Berta Sándor

Windows Holographic - elkészült a Lenovo prototípusa

Az új platformhoz máris elérhető az első kompatibilis eszköz, igaz, csak prototípus formájában.

A Microsoft már a tavalyi Computexen kilátásba helyezte a Windows Holographic nevű vegyes valóság platform elindítását. A szolgáltatás kifejezetten a Windows 10-es PC-khez és a VR-szemüvegekhez érkezik majd, s egy Windows 10-frissítés keretében lesz elérhető. 2016. novemberében pedig ismertté váltak a virtuális valóság élményhez szükséges specifikációk is.

A Lenovo most bejelentette, hogy elkészült a Windows Holographic platformmal kompatibilis első készüléke, amelynek súlya 350 gramm, ezzel pedig sokkal könnyebb, mint az Oculus és HTC termékei. A beépített OLED-képernyők is sokkal nagyobb, egyenként 1440 x 1440 képpontos felbontást kínálnak. Kérdéses viszont, hogy a szemüveg képes-e ugyanolyan vagy akár jobb képminőséget produkálni, mint akár az Oculus Rift, akár a HTC Vive.


A szemüveg a felhasználó pozíciójának meghatározásához hat szabadságfokot használ, azaz érzékeli az előre és hátra, a jobbra és balra, valamint a lefelé és a felfelé irányuló fejmozgásokat. Ennek köszönhetően a rendszernek elvileg nincs szüksége külső kamerára. Ennek ellenére a gyártó a prototípust két kamerával látta el, azok célja azonban nem a helyzetmeghatározás, hanem a vegyes valóság élmény nyújtása. Erre egyébként képes a Microsoft HoloLens nevű megoldása is.


A Lenovo közölte, hogy a szemüveg a Windows Store kínálatában megtalálható valamennyi alkalmazást támogatja. A Microsoft a HoloLens rendszeréhez kifejlesztett szoftverek egy részét is át fogja konvertálni a Windows Holographic platformra. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a Lenovo szemüvege mikor jelenik meg, a bevezető ára azonban 300-400 dollár között lehet majd, de közelebb lesz a 300 dollárhoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Cryalot #10
    "ps: mekkora poen lenne minden oled pixelhez vagy pixel csoporthoz sajat primitiv gpu magot tenni egy also szilicum retegbe es akkor a grafika kvazi helyben allna elo, raadasul a kijelzo felbontasaval skalazodna a teljesitmeny is... "

    TFT-ben 300khz -es shift register a csúcs, nem a gyorsaság érdekes nekik inkább arra használják hogy 20v - 30voltokat tudjon leadni, nameg ezen spórolnak mobilos displayben. Elvileg sötétnek mondják a sisakos displayek oledjét az azért van mert a szélsőértékek abszolút figyelmen kívül vannak hagyva (pl az oled/plazma TV-s auto brightness limitert is utálják, de erről gondosan hallgatnak a menedzserek ) .
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.01.11. 13:20:07
  • Sir Cryalot #9
    Eléggé sikerült szükséges rossznak beállítani a transzmissziv , reflektív SLM-eket, pedig komoly előny hogy fényforrástól függően, de általában szuperstabil a spektrum és a linearitás is.

    OLED TV-ből is csak összetett színű megoldás sikerült nekik, és ott sincs stabil 0 közeli ramp.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.01.11. 12:49:44
  • Sir Cryalot #8
    ...az hogy RGB subpixel triád van, az alapból is "pixel fill" probléma , arra akartam utalni. (Főleg akkor ha a felrobbantott fov miatt még feltűnő is és össze fognak érni a pixelek szélei ha összemossák hogy ne látszódjon, ehhez képest az FSC sokkal menőbb , csak épp nincs analóg címzésű FSC microdisplay, mert az a legnehezebb része )
    Érdemes megnézni hogy hol tartanak éjjellátók, még most is analógos dolgokat gyártanak, és még az is export tilalmak alá esik.

    Facebook most ment bíróságra az oculus miatt, talán abból kéne hírt írni.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.01.11. 12:41:09
  • kvp #7
    Aktiv matrix oled-bol letezik thin film transistoros is, de mivel nem kell atlatszonak lennie, ezert lehet full szilicium backplane-t is hasznalni. Utobbinal csak egy egyseges elektrodaracs van felul, ez megoldja a pixel fill problemat is. LCDvel szemben ilyet viszonylag olcso csinalni, de csak nagyon apro pixelekkel lehet mert a realis die meret korlatozott. Itt ez pont jol is jon. Az oled kalibralas pedig szinminoseg kerdese, de az olcsobb lcd minoseget meg kopottan is hozza, ami a legtobb embernek eleg.

    Tehat szerintem a technologia adott csak kerdes igeny lesz-e ezekre a kismeretu nagyfelbontasu kijelzokre. Bar ennek mar tobb koze van a ccd es a memora gyartashoz mint a hagyomanyos kijelzo panelokhoz.

    ps: mekkora poen lenne minden oled pixelhez vagy pixel csoporthoz sajat primitiv gpu magot tenni egy also szilicum retegbe es akkor a grafika kvazi helyben allna elo, raadasul a kijelzo felbontasaval skalazodna a teljesitmeny is...
  • Sir Cryalot #6
    vr-ben egyre nagyobb fov lesz mert még a 95-öt is alig tudják elviselni, (azt amihez 6000x6000 pixel kéne plusz vagy 4000 mert torzítják, lol).
  • Sir Cryalot #5
    Legalább ezeknél az AR szemüvegeknél már valamennyire valósnak lehet vélni a felbontást, mert ez a sisakos mobilospaneles cucc még véletlenül sem reális hogy az optika meg pixel-összemosás után 1440x1440-et tud . Pl. az a "jó" HTC meg oculus felbontás az ~ 400x300-at jelent, meg közelfekete szürkeárnylatokat sem tud.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.01.10. 21:09:41
  • Sir Cryalot #4
    Az aktiv matrix OLED-nek TFT backplane-je van, az a címzés része, maga az oled meg amit 2 hetente kellene újrakalibrálni mert rossz az együttfutása a színeknek, a kék meg konkrétan beég.

    A hololens nem csak kisebb fov hanem "field sequential color" , nincs térben subpixel hanem időben. Akiknél térben van subpixel ott pixel fill problémák vannak, hololensnél meg színtörés.

    Talán az FSC színtörésére lenne megoldás ez a lentebb javallt, mert nem kell 10x újrarajzolni felváltva a színeket ha nem kell versenyezni környezeti fénnyel, viszont ilyen FSC LCOS nincsen, mert bináris szürkárnyalatú a címzésük, ezért ezeket mindig újra kell rajzolni. Vagy színszűrős , ami ugyanúgy pixel fill problémás.

    Tömeggyártás is csak akkor megoldás ha jó a kihozatal, ilyen technológia jelenleg nincs v. nem hozzáférhető a jelenlegi SXGA cucc 2003-ban volt érdekes .

    A magic leap ígért 8k-t színtörés és pixelmentesen, óriásit zakózott aki hitt bennük.
  • kvp #3
    A cikkben szereplo fejlesztes oled, nem tft es meg a linkelt cikk is azt irja hogy a hololens a kisebb fov miatt megfelelo felbontasu. Az epsonoknak meg kisebb a fov-juk, cserebe hozzak a munkahoz szukseges felbontast. A lenovo fele megoldas fov-ja kerdeses, idealis esetben mechanikusan allithato. (jatekhoz nagy, munkahoz kicsi)

    A kulcs egyebkent a tomeggyartas. Egy oled panel eseten negyzetmeteres koltsegek vannak, ha kisebb meretben kell nagyobb felbontas, akkor az olcsobb tud lenni mint nagyobb meretben a kisebb felbontas. Az also meretlimit egy ram cella merete, azaz a5-os fizikai kijelzomeretben terapixelig is fel lehet menni. (kerdes kell-e, de lehet a mai technikaval is)

    Egy kontaktlencse meretu kijelzohoz optika sem kell mar, egy szemuveglencse meretuhoz pedig pont szemuveglencse meretu kell. Nem fresnel, hanem normalis. Az egesz megoldas arra epul, hogy oled-bol a kisebb pixel konnyebben es olcsobban eloallithato, ezert konnyu a kijelzoket a hagyomanyos chipgyartasi technologiaval miniaturizalni.
  • Sir Cryalot #2
    Inkább az a kemény sztori hogy ezek az újrafelhasznált mobilos panelek nem váltanak ki egy igazi microdisplayt (pl a linearitás konkrtéan odavan közelfeketénél, nincs rendes gamma ramp) , mert a TFT-jük is fogyasztáscsökkentős. Egy korrekt microdisplay meg >200 dollár / db , olyan aminek szükséges felbontása van, meg konkrétan elérhetetlen (optika szintúgy).


    Bővebben: http://www.kguttag.com/2016/10/13/near-eye-arvr-and-hud-metrics-for-resolution-fov-brightness-and-eyeboxpupil/
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.01.10. 14:01:28
  • kvp #1
    Na vegre egy rendes AR/VR rendszer, ami teljesen zart szemuveget hasznal. Ez pl. azoknak jok, akik nem latnak jol tavolra, mivel a kamera eles kepet ad nagy tavolsagra is, raadasul megoldhato a szelektiv nagyitas is. (mint a jatekokban a scope mod) Vagy akar egy fegyver/dron kepe is kirakhato a kijelzore, mikozben a kep szelen jatjuk mi van elottunk (vagy forditva). Egyszeru es latvanyos technologia. Katonai celra erdemes ket infra es ket uv kameraval is kiegesziteni, igy akar vegyes spektrumu kepet is lathat a felhasznalo, mindezt egy terkep alapu AR-el kigeszitve. Ha sikerul a jovoben levinni egy normal napszemuveg meretere (a kamerakat is elrejtve) meg jobb lesz.

    ps: egy regi PC-s FPS jatekban egyebkent pont ilyet hordtak a jatekosok...