SG.hu

A műszaki fejlődés a luxus legnagyobb ellenfele

Mintha az elektronika és a luxus ellentétben állna egymással, a gazdagoknak szánt játékszerek rég nem a legmagasabb műszaki színvonalat képviselik.

Mikor számított utoljára egy darabka technológia luxusnak, azaz exkluzívnak mind funkcionalitásában, mind képességeiben? - teszi fel a kérdést a Verge szerzője, aki rámutat, hogy a legdrágább műszaki termékek, legyen az egy óra vagy egy autó, általában csak az anyaghasználatuk miatt kerülnek a legfelső árkategóriába. A ritka kivételek, mint például a Tesla elektromos autójának vásárlói roppant rövid ideig élvezhették ki előnyüket, olyan gyors volt az árcsökkenés, és került a tömegek kezébe a jármű.

Persze nyilván a luxus relatív, hiszen a sivatagban az árnyék és a víz, míg Szibériában a banán számít annak, tehát a hiány nagyon fontos jellemzője. Ezzel szemben a műszaki fejlődés pont ennek ellentéte, hiszen a történelem folyamán ez a legdemokratikusabb, az emberek egyenlőségét leginkább megteremtő dolog. A keréktől kezdve a nyomdagépen át az internetig mindegyik nagyobb találmány megszüntetett társadalmi privilégiumokat és a tömegek kezébe juttatott valamit.

Nagyon kevés luxustermék létezhetne technológia nélkül, de utóbbi egyben meg is semmisíti azok státuszát, gondoljunk csak a Ewingek autótelefonjára a Dallasból, és hogy mennyivel jobb és elterjedtebb ma a mobiltelefon. Vagy az egészségügy fejlődése révén ma már egy átlagember is jobb ellátást kaphat, mind régen a leggazdagabb királyok.


A technológia veszélyes a luxusra, mivel a tömeggyártás biztosítja a legnagyobb nyereséget, ami további, újabb fejlesztésekre fordítható. Viszont senki nem fektetne pénzt olyan kutatásba, melynek elérhetősége később csak egy nagyon szűk, korlátozott kör számára lesz majd biztosítható. Például a kizárólag drága sportkocsikat előállító Bugatti műhelyéből származó tudás is átszivárog anyacégük, a Volkswagen által használt eljárásokba. Tehát a Bugattik ára nem megy le, de az általuk kifejlesztett dolgok széleskörűen elérhetőkké válnak. Az óráknál még látványosabb a luxus és a fejlődés közötti ellentét: az 1500 dolláros Tag Heuer semmivel nem tud többet, mint egy olcsó Android Wear termék. Az egyetlen különbség, hogy előbbi a többség szerint jobban néz ki, mint egy kétszáz dolláros kínai alternatíva.

Ebből a szempontból az Apple sikere is nagyon egyszerűen értelmezhető: a cég olyan tárgyakat állít elő, melyeket vezetőjük, Steve Jobs maga is használni szeretett volna. Úgy vélte - visszanézve helyesen - hogy jó érzéke van a technológiához, és a világ többi része is hasonló dolgokra vágyik, mint ő. Miközben pedig megalkotta a cége által előállítható legjobb eszközöket, egyben egy jóval egyenlőbb társadalom kialakulását is elősegítette, egy olyanét, ahol a dollármilliárdos íróasztalán is ugyanaz az eszköz van, amit egy nálunk szerencsésebb országban az átlagpolgár is megvehet magának. Ezen felül a technológia lemásolható, tehát egy új fejlesztés további klónok által valóban mindenki számára elérhető.

A luxus örökkévaló, kitörölhetetlen és oszthatatlan, mely igaz az aranyra és a gyémántra, az ingatlanokra és a művészetekre. Ezzel szemben egy drága, aranyozott műszaki termékből néhány év múlva csak a színesfém fog érni valamit, funkciói és teljesítménye messze elmarad majd az elvárttól. Ennek ellenére időről-időre néhány cég megpróbálja megfordítani ezt a folyamatot, és műszaki eszközök exkluzívvá tételével kísérletezik, gondoljunk csak a Vertu mobiltelefonjára. Azonban minden ilyen erőfeszítés hiábavaló és értelmetlen, ezért felesleges időt és pénzt költeni hasonló próbálkozásokra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #18
    Én alapból kétféle luxus terméket definiálnék, az első az amikor a termék ára reális de olyan magas hogy a vevők többsége nem engedheti meg magának(ilyen pl. az OLED TV), a másik az hogy a gyártó szándékosan rátesz egy prémium felárat amit a márka presztízse miatt megtehet (illyen a Prada és az Apple). Ez utóbbi független a termék árától, attól hogy a havi keret hanyadrészét viszi el, több kisebb luxus bizbaszra is el lehet verni a pénzt.
  • Tetsuo #17
    A baj az, hogy ez a "luxus" fogalom nincsen pontosan meghatározva és mindenki mást ért rajta. :-)
    A luxus nem relatív. Nem úgy van, hogy a gazdagnak más a luxus, mint a szegénynek; hanem a gazdag körbeveheti magát luxussal, a szegény pedig nem, de ugyanarról a luxusról (tárgyak, szolgáltatások) van szó.
    Ezenfelül a luxus nem divatos, nem függ attól, afelett van és nem változik olyan rapszodikusan, sőt...
  • defiant9 #16
    Nem általánosággban az Iphone-ról beszélünk, Az emberek többségének az aktuális zászlóshajóra váltás számít "luxus"-nak.
    Szigorúan, közgáz definició szerint nézve itt alig van luxus/sznob termék, ami olyan árrugalmasságú hogy csökkentve az árát csökken rá a kereslet.
    Hétköznapi értelmezésben inkább az a termék amire azt mondja a fogyasztók nagy része hogy nem annyira hasznos számára hogy annyit adjon érte.
    Az apple árazási politikájának azonban mindig is része volt hogy hozzáad egy brand prémiumot az árhoz, emögött nincs +műszaki tartalom, ezt az almás logó feelingért kell kifizetni.
    Műszaki termékeknél is van csúcskategória, ahol kis + értékért jóval nagyobb árat kérnek, a többség ezt nem fizeti ki hanem egy olcsóbb de magas ár-érték arányú terméket vásárol, a műszaki luxust én ez alapján definiálnám, ami össze is cseng a divat luxus-al, csak az arányok nem annyira extrémek, hogy tényleg rásüssük a sznob bélyeget az első napos GTX 1080 SLI vásárlókra. de majdnem:)
  • Tetsuo #15
    Szerintem meg az iPhone egy viszonylagosan drága tömegtermék. A luxus a Vertu kategóriája.
  • defiant9 #14
    De évente jön ki az új model..., így vagy úgy ki kell fizetni a telóért 2 havi magyar átlagfizetést, ez az átlagmagyar számára "luxus". Persze minden relatív, Dubajban a luxus-redőrautó mellett például már nem az.
    A globális 2xx USD-s smartphone átlagárhoz viszonyítva a 8xx USD iPhone olyan amit legtöbb ember nem enged meg magának(sokan még smartpohe-t sem), aki igen az presztizst is vesz vele.
    <5% -ra tenném a viágon azokat akik ilyen árkategóriában vesznek készüléket, globális szinten ezt már luxusnak minősítem, lokálisan meg nagy a szórás, kelet- Európában egyértelműen része egy sznob kelléktárának az aktuális csúcstelefon.
  • zola2000 #13
    Nálunk is havi egy max 2 számla áráért (előfizetéssel) megvan két évente az uj iphone, amiben benne van a mobilnet + nem kevés beszélgetés, itt is mi ebben akkora luxus?
  • KZM #12
    Szerintem vicces amikor az Iphone-t hozzátok fel mint luxusterméket.
    A világ kb. egyharmadán egy Iphone nem jelenti azt hogy kő gazdag vagy. Az emberek 2 heti fizetésükből megveszik.
    Csak nálunk gondolják sokan hogy ez az álmok netovábbja.
  • NEXUS6 #11
    Én a luxus terméket úgy határoznám meg, hogy aminek az ára fontosabb, mint a tartalma. A luxus nem a minőségről, hanem a gazdagsággal való hivalkodásról szól. A minőséget azért rakják bele, mert az ilyen ügyfél sokat ér és égő ha reklamál. A luxus az emberek egyenlőtlenségének a kézzelfogható manifesztációja.
  • defiant9 #10
    "Ennek ellenére időről-időre néhány cég megpróbálja megfordítani ezt a folyamatot, és műszaki eszközök exkluzívvá tételével kísérletezik"

    Az olajsejk fia már GTX 1080 SLI-n játszik OLED falon 10 magos 1000 dolláros I7-el olyan alaplapon amiről a mezei halandó nem tudja megmondani hogy mi került rajta annyiba . Nem kell bearanyozni valamit, de legtöbb kategóriában folyamatosan készülnek olyan műszaki megoldások amik a legfelső vásárlói réteget célozzák, a telefonra a kompaktsága miatt ez kevésbé jellemző, de ott is megvan státuszszimbólum jelentése annak hogy iPhone6s -t vagy S7 edge-t pakol ki az asztalra az valaki, a többség számára pedig luxus lenne mondjuk az S6 edge lecserélése S7 edge-re.

    Ami műszaki vonalon kevésbé jellemző az a luxusmárka, a Prada már a neve miatt sznob mágnes, az LG nem.
    Utoljára szerkesztette: defiant9, 2016.06.07. 06:12:54
  • defiant9 #9
    TV-nél pont ott van az OLED, ami egy ideje már luxus kategória és egy ideig az is marad.
    Pont elég arra hogy sznobék egoját simogassa.