Berta Sándor

A szilíciumnál kisebb chipeket hozhat a galliumnitrid

Az eddig meghatározó szilíciumot felválthatja a galliumnitrid. A Fraunhofer Társaság Szilíciumtechnológiai Intézete (Isit) galliumnitrid (GaN) felhasználásával csökkentené a chipek méretét. Mindez több helyet eredményezhet az elektromos gépkocsikban.

Holger Kapels, az intézet munkatársa a miniatürizálás szakértőjének számít és szeretné jelentős mértékben lecsökkenteni a különböző alkatrészeket. Kapels közölte, hogy a a céljuk az, hogy a jövőbeli chipek tízszer kisebbek legyenek a jelenlegieknél, de azokkal megegyező tulajdonságokkal rendelkezzenek. Ennek a megvalósításában a galliumnitrid segíthet, amely néhány éven belül akár le is válthatja a mikroelektronikában a szilíciumot.

A 47 éves szakember egy kisebb csapattal közösen kutatja a galliumnitridre épülő félvezetőket. Kapels úgy vélte, hogy a szilícium elérte a fizikai határait, ezért már nem lehet az arra épülő chipeket a végtelenségig miniatürizálni. Ahhoz, hogy a chipek kisebbek legyenek, új anyagokra van szükség. Az új anyagok egyike a galliumnitrid, amellyel jelenleg két probléma van. Az egyik, hogy a szilíciumnál sokkal nehezebben dolgozható fel, míg a másik, hogy még jóval drágább annál. Azonban Kapels számításai alapján néhány éven belül normalizálódnak majd az árak, ráadásul a galliumnitrid jobb tulajdonságokkal rendelkezik, mint a szilícium.

Egy galliumnitriddel bevont ostya nagyobb feszültségeket és áramerősségeket is kibír, s ezzel párhuzamosan sokkal kevesebb hőt ad le. A technológiát már alkalmazzák a Blu-ray adathordozóknál, a LED-elemlámpáknál és a lézereknél, a jövőben pedig a notebookokban, a szélkerekekben, fotovoltaikus berendezésekben, a vonatokban és az elektromos autókban is megjelenhet. Az előnyök között van, hogy a galliumnitirdből készült chipek kevésbé melegszenek, ezáltal az élettartamuk is nő. A galliumnitridet ugyanakkor most még csupán néhány intézetben kutatják. Kapels és kollégái azt szeretnék, ha az egyes alkatrészek addig üzemelnének, mint egy szélkerék, vagyis akár 20 vagy 30 éven át is működnének.

A galliumnitriden alapuló félvezetők úgynevezett laterális struktúrákkal rendelkeznek, amelyeknél az áram csak a felszínen áramlik. Amennyiben viszont az áram függőlegesen áramlik, akkor sokkal jobban kihasználja az anyag tulajdonságait. Az Isit a következő három évben ötmillió eurót fordít az ilyen struktúrák kifejlesztésére. Amint Kapels hangsúlyozta, ezen a területen a német és a japán kutatók között komoly versenyfutás alakult ki. Az Isit szakemberei által megalkotott félvezető mérete mindössze 10 négyzetmilliméter és a feladata a kisméretű trafók vezérlése. A kutató elmondta, hogy a megoldás jelenleg nem több egy ki- és bekapcsoló gombnál. Az egyetlen különbség, hogy a galliumnitrides megoldás másodpercenként akár több tízezerszer is használható.

Fontos változás lehet a jövőben, ha a szilíciumra épülő mostani nagy és nehéz hálózati egységeket kiválthatják a kisebb galliumnitrides termékek. Kapels szerint a fejlesztéseknek köszönhetően a jövőben a hálózati egységeket közvetlenül a csatlakozókba lehet majd integrálni. Mindez akár a notebookok és más eszközök, később pedig az elektromos járművek esetében is megvalósulhat. A kisebb galliumnitrides chipek könnyebb autókat eredményezhetnek, miközben nőhet az utastér. Az Isit kutatói 2019 végéig akarják elkészíteni az első prototípust.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agyturbinikusz #12
    germánium, gallium

    Pont amiatt, hogy mas a merettartomany, pont nem jok arra amire kellene, mivel igen csak magas a termikus egyutthatojuk. Pont ez volt a baj veluk ezert kezdek mas utan kutatni, nemcsak az ar miatt.
  • t_robert #11
    na ez az ezt régen tudjuk, hogy germánium, gallium és hasonló félvezető anyagokból sokkal jobb(kisebb gyorsabb) elektronika gyártható. nagyjából egy nagyságrenddel, mint a szilícium. Amikor elkezdtek kísérletezni a félvezető technológiával először nem szilíciumot használtak. Aztán jöttek a költség tényezők. A szilíciumból gyakorlatilag korlátlan készleteink vannak. szilícium-dioxidként, ami a homok. ugyan ez a többi félvezető anyagra nem mondható el sokkal ritkábbak és drágábbak,
  • kraven54 #10
    Ezek a cikkek honnan jönnek elő? Már 2010-ben volt erről szó egy szakmai lapban
  • kvp #9
    Tenyleg nem az autok a fo terulet es igazabol mar most is eleg aprok a sima szilicium alapu felvezetok. Ha meg valami jobbat keresnek, akkor ott a Gallium-Arzenid (GaAs) alapu technologia, ami osidok ota megvan es egyetlen igazi baja van csak, hogy draga.

    Jarmuveknel meretcsokkenest, belso ter novekedest vagy hatotavnovekedest max. az hozhat, ha megnovelik a hatasfokat a teljesitmeny felvezetoknek, mert akkor amennyivel jobb a hatasfoka a vezerlestnek, annyival kevesebb aksi kell a kocsiba azonos teljesitmeny es hatotav mellett. A gond ott van, hogy mar most is eleg magas szamrol van szo, tehat par szazalekot nyerhetnek, ugyanakkor a mesfet technologia a mosfet-hez kepest annyival erzekenyebb, hogy a megnovelt hatekonysag nem biztos hogy megeri a lecsokkent megbizhatosagot. Mindenesetre kutatjak ezt is...
  • VolJin #8
    Ha a tíz néfyzetcentiméteres chipen belül az egy négyzetcentéméteses áramkör fél négyzetcentiméteres lesz, akkor könnyebb autókat lehet készíteni...

    Mi a fasz van?
  • Caro #7
    Kicsit megint félremagyaráz a cikk. A gallium alapú félvezetőknél ha jól tudom nem tudnak jó p csatornás eszközt csinálni.
    Teljesítményelektronikában ott ez nem probléma (és a cikk erről szól), de processzorban szükség van a CMOS mindkét felére, ezért ott ez nem fog áttörést hozni.
    Egyébként ott van a SiC is, hasonlóan jó tulajdonságokkal. Még majd elválik, melyik lesz a befutó?
  • bobijub #6
    fényvillanyos :)
  • Agyturbinikusz #5
    Akkor nem erted mit mondtam, Lehetne kissebb is az a koffer meretu elektronika...Ennyi se tobb se kevesebb...
  • tom_pika #4
    Az elektromos motor meg negyed akkora, mint a benzines a sebességváltóval együtt... szóval továbbra sem értem mi olyan nagy probléma itt. Teslában sem az elektronika viszi el a sok helyet meg adja a nagy súlytöbbletet...

    Ja hogy a hibrid hajtáshoz kell benzin motor is meg elektromos is? Akkor talán az akkukat kéne fejleszteni, hogy benzin motorra ne legyen szükség...
  • Agyturbinikusz #3
    Lattal mar pl Priuszt szetszerelve? Lattam mar a bontoba, az elektronikus vezerloegyseg az erosaramu elektromos rendszerhez akkora mint egy kozepes meretu borond, igaz tobb darabbol all ossze de osszerakva kb annyi. Na ezt akarjak lecsokkenteni meretben es sulyban.