Berta Sándor

Ilyen lesz a jövő boltja

A T-Systems bemutatta milyen lesz szerintük a vásárlás a jövőben: a vevő azonosítása, egyedi ajánlatok és vásárlási tanácsadás mobiltelefonra.

A társaság az EuroShop és a CeBIT kiállításokon prezentálta a koncepcióját. Dirk Rumler, a T-Systems szakértője kifejtette, hogy az emberek a jövőben sem csak online fognak vásárolni, hanem szeretnek üzletekbe is járni, és hiába növekszik az online forgalom, az élelmiszerek alig egy százaléka kel el az interneten. A többcsatornás értékesítés a kulcs, azaz a polcok között járkálva is bármiről kérhetünk bővebb információt digitálisan.


A cég víziója szerint ha egy fogyasztó belép majd a szupermarketbe, az ügyfélkártyája beolvasásával vagy egy előre feltelepített mobilos alkalmazás segítségével felismeri a rendszer a vásárlót, majd ezután személyesen szólíthatja meg az elhelyezett kijelzőkön. És hogy miért hagynák ezt az emberek? Ugyanazért, amiért most is hűségkártyát is bemutat az emberek többsége a pénztáraknál: pontokért, de a jövőben a törzsvásárlók különleges kedvezményeket is kaphatnak. Az okostelefonjuk azonnal és közvetlenül csatlakozhat az ingyenes WLAN-hotspothoz, majd a kereskedő különleges ajánlatot küld a készülékekre. Ha a vevő leveszi a kiválasztott sört a polcról, további információkat és egy exkluzív ajánlatot fog kapni a termékkel kapcsolatban: ha hat üveg sört vásárol, akkor a hetediket ingyen megkapja. Amint az üvegek a bevásárlókocsiba kerülnek, a digitális bevásárlókosár rögzíti az árat.

A kereskedők a dolgok internetén keresztül információkat kapnak a vásárlók szokásaival kapcsolatban és jobban személyre szabhatják az egyes ajánlatokat. A polcokba épített mérlegek regisztrálják, hogy valaki valóban leveszi-e a terméket a polcról vagy visszahelyezi azt. Minden adat a felhőkörnyezetbe kerül, ahol különböző célokból elemzik azokat. A dolgok internete polcnál külső adatok is feldolgozhatók és az az ügyfelek tájékoztatására is lehet használni: ha például a hétvégén kiváló idő lesz, bemutatható hogy egy grillezéshez milyen barbecue-különlegességek vannak a kínálatban.


Az okostelefonoknak köszönhetően az intelligens polcok interaktív vásárlási tanácsadókká válnak és megkönnyítik az ügyfeleknek a tájékozódást. A kasszák is megszüntethetők így, mert az áruk ellenértéke mobil fizetéssel később rendezhető. Rumler rámutatott, hogy mindez már egyáltalán nem boszorkányság, függetlenül attól, hogy precíziós mérlegekről, mozgásszenzorokról vagy vonalkód-leolvasókról van szó. Már mindegyik megoldás elérhető a piacon és a szükséges technológiát megszerezhetik a kereskedők. Rumler szerint a kereskedőknek ki kell használniuk a digitalizálásban rejlő lehetőségeket és kiegészítő szolgáltatásokat kell bevezetniük. Már több mint 20 vállalat kereste meg a T-Systems szakembereit az új rendszerrel kapcsolatban és ezek a cégek jelezték, hogy tesztelnék is a megoldást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • SanMaster #10
    T-Systems = hulladék. Fostalicska fizetett cikk!
  • hillman #9
    "Zsömlére hogy teszel rfid-t ?" Ahogy a kenyérre is rásütik a cetlit.

    Inkább többet utaznék, mint egy ilyen boltba bemenjek;talán még többet is fizetnék azért, hogy semmi okos cucc ne legyen a boltba. A követhetöség csak egy, a befolyásolási szándék sokkal elfogadhatatlanabb.
    Emberek, cégek önös anyagi érdekböl probálják befolyásolni más emberek tudatát. Ez bün és egyszer majd tán büntetve is lesz.
  • kvp #8
    "Zsömlére hogy teszel rfid-t ?"

    Elore csomagolva a zsacskora. Egyebkent meg most barki hozzanyulhat az omlesztve kitett zsomlekhez, tehat kellene egy olyan megoldas ami lehetove teszi, hogy kivalasztom hany zsomlet kerek es becsomagolva kiadja. Mindezt ugy, hogy a helyi hajlekony ne fogdoshassa ossze kezzel benyulva az osszeset, meg ne dobhassak vissza folul a veletlen foldre esettett a vevok. A zacsko kaphat qr kodot (most is kell rarakni nyomtatott cimket sok boltban), vagy ha minden zsacskon van rfid tag, akkor az adagolo gep beleirja a tag-be a mennyiseget es az arukodot. Trivialis megoldas es sokkal tisztabb is.

    ps: Aki szeret csipesszel valogatni, annak lehet robotkaros halaszogepet is berakni a tartalyba, hogy joystick-kal mondhassa meg melyik tetszik neki. A lenyeg, hogy ne lehessen semmilyen modon kezzel belenyulni a taroloba.

    Off:
    "inkább az okos zoknit találják fel ne kelljen mindig párosítanom őket"
    Szinkodolt zokninak hivjak. Azt mar egy 10 evvel ezelotti lego robot is szetvalogatja neked. En szemely szerint azt csinalom, hogy egyszerre csak egyfajta zoknit hordok (ugyanaz a tipus, ugyanaz a meret) igy egy mosasbol barmelyik jo barmelyikhez. (nem is parositom, csak szaradas utan beontom oket a tipus szerinti helyukre, a kilyukadt peldanyokat kidobva) A lenyeg, hogy egy mosasba ne kerulhessen veletlenul se ket eltero tipus. (ha sokat vesz egyszerre az ember egyfajtabol, akkor eleg hosszu ido amire elkopnak annyira, hogy mar csak 1-2 kopottabb, de meg ep par jojjon ki beloluk, a trukk, hogy ha egy parnak csak az egyik fele megy szet, akkor csak fel par zoknival csokken az adott tipus keszlete)
  • kipeti #7
    inkább az okos zoknit találják fel ne kelljen mindig párosítanom őket
  • TokraFan #6
    Anyátok p****ját! Azt szólítsátok a nevén...
  • globint #5
    Rászegezi. :D
  • paragic #4
    Zsömlére hogy teszel rfid-t ? XD
  • NEOreg3 #3
    és ha a T-Systems fejleszti, akár 50 forintért is hazaviheted majd, amit levettél a polcról
  • Cat #2
    Egyszerűbb a polcra szenzort rakni, mint minden egyes termékre.
  • kvp #1
    Azert lenne egyszerubb megoldas. Minden termekre egyedi azonosito (gyarto-termek-sorozatszam), vagy radios (nfc) vagy optikai (qr kod) formajaban. Elobbinek hatalmas elonye, hogy amikor a vasarlo kisetal a termekkel, akkor csak magat kell azonositania es a kapu megnezi mi van a kocsiban/kosarban, azaz nem kell a termekeket manualisan leolvasni.

    A bolt rendszere a megvasarolt termekek alapjan tudhatja, hogy melyik polcrol hany darabot vettek le es ki mit vett, tehat nem kell a polcokra semmilyen szenzor.

    Aki pedig aggodik a kovethetosege miatt, az aruk leolvasasa utan fizethetne helyben meg a tavozas elott. (motoros kapun be, leolvasas, fizetesi terminalon fizetni kartyaval vagy keszpenzzel, masik kapu kinyit, vevo tavozik) Egyebkent a tesco, ikea, stb. automata penztarak most is ilyenek, csak nfc helyett agyhalott vonalkod olvasgatassal es emiatt manualis a biztonsagi ellenorzes is.

    Az okos polcokat a fentitol el lehet valasztani, igy az opcionalis reklamok rakothetoek a bevasarlokocsik/kosarak/okospolcok szenzoraira is. Pl. ha valaki vesz egy chipset, akkor szolhat a kovetkezo polc, hogy vegyen hozza akcios uditot is. Mindez mukodne a raktarnyilvantartastol es a fizetesi rendszertol fuggetlenul is, viszont ha akarjak akar ossze is kothetoek, azaz a korabbi vasarlasi adatok alapjan ajanlana uj termekeket vagy csak a szokasos bevasarlo listat dobna ossze emlekezet alapjan. (pl. Szia X, zsomlet minden nap veszel, de szerdankent szoktal vajat is) Ez kesobb kiegeszitheto az ember otthoni raktarkeszlet nyilvantarto rendszerenek (lasd: okoshuto) listaival is.

    A fenti megoldasokhoz nem nagyon kell egy uj fizikai eszkoz sem, csak a meglevokre kellene jobban integralt szoftver. Utobbi feltetele, hogy minden gyarto minden rendszere menjen egyutt es nagyjabol itt bukik meg a dolog jelenleg.