Berta Sándor

Az ember az Apple mögött

Egy szakember a Sony és az Apple életében is komoly szerepet játszott.

A 73 éves Hartmut Esslinger korábban a Sony számára megtervezte a Walkman WM-2 készüléket, majd az Apple felkérésére számos eszközt álmodott meg, köztük a Mac-et is. A szakember a Zseniálisan egyszerű című könyvében számos részletet árult el az Apple legendás vezetőjével folytatott együttműködéséről és arról, ahogy Steve Jobs fokozatosan felismerte a dizájnban rejlő lehetőségeket. A kötet emellett több száz vázlatot, képet, rajzot tartalmaz az Apple olyan ötleteiről és eszközeiről, amelyekből végül nem lett termék.


A címlapon egy 1982-es Macintosh-tanulmány
Visszaemlékezése szerint Steve Wozniak az első Mac-eket csak a hobbiból tevékenykedőknek akarta eladásra kínálni, míg Steve Jobs az üzleti szférát és az oktatási piacot tartotta leginkább szem előtt, ezért tetszett neki a Sony dizájnja. Esslingernek viszont az volt véleménye, hogy a két dolog abszolút nem illik egymáshoz. Miután az első napon 50 000 számítógépet adtak el, a vita gyorsan le is zárult.

"Amikor Jobs meglátta az első javaslataimat a Mac és az Apple 2 kapcsán, akkor azt kérdezte: Megőrültél? Ebből tudtam, hogy tetszett neki. De Jobs szkeptikus is volt, egészen addig, amíg az adott terméket el nem adtuk. Amint látta, hogy a dolog működik és a terméket megveszik, onnantól kezdve az dogmává vált." - hangsúlyozta Hartmut Esslinger.

"Amikor Jobs visszatért az Apple kötelékébe, akkor azoknak a munkatársaknak, akik nem akartak vele dolgozni, joguk volt ahhoz, hogy személyesen mondhassák meg neki miért akarnak kilépni. Cordell Ratzlaff tervező odament hozzá és megmondta neki, hogy kilép, mert a főnöke nem akarja az ötleteit átültetni a gyakorlatba. Amennyiben Ratzlaff nem közölte volna hangosan a véleményét, akkor az iPhone talán nem lett volna sikeres. Jobs pontosan fel tudta ismerni a zseniket. Tim Cook viszont nem látnok és nincs meg a bátorsága ahhoz, hogy a részvényesekkel szemben néha kemény legyen."


"Több évbe telt, mire megértettem, hogy a dizájn folyamatos fejlődés, de nem segít az, ha a munkatársak állandóan beleszólhatnak mindenbe. Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy a gazdaság harc. Jelenleg a kínaiak a nyugati dolgokat akarják lemásolni vagy asszimilálni, de lassan felfedezik, hogy létezik a kínai kultúra is. Amikor választás előtt álltam azzal kapcsolatban, hogy melyik legyen a következő ország, ahol tanítsak, akkor elsőnek az Amerikai Egyesült Államokat választottam volna, de Kínát találtam a legérdekesebbnek. Jelenleg ott történik ugyanis minden" - jelentette ki a tervező.


Telefondizájn 1983-ból

A szakember kiemelte, hogy amikor a Sony szerződtette, akkor a japánok nem az amerikai márkákat, hanem a Grundigot és a Telefunkent másolták le. Külföldön akarták eladni a termékeiket és ezért vizuálisan az USA-hoz és Németországhoz igazodtak. Ezzel szemben az Apple-nél az volt az alapelv, hogy legyen minden tiszta és szép. A tervező kiemelte, hogy a siker veszélye abban rejlik, hogy valaki mindig ugyanazt fogja tenni és azt hiszi, hogy ez mindig működni is fog. Ő azt javasolná a vállalatoknak, hogy hozzanak létre egy olyan részleget, amely teljesen célzottan a meglévő üzleti modellt rombolja szét.


Integrált érintőképernyős Mac-design 1984-ből

A dizájnt egyben kommunikációnak is tartja. A termékeket a dizájn segítségével egy teljesen más szintre lehet eljuttatni, ikonokat lehet megalkotni. Úgy véli, az embereknek boldogoknak kell lenniük a termékektől, és ennek a folyamatnak része az etika is, de nem jelentheti az egészet. Nem változtatható meg minden egyszerre, hanem a dolgoknak folyamatosan fejlődniük kell. Szükség van egészséges mértékű egoizmusra is: amennyiben egy tervező vagy cég mindenkihez igazodik, akkor az egész dologból nem lesz semmi.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • grobs #4
    Amikor ~25 éve először hallottam róla, akkor a brainstorming még pontosan ez volt. Ma már ezt is "moderálják" amivel pont a lényeg veszik el.
  • M2 #3
    Welcome! :-)
  • NEXUS6 #2
    Akkor ezt most demonstráltad is! XD
  • M2 #1
    "hozzanak létre egy olyan részleget, amely teljesen célzottan a meglévő üzleti modellt rombolja szét"

    Teljesen egyetértek. Az ötletelős megbeszéléseken is nagy csendben ül mindenki, de elég egy bedobott nagyon hülye ötlet és azonnal beindul mindenkinek az agya.
    MINDIG be kell vinni egy laikust, akinek semmi köze a témához, de hozzá mer szólni.