Berta Sándor

AR- és VR-szabványokat dolgoz ki a VESA

A virtuális és a kiterjesztett valóság kapcsán egyaránt hiányoznak a szabványok. Ez megváltozhat a közeljövőben.

A Video Electronics Standards Association (VESA) feladatul tűzte ki maga elé, hogy kidolgozza a két technológiát támogató termékekhez és szolgáltatásokhoz a megfelelő szabványokat. A szervezet a munka felgyorsítására létrehozott egy külön csoportot (AR/VR SIG), amelynek célja, hogy a piac szereplőivel együttműködve egy lehetséges szabványt dolgozzon ki azért, hogy javítsa a termékfejlesztést és a kompatibilitást. A csoport alapítását a VESA egyik tagja, az Analogix Semiconductor kezdeményezte, a cég a jelfeldolgozási technikákra specializálta magát.

A szervezet várja a különböző vállalatok jelentkezését és az új csoport azon cégek előtt is nyitva áll, amelyek nem tagjai a VESA-nak. A jelenlegi helyzetet a szervezet úgy írta le, hogy a szabványosítás hiánya kompatibilitási problémákat okoz a különböző gyártók termékei között, valamint hozzájárul a komplexitás és a fejlesztési költségek növeléséhez. A hiányzó kompatibilitás zavart okozhat a végfelhasználók körében is és megakadályozhatja a virtuális és a kiterjesztett valóság termékek szélesebb körű elfogadását.

A VESA mind a hardverek, mind a szoftverek tekintetében egy lehetőleg egységes ökorendszert akar létrehozni. Az egyik kulcselem egy hierarchikus struktúra kialakítása lesz a virtuális és a kiterjesztett valóság szolgáltatások számára. A struktúra magában foglalja majd mind fizikai, mind a logikai kapcsolatokat (protokollokat), valamint a meghajtóprogramokat. A technikát és az algoritmusokat egyaránt megvizsgálják, s szabványosítják. Ezenkívül felmerülhet a már meglévő (VESA-)szabványok lehetséges módosítása is.

Bill Lempesis, a VESA ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy a két területet érintő növekedés komoly érv a szabványok kifejlesztése mellett. Az idei Consumer Electronics Show (CES) kiállításon több mint 260 AR/VR-kiállító jelent meg. Már akkor felmerült a kérdés, hogy a termékeik mikor és hogyan fognak együttműködni egymással.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    Most van kismillio szabvany a kepmegjelenitesre, aztan kb. ugyanennyi a mozgaserzekelesre es az iranyitasra, es e melle jon meg a hang. Lehet tenyleg erdemes lenne szabvanyos hardveres illesztest, szabvanyos kep es hangformatumot es szabvanyos mozgas es vezerles formatumokat hasznalni mind hardveres, mind szoftveres szinten. A gond az, hogy ahany termek annyifele hardver es mukodesi elv. Ezeket osszehanolni max. ugy lehet, ha a szabvany mindent tartalmaz. Ideertem az osszes csatlakozot, kep es hangformatumot meg minden mast, de nem teszi kotelezove, hogy minden keszulek mindent tamogasson. A lehetseges kombinaciok szama jelenleg tul magas es egyik gyarto sem fog a sajatjarol atallni a masik licenszkoteles megoldasara. Ingyenes, le nem vedett technologia meg nem nagyon letezik, bar jo lenne ha valaki ingyen letrehozna es publikalna.
  • zola2000 #2
    A szabványok hiánya tényleg gond, bizonyos dolgok csak ocolussal működnek, bizonyos dolgok csak htc vivevel, vannak olcsóbb vr sisakok kínából, amik ocolus rift kompatibilisek -elvileg-
    például http://s.aliexpress.com/2INJj6b6
    De szabvány nélkül én nem nagyon bíznék ilyenekben...
  • AgentKis #1
    Azaz az M$-nek már készek a szabványai. (Itt írnak róluk...)
    Gondolom nem azok lesznek VESA szabványai is, így megmarad az, hogy lesz a szabványos és az M$ irány, mint a böngészők esetében...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2017.05.11. 11:46:43