios alkalmazas mar most is kezeli, pl. gyalogos modban mas feluletet adnak mint autosban. A kutatas eredmenyei jok, de ha fel is keszitik a programokat erre, akkor is jellemzoen a felhasznalonak kell uzemmodot valtania, mert a telefonok szenzorai tul butak ahhoz, hogy ezt kezeljek. (Meg az autos mod aktivalasa sem egyertelmu, mert az ember lehet utas is egy gyorsabban mozgo jarmuben, pl. tomegkozlekedes esten jellemzoen a legtobb ember mindig utas.)
  • Elmin #5
    Sétálókról van szó, nem a vezetésről.
  • Elmin #4
    Pont azokat nem vennék meg.
    Vagy pedig hibásként visszavinnék, beperelnék a gyártókat, hogy korlátozni akarják őket.
    Egyébként bármilyen kutatást is csinálnak, a felhasználó értelmi színvonalának kellene változnia.
    Mert lehet sétálás közben nézni a kijelzőt, nyomkodni a gombokat, csak a megfelelő időben körül kell nézni, és figyelni kell a környezettet.
  • molnibalage83 #3
    Hát igen, mi lenne, ha nem nyomkodnák a telefont séta közben? Agyfaszt kapok a sok gyalogostól, akik hallás alapján lépnek le a járdáról ergo számukra lassan csak az létezik, ami hangos, autó, motor. Én meg bringázok csendesen. Heti szinten többször kell durván fékeznem, mert még a nem mobilozó gyalogos nem figyel és lelép a járdáról csak úgy simán...