Berta Sándor
Az ember az Apple mögött
Egy szakember a Sony és az Apple életében is komoly szerepet játszott.
A 73 éves Hartmut Esslinger korábban a Sony számára megtervezte a Walkman WM-2 készüléket, majd az Apple felkérésére számos eszközt álmodott meg, köztük a Mac-et is. A szakember a Zseniálisan egyszerű című könyvében számos részletet árult el az Apple legendás vezetőjével folytatott együttműködéséről és arról, ahogy Steve Jobs fokozatosan felismerte a dizájnban rejlő lehetőségeket. A kötet emellett több száz vázlatot, képet, rajzot tartalmaz az Apple olyan ötleteiről és eszközeiről, amelyekből végül nem lett termék.
Visszaemlékezése szerint Steve Wozniak az első Mac-eket csak a hobbiból tevékenykedőknek akarta eladásra kínálni, míg Steve Jobs az üzleti szférát és az oktatási piacot tartotta leginkább szem előtt, ezért tetszett neki a Sony dizájnja. Esslingernek viszont az volt véleménye, hogy a két dolog abszolút nem illik egymáshoz. Miután az első napon 50 000 számítógépet adtak el, a vita gyorsan le is zárult.
"Amikor Jobs meglátta az első javaslataimat a Mac és az Apple 2 kapcsán, akkor azt kérdezte: Megőrültél? Ebből tudtam, hogy tetszett neki. De Jobs szkeptikus is volt, egészen addig, amíg az adott terméket el nem adtuk. Amint látta, hogy a dolog működik és a terméket megveszik, onnantól kezdve az dogmává vált." - hangsúlyozta Hartmut Esslinger.
"Amikor Jobs visszatért az Apple kötelékébe, akkor azoknak a munkatársaknak, akik nem akartak vele dolgozni, joguk volt ahhoz, hogy személyesen mondhassák meg neki miért akarnak kilépni. Cordell Ratzlaff tervező odament hozzá és megmondta neki, hogy kilép, mert a főnöke nem akarja az ötleteit átültetni a gyakorlatba. Amennyiben Ratzlaff nem közölte volna hangosan a véleményét, akkor az iPhone talán nem lett volna sikeres. Jobs pontosan fel tudta ismerni a zseniket. Tim Cook viszont nem látnok és nincs meg a bátorsága ahhoz, hogy a részvényesekkel szemben néha kemény legyen."
"Több évbe telt, mire megértettem, hogy a dizájn folyamatos fejlődés, de nem segít az, ha a munkatársak állandóan beleszólhatnak mindenbe. Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy a gazdaság harc. Jelenleg a kínaiak a nyugati dolgokat akarják lemásolni vagy asszimilálni, de lassan felfedezik, hogy létezik a kínai kultúra is. Amikor választás előtt álltam azzal kapcsolatban, hogy melyik legyen a következő ország, ahol tanítsak, akkor elsőnek az Amerikai Egyesült Államokat választottam volna, de Kínát találtam a legérdekesebbnek. Jelenleg ott történik ugyanis minden" - jelentette ki a tervező.
Telefondizájn 1983-ból
A szakember kiemelte, hogy amikor a Sony szerződtette, akkor a japánok nem az amerikai márkákat, hanem a Grundigot és a Telefunkent másolták le. Külföldön akarták eladni a termékeiket és ezért vizuálisan az USA-hoz és Németországhoz igazodtak. Ezzel szemben az Apple-nél az volt az alapelv, hogy legyen minden tiszta és szép. A tervező kiemelte, hogy a siker veszélye abban rejlik, hogy valaki mindig ugyanazt fogja tenni és azt hiszi, hogy ez mindig működni is fog. Ő azt javasolná a vállalatoknak, hogy hozzanak létre egy olyan részleget, amely teljesen célzottan a meglévő üzleti modellt rombolja szét.
Integrált érintőképernyős Mac-design 1984-ből
A dizájnt egyben kommunikációnak is tartja. A termékeket a dizájn segítségével egy teljesen más szintre lehet eljuttatni, ikonokat lehet megalkotni. Úgy véli, az embereknek boldogoknak kell lenniük a termékektől, és ennek a folyamatnak része az etika is, de nem jelentheti az egészet. Nem változtatható meg minden egyszerre, hanem a dolgoknak folyamatosan fejlődniük kell. Szükség van egészséges mértékű egoizmusra is: amennyiben egy tervező vagy cég mindenkihez igazodik, akkor az egész dologból nem lesz semmi.
A 73 éves Hartmut Esslinger korábban a Sony számára megtervezte a Walkman WM-2 készüléket, majd az Apple felkérésére számos eszközt álmodott meg, köztük a Mac-et is. A szakember a Zseniálisan egyszerű című könyvében számos részletet árult el az Apple legendás vezetőjével folytatott együttműködéséről és arról, ahogy Steve Jobs fokozatosan felismerte a dizájnban rejlő lehetőségeket. A kötet emellett több száz vázlatot, képet, rajzot tartalmaz az Apple olyan ötleteiről és eszközeiről, amelyekből végül nem lett termék.
A címlapon egy 1982-es Macintosh-tanulmány |
"Amikor Jobs meglátta az első javaslataimat a Mac és az Apple 2 kapcsán, akkor azt kérdezte: Megőrültél? Ebből tudtam, hogy tetszett neki. De Jobs szkeptikus is volt, egészen addig, amíg az adott terméket el nem adtuk. Amint látta, hogy a dolog működik és a terméket megveszik, onnantól kezdve az dogmává vált." - hangsúlyozta Hartmut Esslinger.
"Amikor Jobs visszatért az Apple kötelékébe, akkor azoknak a munkatársaknak, akik nem akartak vele dolgozni, joguk volt ahhoz, hogy személyesen mondhassák meg neki miért akarnak kilépni. Cordell Ratzlaff tervező odament hozzá és megmondta neki, hogy kilép, mert a főnöke nem akarja az ötleteit átültetni a gyakorlatba. Amennyiben Ratzlaff nem közölte volna hangosan a véleményét, akkor az iPhone talán nem lett volna sikeres. Jobs pontosan fel tudta ismerni a zseniket. Tim Cook viszont nem látnok és nincs meg a bátorsága ahhoz, hogy a részvényesekkel szemben néha kemény legyen."
"Több évbe telt, mire megértettem, hogy a dizájn folyamatos fejlődés, de nem segít az, ha a munkatársak állandóan beleszólhatnak mindenbe. Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy a gazdaság harc. Jelenleg a kínaiak a nyugati dolgokat akarják lemásolni vagy asszimilálni, de lassan felfedezik, hogy létezik a kínai kultúra is. Amikor választás előtt álltam azzal kapcsolatban, hogy melyik legyen a következő ország, ahol tanítsak, akkor elsőnek az Amerikai Egyesült Államokat választottam volna, de Kínát találtam a legérdekesebbnek. Jelenleg ott történik ugyanis minden" - jelentette ki a tervező.
Telefondizájn 1983-ból
A szakember kiemelte, hogy amikor a Sony szerződtette, akkor a japánok nem az amerikai márkákat, hanem a Grundigot és a Telefunkent másolták le. Külföldön akarták eladni a termékeiket és ezért vizuálisan az USA-hoz és Németországhoz igazodtak. Ezzel szemben az Apple-nél az volt az alapelv, hogy legyen minden tiszta és szép. A tervező kiemelte, hogy a siker veszélye abban rejlik, hogy valaki mindig ugyanazt fogja tenni és azt hiszi, hogy ez mindig működni is fog. Ő azt javasolná a vállalatoknak, hogy hozzanak létre egy olyan részleget, amely teljesen célzottan a meglévő üzleti modellt rombolja szét.
Integrált érintőképernyős Mac-design 1984-ből
A dizájnt egyben kommunikációnak is tartja. A termékeket a dizájn segítségével egy teljesen más szintre lehet eljuttatni, ikonokat lehet megalkotni. Úgy véli, az embereknek boldogoknak kell lenniük a termékektől, és ennek a folyamatnak része az etika is, de nem jelentheti az egészet. Nem változtatható meg minden egyszerre, hanem a dolgoknak folyamatosan fejlődniük kell. Szükség van egészséges mértékű egoizmusra is: amennyiben egy tervező vagy cég mindenkihez igazodik, akkor az egész dologból nem lesz semmi.