Berta Sándor

Áramfalók a mobil alkalmazások és játékok

A szoftverek gyakran akkor is energiát fogyasztanak, amikor arra nem igazán lenne szükség.

Ekhiotz Jon Vergara, a svédországi Linköping Egyetem informatikusa kimutatta, hogy a mobil eszközökön futtatott programok és játékok sokszor indokolatlanul fogyasztják az áramot, ha éppen csatlakoznak a világhálóhoz. A szakember disszertációjában kiemelte, hogy a fogyasztás nem csupán a továbbított adatoktól függ, hanem az adatátvitel módjától is. A játékok esetében részben kérdéses, hogy miért továbbítanak annyi adatot, mindenesetre az világosan látszik, hogy nagyon sok áramot lehetne megtakarítani.

Az okostelefonoknál és a táblagépeknél az üzemidő elsősorban az akkumulátortechnológiák fejlesztésétől függ, de Ekhiotz Jon Vergara munkája tökéletesen rávilágított arra, hogy más módon, az alkalmazások területén is komoly üzemidő-növekedést lehet elérni. Vergara közölte, hogy a fejlesztők eddig nem igazán foglalkoztak a szoftvereik fogyasztásával, de mostanában egyre többen gondolnak közülük erre is.

A fiatal szakember kifejlesztette az EnergyBox nevű eszközt, ami azt méri, hogy az adatkapcsolatok során pontosan mennyi energia vész el a különböző programok és játékok miatt. Kiderült, hogy a fogyasztás gyakran riasztóan magas és néha egyszerű trükkök is megoldást nyújthatnak a problémára. Ezek egyike például a több üzenet egyben való elküldése, amivel akár 43 százalék energia is megtakarítható. Az informatikus többek között különböző üzenetküldő szolgáltatásokat vizsgált meg, amelyek között a Skype, a Kik és a Google Hangouts is ott volt. Az átvitt adatmennyiség nem állt arányban a fogyasztással: a Google Hangouts inkább energiahatékony volt, míg a Kik egy valóságos energiafaló termék.

A 20 játék bevonásával elvégzett másik teszten, amelynek során minden programmal 5-ször 15 percet játszott, világossá vált, hogy a többjátékos online ajánlatoknak - nem meglepő módon - nagy adatigényük van és ezért sok áramot fogyasztanak. Ennek ellenére az igazi áramfalónak bizonyos egyjátékos játékok számítanak. A Tower Madness például hétszer annyi energiát emészt fel, mint a konkurens Elemental Tower Defence, annak ellenére, hogy az utóbbi 63-szor több adatot továbbít. Ráadásul úgy tűnt, hogy mindkét esetben teljesen felesleges az adatátvitel, mert minden tesztelt egyjátékos program internetkapcsolat nélkül is zökkenőmentesen működött.

A fejlesztőknek eddig nem igazán volt fontos és kifizetődő, hogy energiahatékony termékeket készítsenek, ezzel a problémával azonban Vergara szerint foglalkozni kell, annak ellenére, hogy meglehetősen összetett dologról van szó. A fogyasztás ugyanis számos tényezőtől függ, amelyek között ott vannak a hálózati struktúrák, a hardverek, az operációs rendszer és a futtatott többi alkalmazás.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #15
    Egy háztartás igényét nézve nem. Egy okostelefonhoz képest viszont eszméletlenül. Egy háztartásban jó esetben 1 db nagy hűtő van és akár lehet 2-6 db okostelefon is. Így nézve, izé...
  • M2 #14
    Akár még igaz is lehet, egy hűtő nem fogyaszt olyan sokat. :-)
  • bdzsana #13
    Akkor lényeg, hogy alá van támasztva:D
  • Sir Cryalot #12
    "zöld" megoldásról és a félrevitt gondolkodásmódról <--- ezt is jól félrevitte valaki ahelyett hogy hisztériának hívná , ami főleg kényszerességgel párosulva "durva"
  • molnibalage83 #11
    Egy előadás során hangzott el az előadó szájából, ahol a "zöld" megoldásról és a félrevitt gondolkodásmódról volt szó. Sajnos már nem emlékszem, hogy kién, mert elég sokat megnéztem.
  • kvp #10
    Eloszor is a 'folosleges' forgalom jelentos resze reklam letoltes es lopott szemelyes adat feltoltes. Egy tisztes spy/adware ezt csinalja legalabbis, meg akkor is ha trojai modon jateknak tunik.

    Viszont ezeket nem kell felrakni. Az elotelepitett programokat meg minden modernebb android eseten le lehet tiltani, aminek hatasara nem fognak se futni, se adatokat tarolni. Torolni csak azert nem lehet oket, mert a rom teruleten vannak, tehat amugy se szabadithato fel a helyuk. Ezert nem lehet csak egyszer irhato cdrom-rol utolag torolni. Viszont a jo hir, hogy ha nem rakjak fel oket, akkor is csak a felhasznalo altal nem irhato os teruleten marad tobb hely. (irhato particiorol futo android-okon meg barmi torolheto, akar a linux kernel is az android alol, bar az elegge instant labonloves)
  • M2 #9
    "szerverparkok energiafogyasztása akkora, mintha minden okostelefon mögé odaképzelnél egy hűtőgépet"

    Ez az adat honnan van? Csak mert sokadszor olvasom tőled, gondolom megvan a számítás vagy a forrása.
  • Sir Cryalot #8
    ...svédországban szerintem már csak a feminaziknak van akkora töke hogy bejelentsék hogy a qualcomm rosszul csinál valamit.
  • Sir Cryalot #7
    Már vártam hogy mikor lesz valami multikulturális mérnökösködés , valamelyik f*sza start-up-os multikulturális országból aminek a lakói valószínűleg alapból eléggé kevéssé tudják elviselni egymást ,de elmagyarázzák hogy most épp a diverzitás mekkora über-alles.
  • molnibalage83 #6
    Látom nem érted. A szerverpark akkor is megy, ha éppen 0 felhasználó használja a szolgáltaltás. Egyetlem koszos egyszerű otthoni PC fogyasztása több nagyságrenddel nagyobb, mint egy okostelefoné.

    Tehát pusztán kényelmi szempontból baj az, hogy többet fogyaszt a teló. Ha valaki a szumma energiafogyasztás miatt aggódik, akkor ne tegye. Labdána nem rúg ez.