Berta Sándor
Kikémlelik a repülőgép-fedélzeti mobilbeszélgetéseket?
Aki egy repülőút során használja az okostelefonját, azt könnyen kikémlelhetik a titkosszolgálatok.
A Le Monde az Edward Snowden által kiszivárogtatott anyagokra hivatkozva azt írta, hogy az amerikai és a brit titkosszolgálatok, elsősorban az Amerikai Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Hivatala (NSA) és a Government Communications Headquarters (GCHQ), számos légitársaság esetében képesek az utasok mobiltelefonjainak a kikémlelésére. A hivatalok az adatforgalmat is ellenőrizni tudják. A Le Monde együttműködik a The Intercept nevű platformmal, így jutott az információk birtokába.
A cikkben név szerint is megemlített Air France visszautasította az újság állításait, mondván a járatain nem lehetséges a beszédkommunikáció. Ugyan 9 évvel ezelőtt teszteltek egy fedélzeti mobilkommunikációs rendszert, de ezt a programot később nem folytatta a légitársaság. A tervezett internetes rendszer pedig nem teszi lehetővé a telefonálást.
A Le Monde rámutatott arra, hogy ha be van kapcsolva, akkor egy mobiltelefon helyzete akkor is megállapítható, ha egy repülőgép fedélzetén van. Az utaslista és a járatszám alapján beazonosítható, hogy az adott készülék pontosan kihez tartozik. A GCHQ még arra is képes, hogy a mobilokat távolról zavarja meg és ezzel rákényszerítse a tulajdonosokat az eszközök újraindítására. Bizonyítékok vannak arra, hogy az NSA és a GCHQ 2011-ben és 2012-ben nemzetközi járatokat hallgattak le.
Edward Snowden tavaly októberben azt nyilatkozta, hogy a brit és az amerikai titkosszolgálatok olyan technológiát fejlesztettek ki, amelynek segítségével gyakorlatilag teljes ellenőrzésük alá tudják vonni bármely megfigyelt célszemély okostelefonját.
A Le Monde az Edward Snowden által kiszivárogtatott anyagokra hivatkozva azt írta, hogy az amerikai és a brit titkosszolgálatok, elsősorban az Amerikai Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Hivatala (NSA) és a Government Communications Headquarters (GCHQ), számos légitársaság esetében képesek az utasok mobiltelefonjainak a kikémlelésére. A hivatalok az adatforgalmat is ellenőrizni tudják. A Le Monde együttműködik a The Intercept nevű platformmal, így jutott az információk birtokába.
A cikkben név szerint is megemlített Air France visszautasította az újság állításait, mondván a járatain nem lehetséges a beszédkommunikáció. Ugyan 9 évvel ezelőtt teszteltek egy fedélzeti mobilkommunikációs rendszert, de ezt a programot később nem folytatta a légitársaság. A tervezett internetes rendszer pedig nem teszi lehetővé a telefonálást.
A Le Monde rámutatott arra, hogy ha be van kapcsolva, akkor egy mobiltelefon helyzete akkor is megállapítható, ha egy repülőgép fedélzetén van. Az utaslista és a járatszám alapján beazonosítható, hogy az adott készülék pontosan kihez tartozik. A GCHQ még arra is képes, hogy a mobilokat távolról zavarja meg és ezzel rákényszerítse a tulajdonosokat az eszközök újraindítására. Bizonyítékok vannak arra, hogy az NSA és a GCHQ 2011-ben és 2012-ben nemzetközi járatokat hallgattak le.
Edward Snowden tavaly októberben azt nyilatkozta, hogy a brit és az amerikai titkosszolgálatok olyan technológiát fejlesztettek ki, amelynek segítségével gyakorlatilag teljes ellenőrzésük alá tudják vonni bármely megfigyelt célszemély okostelefonját.