SG.hu
Egy gyártó megtilthatja termékei amazonos árusítását
Az EU bírósága szerint rendben van, hogy egy luxuskozmetikai cég megtiltotta viszonteladóinak, hogy azok az Amazonon árulják termékeit.
A Coty luxus kozmetikai árukat értékesít, és ezek luxusimázsának megőrzése érdekében bizonyos márkáit szelektív forgalmazási hálózat, vagyis szerződéses forgalmazók közvetítésével árulja. Az eladóknak meg kell felelniük a környékükre, a kialakításukra és a berendezésükre vonatkozó bizonyos követelményeknek. Ugyan saját webshopjukba kirakhatják az árukat, de kifejezetten tiltott számukra, hogy más cégek online platformjaira támaszkodjanak. Ezt a szerződést megszegte a Coty egyik partnere és feltöltötte azokat az Amazonra.
Ez természetesen nem tetszett a Cotynak, beperelte a forgalmazót, mely viszont védekezésében vitatta a tiltás jogszerűségét. Az Európai Unió Bírósága mai ítéletében leszögezi, hogy a luxusáruk minősége nem csupán anyagi jellemzőikből fakad, hanem azon tekintélyből és presztízst sugalló imázsból is, amely luxusérzettel ruházza fel őket. Az ilyen luxusérzet az említett áruk alapvető tényezőjének minősül, mivel azokat a fogyasztók így megkülönböztethetik más, hasonló áruktól. E luxusérzet sérelme tehát ezen áruknak magára a minőségére is kihatással lehet.
Megállapítják azt is, hogy ez a szerződéses kikötés nem ellenkezik az uniós jogban előírt kartelltilalommal sem, mivel a kikötés objektív és egységes, továbbá hátrányos megkülönböztetéstől mentesen alkalmazandó valamennyi szerződéses forgalmazóval szemben. Az ítélet kiemeli, hogy a harmadik felek platformjai és a szállító között nem áll fenn olyan szerződéses jogviszony, amely lehetővé tenné a szállítónak, hogy e platformoktól megkövetelje azon minőségi feltételek tiszteletben tartását, amelyeket a szerződéses forgalmazói számára előírt.
A Coty luxus kozmetikai árukat értékesít, és ezek luxusimázsának megőrzése érdekében bizonyos márkáit szelektív forgalmazási hálózat, vagyis szerződéses forgalmazók közvetítésével árulja. Az eladóknak meg kell felelniük a környékükre, a kialakításukra és a berendezésükre vonatkozó bizonyos követelményeknek. Ugyan saját webshopjukba kirakhatják az árukat, de kifejezetten tiltott számukra, hogy más cégek online platformjaira támaszkodjanak. Ezt a szerződést megszegte a Coty egyik partnere és feltöltötte azokat az Amazonra.
Ez természetesen nem tetszett a Cotynak, beperelte a forgalmazót, mely viszont védekezésében vitatta a tiltás jogszerűségét. Az Európai Unió Bírósága mai ítéletében leszögezi, hogy a luxusáruk minősége nem csupán anyagi jellemzőikből fakad, hanem azon tekintélyből és presztízst sugalló imázsból is, amely luxusérzettel ruházza fel őket. Az ilyen luxusérzet az említett áruk alapvető tényezőjének minősül, mivel azokat a fogyasztók így megkülönböztethetik más, hasonló áruktól. E luxusérzet sérelme tehát ezen áruknak magára a minőségére is kihatással lehet.
Megállapítják azt is, hogy ez a szerződéses kikötés nem ellenkezik az uniós jogban előírt kartelltilalommal sem, mivel a kikötés objektív és egységes, továbbá hátrányos megkülönböztetéstől mentesen alkalmazandó valamennyi szerződéses forgalmazóval szemben. Az ítélet kiemeli, hogy a harmadik felek platformjai és a szállító között nem áll fenn olyan szerződéses jogviszony, amely lehetővé tenné a szállítónak, hogy e platformoktól megkövetelje azon minőségi feltételek tiszteletben tartását, amelyeket a szerződéses forgalmazói számára előírt.