Berta Sándor

A Facebook csak egy zseniális marketing­fogás?

A kilépett dolgozók sok pénzt tudnak keresni történeteikből, ennek köszönhetően folyamatosan újabb részletek válnak ismertté a közösségi portál belső ügyeiről.

Antonio García Martínez reklámmenedzsert három évvel ezelőtt bocsátották el a Facebooktól és Chaos Monkeys - Obscene Fortune and Random Failure in Silicon Valley címmel könyvet írt a tapasztalatairól. E szerint Mark Zuckerberg ugyan látszólag kedvesnek és empatikusnak tűnik, valójában nagyon is erőszakos. Az általa vezetett társaságot a folyamatos ellenőrzések, a zaklatások és a túlórák jellemzik, ahol a dolgozóktól azt várják el, hogy szinte állandóan, napi 20 órában álljanak rendelkezésre. Egy kultuszról van szó, ahol a vezetőt hívek követik és messianisztikus céljuk mindenkit a közösségi hálózat felhasználói közé terelni.

Antonio García Martínez most egy podcast keretében újabb részleteket árult el a Facebookról. A szakember szerint a társaság sikerének hátterében a vállalati kultúra áll. Zuckerberg általában "hackerkultúráról" beszél, s ezzel jól képzett, fiatal programozókat toboroz a MIT-ről és a Stanford Egyetemről. Minden programozó kap a fejlesztői eszközére egy saját Facebook-verziót, amelyet olyan gyakran és radikálisan változtathat meg, ahogyan csak akar. A fiatal programozók így az első naptól kezdve azzal az érzéssel szembesülnek, hogy a Facebook-világon belül mindent a feje tetejére állíthatnak.

A Facebook-kultúra további építőelemét a hackerversenyek jelentik. Ezeken a rendezvényeken a programozók a munkájuktól függetlenül új termékeken dolgozhatnak. E fejlesztések során akadnak "szerencsés véletlenek"; az egyik ilyennek köszönhető a Facebook videofunkciója. Ez tehát nem Mark Zuckerberg zseniális ötletéből származik, hanem éppen ellenkezőleg: a menedzser eredetileg durva módon elutasította az illetékes fejlesztőt és egyszerűen hülyeségnek nevezte az elképzelését. De ő továbbra is hitt az ötletben, majd két napra bezárkózott a csapatával egy konferenciaterembe és igyekezett tökéletesíteni a funkciót. Sikerrel, hiszen a Facebook immár a világ második legnagyobb videoplatformjának számít a YouTube után.

Martínez kiemelte, hogy a Szilícium-völgybeli mindentudás csak egy mítosz. A Facebook sikere mögött semmiképpen sem a jobb világgal kapcsolatos "látomásos álmok" állnak, hanem szinte kizárólag Mark Zuckerberg zseniális marketingje. A férfi ezt "Szilícium-völgy elvnek" nevezi. S, hogy mindez mit jelent a gyakorlatban? Elég a semmiből elindítani tíz félkész terméket és kinevezni azokat az emberiség megmentőinek. A tízből hét termék kíméletlenül elbukik, kettő talán rendben van, s ha egy beválik, az nagyon sok pénzt hoz. A Szilícium-völgyben ezután úgy tesznek, mint ha a siker okai a kezdetektől ismertek lettek volna és egész idő alatt tudták volna azokat, holott erről szó sincs.

Martínez egy másik példát is felhozott mindennek az alátámasztására: a Facebook hírfolyam-funkcióját. Annak sikerében valójában szintén senki nem hitt, csak egy termék volt a sok többi között, de Zuckerberg megértette, hogyan adhatja el később a funkciót zseniális találmányként. A szakember a podcast végén néhány tanácsot adott az európai startupoknak. Elsőként azt javasolta, legyenek kitartóak. Az Airbnb, a Dropbox és sok más cég esetében is éveknek kellett eltelniük, amíg érvényesülni tudtak. A befektetők számára az a legfontosabb bizonyíték, ha egy vállalat a túlélők közé tartozik, illetve figyelemmel kísérik az alapítók egymás közötti viszonyát is, arra kíváncsiak, hogy a krízishelyzeteket képesek-e közösen megoldani vagy sem. Martínez szerint egy startupot közösen vezetni pontosan olyan élmény, mint egy házasság - csak szex nélkül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • CairoJack #5
    Neeem. 10-ből 1. Ez klasszikus tankönyvi statisztika, simán nézz utána.
  • Tetsuo #4
    Egyre rosszabb az arány.
  • bunny #3
    Legyen inkább 100-ból 1. Jó esetben.
  • CairoJack #2
    Ez a cikk miről szól? Hogy a facebook PONT ugyan úgy működik, mint BÁRMELYIK nagyvállalat? Ebben mi az újdonság.
    Az meg, hogy 10 ötletből 1 lesz sikeres, 1-2 vegetál, az teljesen természetes dolog. A világ minden pontján kb. ez az arány, 10 vállalkozásból 1 lesz sikeres, 1-2 elvegetál, a maradék totál kudarc, és pár hónap alatt becsődöl.

    Semmi új nincs itt, haladjunk tovább...
  • Baker2 #1
    Nahát, és erre csak most jöttek rá? Áhh, erre nem tudok mit mondani...FB reklámkampányok stb. Anno írtam egy reklamációt, hogy 10 kattintásért fizettem 15 ezer forintot. Semmi válasz nem érkezett. Azóta sem hirdetek FB-n.