Berta Sándor

Szuperváros koncepciót keres az Egyesült Államok

Az amerikai települések infrastruktúrája nem felel meg a jövő kihívásainak, ezért a kormány versenyt írt ki a legújabb technológiák minél hatékonyabb kihasználásra.

Az Amerikai Egyesült Államok ipari nagyhatalom, ugyanakkor vannak olyan területek, ahol elmaradottnak számít. E területek egyike az infrastruktúra, gondoljunk csak a közelmúltban történt rengeteg áramkimaradásra Kalifornia államban. Számos út, híd és sok helyen az áramhálózat is meglehetősen rossz állapotban van. A helyzetet jól mutatja, hogy a Világgazdasági Fórum legfrissebb éves jelentésében az USA nem szerepel a világ tíz legjobb infrastruktúrájú országa között. Az amerikai kabinet tisztában van a hiányosságokkal és azzal is, hogy a jövőben még több kihívással kell majd szembenéznie. A döntéshozók azzal számolnak, hogy az USA lakossága a következő 30 évben 70 millióval fog nőni, erre pedig az elavult infrastruktúra nincsen felkészülve.

Az amerikai közlekedési minisztérium a tavalyi év végén kiírt egy versenyt, amelynek keretében a helyi városok egymás ellen küzdhetnek. Az indulók feladata az volt, hogy különböző koncepciókat mutassanak be azzal kapcsolatban, miként modernizálnák a településüket. A hangsúlyt a közlekedésre helyezték és a városoknak azon kellett gondolkodniuk, hogyan tudják integrálni a meglévő közlekedési hálózatukba a különböző okos technológiákat azért, hogy csökkenteni tudják a terhelést, megvédhessék a környezetet és garantálhassák az emberek biztonságát.

A verseny győztesét a minisztérium 40 millió dollárral támogatja abban, hogy megvalósíthassa a tervét és további 10 millió dollárt ajánlott fel Paul Allen befektetési társasága. A minisztérium számos technológiai céget gyűjtött össze, köztük van az Alphabet (a Google anyacége), az Amazon és az NXP is. A márciusi austini South by Southwest digitális konferencián a 78 pályázó településből 7-et választottak ki, ezeknek finomítaniuk kell a koncepciójukon, erre ők 100 000 dollárt kaptak. A 7 kiválasztott pályázó között van San Francisco, Austin, Pittsburgh, Portland és Columbus is. A végső győztesről még e hónapban döntenek.


Az amerikai kabinet többek között új ötleteket remél a versenytől, például hogyan lehet szenzorokat, valamint hálózatba kötött és önállóan közlekedő gépkocsikat a jövőbeli közlekedésben alkalmazni. San Francisco koncepciója többek között azt tartalmazza, hogy össze kellene kötni egymással a robotjárműveket, a tömegközlekedést és az autómegosztó szolgáltatásokat. Ez ugyanis feleslegessé tenné a parkolóházakat és a felszabaduló épületeket át lehetne alakítani lakásokká.

Portland azt javasolta, hogy legyen egy mobilitásbörze, amely összekötné az autósokat, a kerékpárosokat, a gyalogosokat és a tömegközlekedéssel utazókat, hogy közlekedési szolgáltatásokat vásárolhassanak vagy adhassanak el. A települések intelligensebbé tétele magában foglalja a dolgok internetét. Egyre több termék (mérőórák, lámpák, háztartási eszközök vagy akár autók) vannak összekötve a világhálóval és ez a fajta összekötöttség teljes városokat is a digitális világba vezethet az infrastruktúrájukkal együtt.

A győztes települést az Amazon felhőszolgáltatásával támogatná, míg az NXP vezeték nélküli kommunikációs modulokkal látná el - ezek lehetővé tennék a gépkocsik adatcseréjét 1,5 kilométeres távolságból, így akadályoznák meg a baleseteket és szüntetnék meg a dugókat. Az Alphabet - amely csúcstechnikás városrészt épít ki a Sidewalk Labs segítségével - WLAN-hotspotokat ajánlott fel. A vállalkozás ilyeneket szerel fel New Yorkban is, méghozzá úgy, hogy a régi érmés telefonfülkéket alakítják át.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #11
    De az sg.hu tudósaitól már tudhatjuk, hogy minimum 100 év a kifejlesztése, ezért nem is foglalkozik vele senki!
  • Ender Wiggin #10
    Mint az, aki szerint az önvezetők már a spájzban vannak?
  • M2 #9
    Lehet van aki okosabb és akkor okos dolgokat talál ki, nem pedig itt okoskodik egy okosoktól hemzsegő okos-fórumon. Te okos vagy?
  • nandoxxl #8
    Tudod hány ember szenved légzőszervi betegségben és hal meg a sok degerenált miatt aki naponta behajt a városi dugóba? A város forgalmas utca frontjába költöztetném a hozzád hasonlókat, hogy szívják be amit másoknak adnak, és éljék át milyen egy asztmás gyerek, vagy betegnek lenni, látni egy rokon röntgenén mi rakódott le a tüdejében a rák mellett!
  • TokraFan #7
    Igen, igen, persze, persze...Konteo forever...
  • halgatyó #6
    Ez az egész egy nagy hazudozásba csomagolt, középosztály-ellenes terv. Dumálnak itt mindenről, internetről, meg "okos" városról (már ordító hányingerem lesz ha meglátom valahol ezt az "okos" szót), de a lényeg csak egyetlen egy: az autózás, azaz a középosztály mozgási szabadsága elleni hadjárat! A többi csak körítés, ami a lényeg eltakarására van odatéve.
    Az automata autó pedig egy igen fontos DÖNTÉSI LEHETŐSÉGET, JOGKÖRT vesz ki az emberek kezéből, semmi másra nem jó. Ezért fektetnek bele akkora pénzeket VALAKIK.
    Megindult az USA szétrohadása. Csak remélhetjük, hogy előbb rohad szét, minthogy eluralja a világot.
    Lehetne msáhogyan is. Lehetne a KÖZLEKEDÉSI SZÜKSÉGLETEK felmérését és optimalizálását megoldani, a lakosság és a különféle mozgási célpontok közötti távolságokat csökkenteni, a munkahelyeket, nagyválasztékú és speciális boltokat, orvosi rendelőket, iskolákat, stb... közelebb vinni a lakossághoz, DE NEM ÚGY, HOGY ÁTKOZOTT "STRATÉGIAI" (a' la Vietnam 1960-as évek) BETONKALITKÁKBA KÖLTÖZTETJÜK A LAKOSSÁGOT AKARATA ELLENÉRE!!!
    Itt van, hogyan képzelik el életünk és jövőnk tönkretevői, céljaink és álmaink megtiprói:
    https://www.youtube.com/watch?v=aIJSrNh4MlU (ez az agenda21 videó, 9 és fél perces)
  • kvp #5
    Az usa-ban ketfele infrastrukturarol van szo. Fizikai es digitalis. A problema a fizikaival van, mivel szinte mindent a new deal idejen a 2. vilaghaboru elott vagy az 50-es evekben epitettek, azota komoly infrastrukturalis beruhazas csak varosi szinten volt, mig a megyei/allami/szovetsegi szintu elemeket max. szinten tartottak vagy ott sem.

    Az, hogy infromatikaval akarjak megoldani a lassan leszakado hidak problemajat, kb. a hidleszakadas jelzo app-ig juthat. A felso kepen az eloterben egyebkent a San Francisco-ban kicserelt east Bay bridge lathato, a regi hid meg meglevo darabjaival balra es az uj hiddal jobra. (ez volt ami mar reszben leszakadt egyszer es nem akartak megvarni amig legkozelebb teljesen bedol az obolbe)

    Szoval nem az inforatikai rendszerek fejlesztese fogja megoldani a fizikai infrastruktura cserejet es amig a kertvarosi modellt nem valtoztatjak meg es allnak at az azsiaban megszokott lako felhokarcolos varosmodellre, addig az infromatikai infrastruktura koltsege sem szorithato le annyira, hogy az azsiaban megszokott szinvonalat nyujtsak elerheto aron. Ezt viszont (marmint a kertvarosi 'amerikai alom' gazdasagi fenntarthatatlansagat) nem fogjak egyhamar beismerni.
  • NEXUS6 #4
    Ja persze nem kell parkolóház. Lol.
    És aki ezt kitalálta az hol él? Valami elbaxott hippiökohipszterkommunában? Úgy értem megnézte e egy város személyszállítási igényét délben meg éjfélkor? Magyarul mit csinálnak a járművek este? Na pl. Pesten marhára nincs parkolási lehetőség ezért mindenki az utcán parkol. Sávokat lefoglalva gyak töredékére csökkentve az utak kapacitását.
    Csak nem ez lenne a jövő? XD
  • Cat #3
    Azért ne hasonlítsunk már össze egy Magyarország méretű országot egy százszor akkorával. Kisebb területen nyilván egyszerűbb bekábelezni mindent, főleg ha akkora a népsűrűség, hogy anyagilag is nagyon megéri.
  • Sir Cryalot #2
    Nevetséges kólfórnyia, főleg a nagysikerű "crime" jelző appjaikkal lapításuk igazi szar a fűben kategória, már csak a hollywoodi pedójelzó app hiányzik, egy nagy gagyisszimusz narcissztikus massza ,be nem tenném a lábam nyugat usa-ba ,de biztos egyre kevésbé tudják elviselni egymást is. De remélem a kivénhedt equality mániákus +nukleáris hulladék kategóriás nyugat európai cégek meg politikusok még megtalálják a számításukat ott.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2016.06.04. 10:01:18