Berta Sándor
A virtuális és a valódi világ ötvözése hozhatja el az áttörést
Szabadidőparkokban, előre kitalált pályákon rohangálni VR-szemüveggel a fejünkön - ez az új projekt a játékipar korábbi meghatározó alakjának érdeklődését is felkeltette.
A virtuális valóság területe mindenkit lázba hoz, a Facebook, Sony, Samsung, Google, Microsoft és rengeteg startup vállvetve igyekszik idejekorán pozíciót szerezni magának. Az Apple megjelenése is csak idő kérdése, és a nagyok számára nem számít a profit, csupán jelenlegi termékeiket szeretnék egy új piacon is elterjeszteni. Ez a hardverárak esését hozza, ami a versenyt még keményebbé teszi, főleg úgy, hogy a cégek próbálkozásai ellenére a vásárlók nem tülekednek. Két éve volt az első nagy hype a területen, az Oculus Facebook általi felvásárlása, az akkori két milliárd dolláros tranzakció mindenkit megdöbbentett. De az eladások azóta se indultak be, a piac mérete messze a várakozások alatt van. Ennek ellenére a befektetői pénz továbbra is özönlik, a Digi Capital elemzése szerint tavaly 2,3 milliárd dollár áramlott ezzel foglalkozó startupokba, ami háromszorosa a 2015-ös mennyiségnek.
Mindenki próbálkozik, még fogalma nincs senkinek mire harapnak majd rá igazán az emberek. A műszaki háttér is számít, de a jó szórakozáshoz ennél sokkal több kell. Egy új startup, a Holodeck VR szerint a játékélmény a meghatározó, amihez előre megépített pályákat készítenének szabadidőparkokban, és ezekbe küldenék be a VR-sisakos embereket. Az idegen világokban való barangoláshoz nem kell játékgurunak lenni, és nem kell bonyolult billentyűkombinációkat sem megtanulni. Járkálni, futni, dolgokat tolni és húzni a kisgyerektől az öregkorig bárki képes.
A kulcs egy okos helymeghatározási technológia, amit a Fraunhofer Intézet fejlesztett ki. Az egyes személyek pontos pozícióját optikai és rádiójelek kombinációjával azonosítják, majd ezen információk alapján modellezik az adott helyzeteket úgy, hogy a folyamatba a résztvevők avatárjait is bevonják. A technológiával akár 100 személy pozíciója is meghatározható egy akár 40 000 négyzetméteres területen. Jonathan Nowak Delgado, a Holodeck VR ügyvezetője és társalapítója kijelentette, hogy azon dolgoznak, hogy akár 1000 ember tartózkodási helyét is meghatározhassa a rendszer.
Jeff Burton biztos abban, hogy a valódi és a virtuális valóság ötvözése rendkívüli mértékben meg fogja változtatni a játék- és a szabadidőipart, s új lendületet ad majd ezen ágazatoknak. A szakember a játékipar veteránja, 35 évvel ezelőtt ő alapította meg - másokkal együtt - az Electronic Arts (EA) nevű céget, amely mára 3,5 milliárd dolláros évi bevétellel az ágazat gigásza. Burton a cégben eredetileg csak pénzügyi befektető akart lenni, de annyira lenyűgözte a termék, hogy már nem csupán az igazgatótanács vezetői pozícióját tölti be, hanem partnernek is számít. Nevetve hangsúlyozta, hogy a négy évtizedes kapcsolataival tud egy kicsit segíteni.
Burton kiemelte, hogy a Holodeck VR egy nagy előnnyel rendelkezik a piac többi szereplőjével szemben: a technológia a használt hardvertől függetlenül működik és mindenféle szemüveggel használható. Az alapötlet az, hogy biztosítják a szükséges hátteret a szabadidőparkoknak, majd azokkal, továbbá saját virtuális valóság programozóikkal és tervezőikkel közösen fejlesztenek ki tartalmakat. "A '80-as évek elején így indult a teljes videójáték-ipar: elmentél a barátaiddal egy játékterembe, és órákon át toltad a Pac-Mant." - mondta. A technológia csak jóval később jelent meg a nappalikban. Ha beválik, franchise modellben is gondolkoznak, azaz mások is csinálhatnak saját dolgokat; ezek persze csak tervek, de a Lego és mások már most érdeklődnek.
A Holodeck VR egyik stratégiai partnere a Michael Meck által vezetett VR Coaster, amely ötvözi egymással a vidámparkokat, elsősorban a hullámvasutakat a virtuális valóság megoldásokkal. A vendégek szeme előtt animációkat vetítenek le és azok tökéletes összhangban vannak a hullámvasutas élményekkel. A Holodeck VR és annak tartalmai egyelőre csak virtuálisan érhetők el. Egyelőre még a végleges cégforma és a székhely is kérdéses, mindezt a befektetőkkel közösen határoznák meg. A háttérben jelenleg is zajlanak az egyeztetések a Szilícium-völgyből és Európából származó befektetőkkel. Burton nem izgulja túl magát a siker miatt, "jól érezzük magunkat, ez a fontos az életben, nem?"
A virtuális valóság területe mindenkit lázba hoz, a Facebook, Sony, Samsung, Google, Microsoft és rengeteg startup vállvetve igyekszik idejekorán pozíciót szerezni magának. Az Apple megjelenése is csak idő kérdése, és a nagyok számára nem számít a profit, csupán jelenlegi termékeiket szeretnék egy új piacon is elterjeszteni. Ez a hardverárak esését hozza, ami a versenyt még keményebbé teszi, főleg úgy, hogy a cégek próbálkozásai ellenére a vásárlók nem tülekednek. Két éve volt az első nagy hype a területen, az Oculus Facebook általi felvásárlása, az akkori két milliárd dolláros tranzakció mindenkit megdöbbentett. De az eladások azóta se indultak be, a piac mérete messze a várakozások alatt van. Ennek ellenére a befektetői pénz továbbra is özönlik, a Digi Capital elemzése szerint tavaly 2,3 milliárd dollár áramlott ezzel foglalkozó startupokba, ami háromszorosa a 2015-ös mennyiségnek.
Mindenki próbálkozik, még fogalma nincs senkinek mire harapnak majd rá igazán az emberek. A műszaki háttér is számít, de a jó szórakozáshoz ennél sokkal több kell. Egy új startup, a Holodeck VR szerint a játékélmény a meghatározó, amihez előre megépített pályákat készítenének szabadidőparkokban, és ezekbe küldenék be a VR-sisakos embereket. Az idegen világokban való barangoláshoz nem kell játékgurunak lenni, és nem kell bonyolult billentyűkombinációkat sem megtanulni. Járkálni, futni, dolgokat tolni és húzni a kisgyerektől az öregkorig bárki képes.
A kulcs egy okos helymeghatározási technológia, amit a Fraunhofer Intézet fejlesztett ki. Az egyes személyek pontos pozícióját optikai és rádiójelek kombinációjával azonosítják, majd ezen információk alapján modellezik az adott helyzeteket úgy, hogy a folyamatba a résztvevők avatárjait is bevonják. A technológiával akár 100 személy pozíciója is meghatározható egy akár 40 000 négyzetméteres területen. Jonathan Nowak Delgado, a Holodeck VR ügyvezetője és társalapítója kijelentette, hogy azon dolgoznak, hogy akár 1000 ember tartózkodási helyét is meghatározhassa a rendszer.
Jeff Burton biztos abban, hogy a valódi és a virtuális valóság ötvözése rendkívüli mértékben meg fogja változtatni a játék- és a szabadidőipart, s új lendületet ad majd ezen ágazatoknak. A szakember a játékipar veteránja, 35 évvel ezelőtt ő alapította meg - másokkal együtt - az Electronic Arts (EA) nevű céget, amely mára 3,5 milliárd dolláros évi bevétellel az ágazat gigásza. Burton a cégben eredetileg csak pénzügyi befektető akart lenni, de annyira lenyűgözte a termék, hogy már nem csupán az igazgatótanács vezetői pozícióját tölti be, hanem partnernek is számít. Nevetve hangsúlyozta, hogy a négy évtizedes kapcsolataival tud egy kicsit segíteni.
Burton kiemelte, hogy a Holodeck VR egy nagy előnnyel rendelkezik a piac többi szereplőjével szemben: a technológia a használt hardvertől függetlenül működik és mindenféle szemüveggel használható. Az alapötlet az, hogy biztosítják a szükséges hátteret a szabadidőparkoknak, majd azokkal, továbbá saját virtuális valóság programozóikkal és tervezőikkel közösen fejlesztenek ki tartalmakat. "A '80-as évek elején így indult a teljes videójáték-ipar: elmentél a barátaiddal egy játékterembe, és órákon át toltad a Pac-Mant." - mondta. A technológia csak jóval később jelent meg a nappalikban. Ha beválik, franchise modellben is gondolkoznak, azaz mások is csinálhatnak saját dolgokat; ezek persze csak tervek, de a Lego és mások már most érdeklődnek.
A Holodeck VR egyik stratégiai partnere a Michael Meck által vezetett VR Coaster, amely ötvözi egymással a vidámparkokat, elsősorban a hullámvasutakat a virtuális valóság megoldásokkal. A vendégek szeme előtt animációkat vetítenek le és azok tökéletes összhangban vannak a hullámvasutas élményekkel. A Holodeck VR és annak tartalmai egyelőre csak virtuálisan érhetők el. Egyelőre még a végleges cégforma és a székhely is kérdéses, mindezt a befektetőkkel közösen határoznák meg. A háttérben jelenleg is zajlanak az egyeztetések a Szilícium-völgyből és Európából származó befektetőkkel. Burton nem izgulja túl magát a siker miatt, "jól érezzük magunkat, ez a fontos az életben, nem?"