Berta Sándor
A DHL és a UPS is rendszeresíti a drónokat
A DHL két hegyi falu között szállít majd így rendszeresen csomagokat, a UPS pedig vérkészítményeket juttat el a nehezen elérhető területekre Ruandában.
A DHL hatékonyan integrálta a logisztikai hálózatába a tesztelt robotrepülőgépet. Mint arról beszámoltunk, a cég 2014 szeptemberében kapta meg az első európai drónüzemeltetési engedélyt és a légi járműve január óta két hegyi falu között teljesített szolgálatot. A használt robotrepülőgép szélben, jégben, esőben és ködben egyaránt fel- és leszállhat, s nem csupán gyógyszereket, hanem bármilyen egyéb könnyű árucikket is szállíthat. A csomag továbbadása és az akkumulátorcsere automatikusan történik, a szállított teher súlya legfeljebb 2 kilogramm lehet. A be- és kipakolás folyamatát a kezdetektől integrálták a DHL logisztikai rendszerébe.
A teszt sikeresen zárult, a Parcelcopter SkyPort nevű helyeken bárki feladhatta a csomagjait. Márciusig összesen 130 önálló csomagbepakolás történt. A folyamat során kiderült, hogy a robotrepülőgép az eredetileg számítottnál több terhet szállíthat, nőtt a hatótávolsága is és nehezebb időjárási körülmények esetén is teljesíteni tudta a feladatát. A két falu közötti 8 kilométeres távolságot átlagosan 8 perc alatt tette meg a légi jármű, egy autónak ugyanez több, mint 30 percbe telt volna.
A DHL Paket a következő hónapokban a fejlesztési és kutatási partnereivel közösen kiértékeli az összegyűjtött adatokat, majd dönt arról, hogy kijelölnek-e további lehetséges tesztterületeket. A sikeres teszthez kellett Reit am Winkl község támogatása, továbbá a német közlekedési minisztérium külön repülést korlátozó övezetnek nyilvánította a kiválasztott területet, míg a felső-bajorországi légi közlekedési hivatal kiadta a szükséges engedélyeket, így biztosították a biztonságos és zavartalan közlekedést.
A UPS ruandai tesztjéről múlt hónapban számoltunk be, ez is sikeres, ezért a cégvezetés a koncepció kiterjesztéséről döntött. Az év második felében a ruandai kormány megkezdi a drónok alkalmazását, melyek akár napi százötven vérszállítmányt is célba juttathatnak az ország nyugati részében található huszonegy transzfúziós központba. A WHO adatai szerint Afrikában a legnagyobb a szülés utáni vérzések miatt bekövetkező gyermekágyi halálozások száma, ez pedig kontinens szerte kritikus fontosságúvá teszi a vér-transzfúziókat az anyák számára.
Habár a ruandai drónhálózat kezdetekben a vérszállítmányok leszállítására szorítkozik majd, a tervek szerint a kezdeményezést hosszú távon kiterjesztik a vakcinákra, HIV/AIDS kezelésekre, malária, tuberkulózis és számos más életmentő gyógyszer szállítására is. A ruandai drónprogram életek ezreit mentheti meg az első három évben, és hosszútávon más országokban is modellként szolgálhat. A logisztikai cég nem akar itt megállni, a kaliforniai Zipline robotikai céggel és a GAVI Allience nemzetközi vakcina szövetséggel közösen fogja kidolgozni azt, hogyan lehet drónok segítségével életmentő gyógyszereket, vérszállítmányokat és vakcinákat célba juttatni a világ bármely pontjára.
A DHL hatékonyan integrálta a logisztikai hálózatába a tesztelt robotrepülőgépet. Mint arról beszámoltunk, a cég 2014 szeptemberében kapta meg az első európai drónüzemeltetési engedélyt és a légi járműve január óta két hegyi falu között teljesített szolgálatot. A használt robotrepülőgép szélben, jégben, esőben és ködben egyaránt fel- és leszállhat, s nem csupán gyógyszereket, hanem bármilyen egyéb könnyű árucikket is szállíthat. A csomag továbbadása és az akkumulátorcsere automatikusan történik, a szállított teher súlya legfeljebb 2 kilogramm lehet. A be- és kipakolás folyamatát a kezdetektől integrálták a DHL logisztikai rendszerébe.
A teszt sikeresen zárult, a Parcelcopter SkyPort nevű helyeken bárki feladhatta a csomagjait. Márciusig összesen 130 önálló csomagbepakolás történt. A folyamat során kiderült, hogy a robotrepülőgép az eredetileg számítottnál több terhet szállíthat, nőtt a hatótávolsága is és nehezebb időjárási körülmények esetén is teljesíteni tudta a feladatát. A két falu közötti 8 kilométeres távolságot átlagosan 8 perc alatt tette meg a légi jármű, egy autónak ugyanez több, mint 30 percbe telt volna.
A DHL Paket a következő hónapokban a fejlesztési és kutatási partnereivel közösen kiértékeli az összegyűjtött adatokat, majd dönt arról, hogy kijelölnek-e további lehetséges tesztterületeket. A sikeres teszthez kellett Reit am Winkl község támogatása, továbbá a német közlekedési minisztérium külön repülést korlátozó övezetnek nyilvánította a kiválasztott területet, míg a felső-bajorországi légi közlekedési hivatal kiadta a szükséges engedélyeket, így biztosították a biztonságos és zavartalan közlekedést.
A UPS ruandai tesztjéről múlt hónapban számoltunk be, ez is sikeres, ezért a cégvezetés a koncepció kiterjesztéséről döntött. Az év második felében a ruandai kormány megkezdi a drónok alkalmazását, melyek akár napi százötven vérszállítmányt is célba juttathatnak az ország nyugati részében található huszonegy transzfúziós központba. A WHO adatai szerint Afrikában a legnagyobb a szülés utáni vérzések miatt bekövetkező gyermekágyi halálozások száma, ez pedig kontinens szerte kritikus fontosságúvá teszi a vér-transzfúziókat az anyák számára.
Habár a ruandai drónhálózat kezdetekben a vérszállítmányok leszállítására szorítkozik majd, a tervek szerint a kezdeményezést hosszú távon kiterjesztik a vakcinákra, HIV/AIDS kezelésekre, malária, tuberkulózis és számos más életmentő gyógyszer szállítására is. A ruandai drónprogram életek ezreit mentheti meg az első három évben, és hosszútávon más országokban is modellként szolgálhat. A logisztikai cég nem akar itt megállni, a kaliforniai Zipline robotikai céggel és a GAVI Allience nemzetközi vakcina szövetséggel közösen fogja kidolgozni azt, hogyan lehet drónok segítségével életmentő gyógyszereket, vérszállítmányokat és vakcinákat célba juttatni a világ bármely pontjára.