Berta Sándor
AR- és VR-szabványokat dolgoz ki a VESA
A virtuális és a kiterjesztett valóság kapcsán egyaránt hiányoznak a szabványok. Ez megváltozhat a közeljövőben.
A Video Electronics Standards Association (VESA) feladatul tűzte ki maga elé, hogy kidolgozza a két technológiát támogató termékekhez és szolgáltatásokhoz a megfelelő szabványokat. A szervezet a munka felgyorsítására létrehozott egy külön csoportot (AR/VR SIG), amelynek célja, hogy a piac szereplőivel együttműködve egy lehetséges szabványt dolgozzon ki azért, hogy javítsa a termékfejlesztést és a kompatibilitást. A csoport alapítását a VESA egyik tagja, az Analogix Semiconductor kezdeményezte, a cég a jelfeldolgozási technikákra specializálta magát.
A szervezet várja a különböző vállalatok jelentkezését és az új csoport azon cégek előtt is nyitva áll, amelyek nem tagjai a VESA-nak. A jelenlegi helyzetet a szervezet úgy írta le, hogy a szabványosítás hiánya kompatibilitási problémákat okoz a különböző gyártók termékei között, valamint hozzájárul a komplexitás és a fejlesztési költségek növeléséhez. A hiányzó kompatibilitás zavart okozhat a végfelhasználók körében is és megakadályozhatja a virtuális és a kiterjesztett valóság termékek szélesebb körű elfogadását.
A VESA mind a hardverek, mind a szoftverek tekintetében egy lehetőleg egységes ökorendszert akar létrehozni. Az egyik kulcselem egy hierarchikus struktúra kialakítása lesz a virtuális és a kiterjesztett valóság szolgáltatások számára. A struktúra magában foglalja majd mind fizikai, mind a logikai kapcsolatokat (protokollokat), valamint a meghajtóprogramokat. A technikát és az algoritmusokat egyaránt megvizsgálják, s szabványosítják. Ezenkívül felmerülhet a már meglévő (VESA-)szabványok lehetséges módosítása is.
Bill Lempesis, a VESA ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy a két területet érintő növekedés komoly érv a szabványok kifejlesztése mellett. Az idei Consumer Electronics Show (CES) kiállításon több mint 260 AR/VR-kiállító jelent meg. Már akkor felmerült a kérdés, hogy a termékeik mikor és hogyan fognak együttműködni egymással.
A Video Electronics Standards Association (VESA) feladatul tűzte ki maga elé, hogy kidolgozza a két technológiát támogató termékekhez és szolgáltatásokhoz a megfelelő szabványokat. A szervezet a munka felgyorsítására létrehozott egy külön csoportot (AR/VR SIG), amelynek célja, hogy a piac szereplőivel együttműködve egy lehetséges szabványt dolgozzon ki azért, hogy javítsa a termékfejlesztést és a kompatibilitást. A csoport alapítását a VESA egyik tagja, az Analogix Semiconductor kezdeményezte, a cég a jelfeldolgozási technikákra specializálta magát.
A szervezet várja a különböző vállalatok jelentkezését és az új csoport azon cégek előtt is nyitva áll, amelyek nem tagjai a VESA-nak. A jelenlegi helyzetet a szervezet úgy írta le, hogy a szabványosítás hiánya kompatibilitási problémákat okoz a különböző gyártók termékei között, valamint hozzájárul a komplexitás és a fejlesztési költségek növeléséhez. A hiányzó kompatibilitás zavart okozhat a végfelhasználók körében is és megakadályozhatja a virtuális és a kiterjesztett valóság termékek szélesebb körű elfogadását.
A VESA mind a hardverek, mind a szoftverek tekintetében egy lehetőleg egységes ökorendszert akar létrehozni. Az egyik kulcselem egy hierarchikus struktúra kialakítása lesz a virtuális és a kiterjesztett valóság szolgáltatások számára. A struktúra magában foglalja majd mind fizikai, mind a logikai kapcsolatokat (protokollokat), valamint a meghajtóprogramokat. A technikát és az algoritmusokat egyaránt megvizsgálják, s szabványosítják. Ezenkívül felmerülhet a már meglévő (VESA-)szabványok lehetséges módosítása is.
Bill Lempesis, a VESA ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy a két területet érintő növekedés komoly érv a szabványok kifejlesztése mellett. Az idei Consumer Electronics Show (CES) kiállításon több mint 260 AR/VR-kiállító jelent meg. Már akkor felmerült a kérdés, hogy a termékeik mikor és hogyan fognak együttműködni egymással.