Berta Sándor
Nagyon hiányzik a drónhasználat jogszabályi háttere
Mivel a törvényalkotók nagyon lassan reagálnak a növekvő robotrepülőgép-forgalom jelentette problémára, ezért a hatóságok saját maguk improvizálnak.
Vadnyugati helyzet alakult ki a drónok kapcsán. Hazánkban is egyre több felhasználó rendelkezik ilyen járművekkel, de nincsenek világos szabályok. Nemrég újságíróktól például hiányolták a jogosítványt, mely dokumentum nem is létezik. Külföldön gyakran történnek olyan esetek, amikor éppen csak sikerül elkerülni a katasztrófát: tavaly júliusban Varsó közelében került közel egy pilóta nélküli légi jármű a Lufthansa Münchenből Varsóba tartó utasszállító repülőgépéhez, múlt hónapban pedig Los Angeles nemzetközi repülőterén egy Airbus A380-as ütközött össze majdnem majdnem egy drónnal. A két jármű között a távolság becslések alapján mindössze 60 méter volt.
Miközben Berlinben és Brüsszelben a politikusok még mindig azon tanakodnak, hogy miként lehetne szabályozni a területet, számos német szövetségi tartományban a hatóságok kénytelenek megfelelő szabályozás nélkül improvizálni. Most Alsó-Szászországban változtatni akarnak ezen - Németországban a légtér felügyelete a tartományi hivatalok hatásköre. Silvana Reimann, a tartományi útépítési és közlekedési hivatal munkatársa közölte, hogy egyre több jogsértésről szereznek tudomást és emiatt egyre többször küldenek ki az állampolgároknak büntetőcédulákat. A pénzbírság akár több száz euró is lehet.
Bernd Mühnickel részlegvezető megerősítette, hogy a probléma egyre nagyobb méreteket ölt, és nehézséget okoz például a dróntulajdonosok azonosítása, így azt sem tudják kinek küldjék a bírságot - a kérdés megoldásában szerencsére nagy segítséget jelentenek a feltöltött videók. A hivatal munkatársai megtekintik a Google rendszerében lévő anyagokat, majd kiszámítják, hogy milyen magasan volt a felvétel készítésének napján a felhőtakaró alsó határa. Ebből következtethetnek az adott drón repülési magasságára. Ez a módszer egyre gyakrabban vezet sikerre, így nő a feljelentések és a pénzbírságok száma. Ezen a héten öt feljelentést kaptak, míg korábban havonta volt egy. A robotrepülőgépek tulajdonosai gyakran nincsenek tisztában a legalapvetőbb szabályokkal sem.
Braunschweig repülőterének környékén is nő a pilóta nélküli légi járművek száma. Cornelia Cramer, a helyi szövetségi légi közlekedési hivatal szóvivője azt nyilatkozta, hogy tavaly év végéig a német légitársaságoktól összesen csupán hét panasz érkezett drónok miatt, és inkább a lakosság érzi zavarónak a jelenlétüket. Legtöbbször ipari létesítmények, templomok és autópályák környékén lépnek fel szankciókkal, de az is szabályszegés, ha a vezető látótávolságán kívülre kerül a masina. A pénzbüntetések összege 300 és 450 euró között változik, a felső határ ugyanakkor 50 000 euró.
Vadnyugati helyzet alakult ki a drónok kapcsán. Hazánkban is egyre több felhasználó rendelkezik ilyen járművekkel, de nincsenek világos szabályok. Nemrég újságíróktól például hiányolták a jogosítványt, mely dokumentum nem is létezik. Külföldön gyakran történnek olyan esetek, amikor éppen csak sikerül elkerülni a katasztrófát: tavaly júliusban Varsó közelében került közel egy pilóta nélküli légi jármű a Lufthansa Münchenből Varsóba tartó utasszállító repülőgépéhez, múlt hónapban pedig Los Angeles nemzetközi repülőterén egy Airbus A380-as ütközött össze majdnem majdnem egy drónnal. A két jármű között a távolság becslések alapján mindössze 60 méter volt.
Miközben Berlinben és Brüsszelben a politikusok még mindig azon tanakodnak, hogy miként lehetne szabályozni a területet, számos német szövetségi tartományban a hatóságok kénytelenek megfelelő szabályozás nélkül improvizálni. Most Alsó-Szászországban változtatni akarnak ezen - Németországban a légtér felügyelete a tartományi hivatalok hatásköre. Silvana Reimann, a tartományi útépítési és közlekedési hivatal munkatársa közölte, hogy egyre több jogsértésről szereznek tudomást és emiatt egyre többször küldenek ki az állampolgároknak büntetőcédulákat. A pénzbírság akár több száz euró is lehet.
Bernd Mühnickel részlegvezető megerősítette, hogy a probléma egyre nagyobb méreteket ölt, és nehézséget okoz például a dróntulajdonosok azonosítása, így azt sem tudják kinek küldjék a bírságot - a kérdés megoldásában szerencsére nagy segítséget jelentenek a feltöltött videók. A hivatal munkatársai megtekintik a Google rendszerében lévő anyagokat, majd kiszámítják, hogy milyen magasan volt a felvétel készítésének napján a felhőtakaró alsó határa. Ebből következtethetnek az adott drón repülési magasságára. Ez a módszer egyre gyakrabban vezet sikerre, így nő a feljelentések és a pénzbírságok száma. Ezen a héten öt feljelentést kaptak, míg korábban havonta volt egy. A robotrepülőgépek tulajdonosai gyakran nincsenek tisztában a legalapvetőbb szabályokkal sem.
Braunschweig repülőterének környékén is nő a pilóta nélküli légi járművek száma. Cornelia Cramer, a helyi szövetségi légi közlekedési hivatal szóvivője azt nyilatkozta, hogy tavaly év végéig a német légitársaságoktól összesen csupán hét panasz érkezett drónok miatt, és inkább a lakosság érzi zavarónak a jelenlétüket. Legtöbbször ipari létesítmények, templomok és autópályák környékén lépnek fel szankciókkal, de az is szabályszegés, ha a vezető látótávolságán kívülre kerül a masina. A pénzbüntetések összege 300 és 450 euró között változik, a felső határ ugyanakkor 50 000 euró.