Berta Sándor

Sisak­kamerával lehet biztonságosabb a kerékpározás

A felhasználók által összegyűjtött adatok segítségével javítani lehet a kerékpárutakon és biztonságosabbá tehető a közlekedés.

A Bikealyze nevű projekt a szemmozgás követéséből, a GPS-ből, illetve a szenzorokból származó adatokat, továbbá a különböző videofelvételeket kiértékelve segíti elő a kerékpárosoknak a környezetükkel kialakított interakcióját.

Aki gyakran kerékpározik, az sokszor gondolhatja azt, hogy bizonyos útvonalakat biztosan olyan személyek alakítottak ki, aki soha nem ültek kétkerekűre. A szűk kanyarok és a beláthatatlan útszakaszok a legnagyobb odafigyelés ellenére is rendszeresen veszélyes helyzeteket teremthetnek. Ezen változtatnának osztrák szakemberek, akik a Bikealyze projekt során az okostelefonok mellett sisakkamerákat is használtak. Ezekkel összesen 24 kerékpárost szereltek fel, majd elküldték őket Salzburgba és Bécsbe. A mobilkészülékeikre egy saját fejlesztésű alkalmazást telepítettek, amely a GPS-nek köszönhetően feljegyezte a megtett utakat és a kerékpárososok tevékenységeit is. A sisakjukra GoPro kamerákat rögzítettek, amelyek megmutatták hol adódnak veszélyes helyzetek.


Sven Leitinger, a Salzburg Research munkatársa kiemelte, hogy a Bikealyze esetében arról volt szó, hogy ötvözzék az adatfeljegyzések különböző módszereit, ugyanakkor túl kevés tesztet végeztek el ahhoz, hogy konkrét építési változtatásokat javasoljanak. Fel akarták mérni a rendszerben rejlő lehetőségeket, tesztelni akarták a módszereket és meg akarták állapítani, hogy a technikával mi minden lenne lehetséges. A technika miatt a kutatók fontos dolgokhoz juthattak a biztonsággal és a kerékpározás kényelmességével kapcsolatban.

Leitinger elmondta, hogy az egyenetlenségi indexnek köszönhetően láthatóvá vált, hogy hol vannak kátyúk és hol rossz az útfelület. Ezen adatok alapján például a várostervezők megállapíthatták, hogy hol kell kijavítani az utakat. A vizsgálatok során kinyert adatok segítségével a jövőben megvalósulhat a kerékpárutak optimalizálása és átfogóbb tesztek is készülhetnek.

A Mobil Eye Tracking technológia viszont még túl új és azt is figyelembe kell venni, hogy az elérhető hardvereket eredetileg más területekhez alkották meg. A Mobil Eye Tracking elsősorban a szoftverfejlesztésekhez készült, de benne vannak a lehetőségek, hogy a kerékpározásban is használni lehessen.

A projektet támogatta az osztrák szövetségi közlekedési, innovációs és technológiai minisztérium, míg a Salzburg Research partnere volt a Factum, a PlanSinn, a Prisma solutions és a Salzburgi Egyetem Geoinformatikai Szaka.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • codaco #2
    Milyen sisak lehet az, amin "átmegy" egy kamera?
  • end3 #1
    Ha jól emlékszem a "sisakkamerás biztonságra" Michael Schumacher vesztét is az esése következtében a fejébe beleverődő sisakkamera okozta...