Berta Sándor
Szuperváros koncepciót keres az Egyesült Államok
Az amerikai települések infrastruktúrája nem felel meg a jövő kihívásainak, ezért a kormány versenyt írt ki a legújabb technológiák minél hatékonyabb kihasználásra.
Az Amerikai Egyesült Államok ipari nagyhatalom, ugyanakkor vannak olyan területek, ahol elmaradottnak számít. E területek egyike az infrastruktúra, gondoljunk csak a közelmúltban történt rengeteg áramkimaradásra Kalifornia államban. Számos út, híd és sok helyen az áramhálózat is meglehetősen rossz állapotban van. A helyzetet jól mutatja, hogy a Világgazdasági Fórum legfrissebb éves jelentésében az USA nem szerepel a világ tíz legjobb infrastruktúrájú országa között. Az amerikai kabinet tisztában van a hiányosságokkal és azzal is, hogy a jövőben még több kihívással kell majd szembenéznie. A döntéshozók azzal számolnak, hogy az USA lakossága a következő 30 évben 70 millióval fog nőni, erre pedig az elavult infrastruktúra nincsen felkészülve.
Az amerikai közlekedési minisztérium a tavalyi év végén kiírt egy versenyt, amelynek keretében a helyi városok egymás ellen küzdhetnek. Az indulók feladata az volt, hogy különböző koncepciókat mutassanak be azzal kapcsolatban, miként modernizálnák a településüket. A hangsúlyt a közlekedésre helyezték és a városoknak azon kellett gondolkodniuk, hogyan tudják integrálni a meglévő közlekedési hálózatukba a különböző okos technológiákat azért, hogy csökkenteni tudják a terhelést, megvédhessék a környezetet és garantálhassák az emberek biztonságát.
A verseny győztesét a minisztérium 40 millió dollárral támogatja abban, hogy megvalósíthassa a tervét és további 10 millió dollárt ajánlott fel Paul Allen befektetési társasága. A minisztérium számos technológiai céget gyűjtött össze, köztük van az Alphabet (a Google anyacége), az Amazon és az NXP is. A márciusi austini South by Southwest digitális konferencián a 78 pályázó településből 7-et választottak ki, ezeknek finomítaniuk kell a koncepciójukon, erre ők 100 000 dollárt kaptak. A 7 kiválasztott pályázó között van San Francisco, Austin, Pittsburgh, Portland és Columbus is. A végső győztesről még e hónapban döntenek.
Az amerikai kabinet többek között új ötleteket remél a versenytől, például hogyan lehet szenzorokat, valamint hálózatba kötött és önállóan közlekedő gépkocsikat a jövőbeli közlekedésben alkalmazni. San Francisco koncepciója többek között azt tartalmazza, hogy össze kellene kötni egymással a robotjárműveket, a tömegközlekedést és az autómegosztó szolgáltatásokat. Ez ugyanis feleslegessé tenné a parkolóházakat és a felszabaduló épületeket át lehetne alakítani lakásokká.
Portland azt javasolta, hogy legyen egy mobilitásbörze, amely összekötné az autósokat, a kerékpárosokat, a gyalogosokat és a tömegközlekedéssel utazókat, hogy közlekedési szolgáltatásokat vásárolhassanak vagy adhassanak el. A települések intelligensebbé tétele magában foglalja a dolgok internetét. Egyre több termék (mérőórák, lámpák, háztartási eszközök vagy akár autók) vannak összekötve a világhálóval és ez a fajta összekötöttség teljes városokat is a digitális világba vezethet az infrastruktúrájukkal együtt.
A győztes települést az Amazon felhőszolgáltatásával támogatná, míg az NXP vezeték nélküli kommunikációs modulokkal látná el - ezek lehetővé tennék a gépkocsik adatcseréjét 1,5 kilométeres távolságból, így akadályoznák meg a baleseteket és szüntetnék meg a dugókat. Az Alphabet - amely csúcstechnikás városrészt épít ki a Sidewalk Labs segítségével - WLAN-hotspotokat ajánlott fel. A vállalkozás ilyeneket szerel fel New Yorkban is, méghozzá úgy, hogy a régi érmés telefonfülkéket alakítják át.
Az Amerikai Egyesült Államok ipari nagyhatalom, ugyanakkor vannak olyan területek, ahol elmaradottnak számít. E területek egyike az infrastruktúra, gondoljunk csak a közelmúltban történt rengeteg áramkimaradásra Kalifornia államban. Számos út, híd és sok helyen az áramhálózat is meglehetősen rossz állapotban van. A helyzetet jól mutatja, hogy a Világgazdasági Fórum legfrissebb éves jelentésében az USA nem szerepel a világ tíz legjobb infrastruktúrájú országa között. Az amerikai kabinet tisztában van a hiányosságokkal és azzal is, hogy a jövőben még több kihívással kell majd szembenéznie. A döntéshozók azzal számolnak, hogy az USA lakossága a következő 30 évben 70 millióval fog nőni, erre pedig az elavult infrastruktúra nincsen felkészülve.
Az amerikai közlekedési minisztérium a tavalyi év végén kiírt egy versenyt, amelynek keretében a helyi városok egymás ellen küzdhetnek. Az indulók feladata az volt, hogy különböző koncepciókat mutassanak be azzal kapcsolatban, miként modernizálnák a településüket. A hangsúlyt a közlekedésre helyezték és a városoknak azon kellett gondolkodniuk, hogyan tudják integrálni a meglévő közlekedési hálózatukba a különböző okos technológiákat azért, hogy csökkenteni tudják a terhelést, megvédhessék a környezetet és garantálhassák az emberek biztonságát.
A verseny győztesét a minisztérium 40 millió dollárral támogatja abban, hogy megvalósíthassa a tervét és további 10 millió dollárt ajánlott fel Paul Allen befektetési társasága. A minisztérium számos technológiai céget gyűjtött össze, köztük van az Alphabet (a Google anyacége), az Amazon és az NXP is. A márciusi austini South by Southwest digitális konferencián a 78 pályázó településből 7-et választottak ki, ezeknek finomítaniuk kell a koncepciójukon, erre ők 100 000 dollárt kaptak. A 7 kiválasztott pályázó között van San Francisco, Austin, Pittsburgh, Portland és Columbus is. A végső győztesről még e hónapban döntenek.
Az amerikai kabinet többek között új ötleteket remél a versenytől, például hogyan lehet szenzorokat, valamint hálózatba kötött és önállóan közlekedő gépkocsikat a jövőbeli közlekedésben alkalmazni. San Francisco koncepciója többek között azt tartalmazza, hogy össze kellene kötni egymással a robotjárműveket, a tömegközlekedést és az autómegosztó szolgáltatásokat. Ez ugyanis feleslegessé tenné a parkolóházakat és a felszabaduló épületeket át lehetne alakítani lakásokká.
Portland azt javasolta, hogy legyen egy mobilitásbörze, amely összekötné az autósokat, a kerékpárosokat, a gyalogosokat és a tömegközlekedéssel utazókat, hogy közlekedési szolgáltatásokat vásárolhassanak vagy adhassanak el. A települések intelligensebbé tétele magában foglalja a dolgok internetét. Egyre több termék (mérőórák, lámpák, háztartási eszközök vagy akár autók) vannak összekötve a világhálóval és ez a fajta összekötöttség teljes városokat is a digitális világba vezethet az infrastruktúrájukkal együtt.
A győztes települést az Amazon felhőszolgáltatásával támogatná, míg az NXP vezeték nélküli kommunikációs modulokkal látná el - ezek lehetővé tennék a gépkocsik adatcseréjét 1,5 kilométeres távolságból, így akadályoznák meg a baleseteket és szüntetnék meg a dugókat. Az Alphabet - amely csúcstechnikás városrészt épít ki a Sidewalk Labs segítségével - WLAN-hotspotokat ajánlott fel. A vállalkozás ilyeneket szerel fel New Yorkban is, méghozzá úgy, hogy a régi érmés telefonfülkéket alakítják át.