Berta Sándor
Évente 488 millió propagandaüzenet kerül a világhálóra Kínában
A kínai kormány meglehetősen nagy energiát fordít arra, hogy összezavarja az állampolgárait.
A Harvard Egyetem kutatói megállapították, hogy a kínai kabinet megbízásából dolgozó felhasználók évente 488 millió kormányt dicsérő bejegyzést és üzenetet jelentetnek meg a különböző honlapokon és közösségi portálokon. Az online propagandistákat gyakran "50 Cent Party" jelzővel is illetik, utalva arra a pletykára, hogy ezek a személyek üzenetenként ennyit kapnak. (A jüan váltópénze a jiao, 10 jiao egy jüan, egy jüan kb. 42 forint.)
A szakemberek rámutattak, hogy a bejegyzéseket elsősorban a Weibón és a Baidu online fórumaiban jelentetik meg. Az elemzések forrásául összesen 2341 belső e-mail és azok mellékletei szolgáltak, amelyek a Zhanggong nevű internetes propagandahivatal rendszeréből szivárogtak ki 2013-ban és 2014-ben. Az archívumot az egyetem munkatársai egy általuk készített szoftverrel elemezték, a program automatikusan végezte a feladatát. Az elektronikus levelekből számos propagandafiók online személyazonosságát lehetett megállapítani, így azok tevékenységét pontosan nyomon lehetett követni.
A kínaiak véleményével ellentétben a propagandisták nem folynak bele a vitákba, sokkal inkább az a feladatuk, hogy eltereljék a figyelmet a politikailag kényes témákról. Dicsérik a kormányt vagy felhívják a figyelmet a párt sikeres történetére. A propagandisták egyébként nem egyszerű állampolgárok, hanem kormányhivatalnokok, például az adóhivatal és a bíróságok munkatársai. Arra nem sikerült bizonyítékot találni, hogy a tevékenységükért pénzt kapnak-e, sokkal inkább arról lehet szó, hogy ez a tevékenység is a feladataik közé tartozik.
Az üzenetek és bejegyzések fele kormányzati oldalakon jelent meg, a többi a közösségi portálokon. A propagandisták mindig akkor válnak aktívvá, amikor olyan témák bukkannak fel az interneten, amelyek képesek lehetnek nyugtalanságot kiváltani az emberek körében. Ekkor árasztják el a platformokat érdekes tartalmakkal, amelyeknek semmi közük nincs a korábbi témákhoz.
A Harvard Egyetem kutatói megállapították, hogy a kínai kabinet megbízásából dolgozó felhasználók évente 488 millió kormányt dicsérő bejegyzést és üzenetet jelentetnek meg a különböző honlapokon és közösségi portálokon. Az online propagandistákat gyakran "50 Cent Party" jelzővel is illetik, utalva arra a pletykára, hogy ezek a személyek üzenetenként ennyit kapnak. (A jüan váltópénze a jiao, 10 jiao egy jüan, egy jüan kb. 42 forint.)
A szakemberek rámutattak, hogy a bejegyzéseket elsősorban a Weibón és a Baidu online fórumaiban jelentetik meg. Az elemzések forrásául összesen 2341 belső e-mail és azok mellékletei szolgáltak, amelyek a Zhanggong nevű internetes propagandahivatal rendszeréből szivárogtak ki 2013-ban és 2014-ben. Az archívumot az egyetem munkatársai egy általuk készített szoftverrel elemezték, a program automatikusan végezte a feladatát. Az elektronikus levelekből számos propagandafiók online személyazonosságát lehetett megállapítani, így azok tevékenységét pontosan nyomon lehetett követni.
A kínaiak véleményével ellentétben a propagandisták nem folynak bele a vitákba, sokkal inkább az a feladatuk, hogy eltereljék a figyelmet a politikailag kényes témákról. Dicsérik a kormányt vagy felhívják a figyelmet a párt sikeres történetére. A propagandisták egyébként nem egyszerű állampolgárok, hanem kormányhivatalnokok, például az adóhivatal és a bíróságok munkatársai. Arra nem sikerült bizonyítékot találni, hogy a tevékenységükért pénzt kapnak-e, sokkal inkább arról lehet szó, hogy ez a tevékenység is a feladataik közé tartozik.
Az üzenetek és bejegyzések fele kormányzati oldalakon jelent meg, a többi a közösségi portálokon. A propagandisták mindig akkor válnak aktívvá, amikor olyan témák bukkannak fel az interneten, amelyek képesek lehetnek nyugtalanságot kiváltani az emberek körében. Ekkor árasztják el a platformokat érdekes tartalmakkal, amelyeknek semmi közük nincs a korábbi témákhoz.