Berta Sándor

Sok fejlesztés kell még az önállóan repülő drónokig

Kutatók azt szeretnék, hogy ugyanolyan biztonsággal repüljenek a drónok a levegőben, mint ahogy az autonóm közlekedő autók tájékozódnak az utakon.

Amíg a pilóta nélküli légi járművek nem képesek arra, hogy önállóan manőverezzenek, addig nehezen fognak elterjedni. A célkitűzés ezért az, hogy a robotrepülőgépek gyorsan kikerüljék az útjukba kerülő akadályokat. Az Osztrák Technológiai Intézet (AIT) munkatársai azon dolgoznak, hogy a robotrepülőgépek egyre fejlettebbek legyenek és lássák a környezetüket is. "Amíg az emberek irányítanak, nincs probléma, de ezek az eszközök önállóan közlekedve még nincsenek abban a helyzetben, hogy felismerjék a levegőben az akadályokat és ezért nem is tudnak maguktól haladni" - fejtette ki Manfred Gruber, aki az Osztrák Technológiai Intézet Biztonságos és Autonóm Rendszerek Részlegét vezeti.

Gruber és a csapata az embereket és az infrastruktúrákat védő biztonsági technológiákat fejleszt. A munka egyik gyümölcse az a 3D-szenzortechnológia, amelyet a csoport a Bombardier repülőgépgyártó kutatóival közösen alkotott meg. A képfeldolgozó algoritmusokat és a 3D környezeti szenzorokat eddig arra használták, hogy a villamosokat és a nehéz munkagépeket a vezetőket segítő rendszerek által könnyebben lehessen irányítani. Amennyiben ezeket a megoldásokat a légi járműveknél is alkalmaznák, akkor a légtérben is jelentős mértékben lehetne növelni a biztonságot.

Gruber kiemelte, hogy egy drón nem tud egyik pillanatról a másikra megállni, hanem kénytelen kikerülni az útjában lévő akadályokat. Ezért a robotrepülőgépek biztonsági technológiáját úgy kell megalkotni, hogy az az akadályokat sokkal hamarabb felismerje, ezáltal időt és lehetőséget hagyjon az elkerülő manőverre.


Amennyiben a fejlesztéseket siker koronázza, úgy lehetővé válik, hogy a közeljövőben a drónokat a felsővezetékek, a sínek,a felüljárók és a hidak ellenőrzésére és karbantartására, valamint mérési feladatok elvégzésére használják. De emellett katasztrófahelyzetekben is hasznosak lehetnek majd, például az elzárt vagy nehezen megközelíthető területeken lévő emberek felkutatására. Ehhez azonban az kell, hogy a gépek képesek legyenek gyors kitérő manőverek végrehajtására, ez ugyanakkor csak akkor lehetséges, ha a fedélzeti navigációs rendszerek valós időben és önállóan tájékozódnak, nem elegendő csupán az automata GPS-vezérlés.

A megoldás az lehet, hogy a légi járművekben eltárolják a térképeket, majd a repülések alkalmával az egyes drónok az ezeken található adatokat hasonlítják össze a szenzoraik által szállított információkkal. "Amikor valaki idegen egy városban, akkor megnézi a térképet és utána indul el. De ha már másodszor van ott, akkor előhívhatja az emlékeit és a tapasztalatait" - hangsúlyozta Gruber. A szenzorrendszer szintén ezen elv alapján működik, de az embereknél sokkal precízebb és minden egyes képet valós időben hasonlít össze a tárolt térképpel.

A szakember rámutatott, hogy amint ezeknél a technológiáknál kamerák kerülnek szóba, azonnal előjön az adatvédelmi probléma. Ebben az esetben azonban nincs miért aggódni, mert a technika csak összehasonlítja a képeket, de azokat nem tárolja, az adatokat azonnal törli a rendszer. A városokban nagyon jól működik egy ilyen megoldás, mert számos különböző tárgy és akadály van, amiket a rendszer azonosíthat, de a tenger feletti repülések már gondot okozhatnak. Ráadásul vannak olyan kockázatok, amiket ki kell küszöbölni, így a kutatóknak bőven van még tennivalójuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jeffjohnson #6
    Pedig a két előre néző kamera azt csinálja. Katonai dronok már most részben autonomok. Én nem azt mondom h jövőre ez lesz de évröl évre komly fejlesztések vannak. Azt meg hol momdtam, hogy egy mobil elég hozzá?
  • SupraMKIII #5
    Hát, már bocsánat, de az még nem 3D leképezés, sőt, még csak nem is hasonlít.

    Persze, a telefonok fejlődnek, de ugye az mindkettőnknek tiszta, hogy a google nem hülye az önvezető autókban szervereket üzemeltetni, ha elég hozzá egy telefon...
    Itt azért még nagyságrendi különbségek vannak!
  • Jeffjohnson #4
    A fejlődést nem lehet megállítani, azért mert azt gondoljuk, hogy rosszra is lehet használni. Ennyi erővel tiltsuk be az összes autót (autós pokolgépek) az összes repülőt (lásd szept. 11) de még csövet se lehessen venni mert abból is bomba készíthető. Irány a barlangba és ne használjunk semmilyen modern technológiát.....

    Drón technológia legalább 10 éve bárki számára elérhető mégsem használták robbantásra. Mit csináltak helyette, kuktát teleraktak robbanóanyaggal és otthagyták a bostoni futóverseny mellett. Tiltsuk be az összes kuktát mert ........

    Az egyén szabadsága pont akkor szűnik meg, amikor félelmében mindentől el akar zárkózni.

    Csak halkan jegyzem meg a menekültektől jelenleg jobban kell félni mint a drónoktól.
    Utoljára szerkesztette: Jeffjohnson, 2016.04.04. 12:21:11
  • Jeffjohnson #3
    Ebben az évben 2 drón is kijön/kijött, ami rendelkezik tárgyfelismerési, elkerülési rendszerrel magyarán 3d leképzéssel. P4 jó példa erre. 2 szenzor az elején és 2 az alján és 20 perc repülési idő. Egyre jobb. Évente iszonyatos léptekkel fejlődnek. Szerintem nem kell nekik sok idő. Telefonokba is milyen számítási teljesítmény van. Ráadásul teljesen más tészta az utakra fejleszteni valamit vagy a levegőbe.

    Hatalmas cégek érdekeltek ebben az iparban Google, Amazon de még lehetne sorolni. Szóval fog ez fejlődni.
  • overseer-7 #2
    már látom előre, hogy a terroristák ilyen repülő bombákkal fogják gyilkolászni az embereket.. netán repülő gépfegyverekből osztják majd a haragot. =(

    Az egyéni emberi gondolat a jövőben..egyre veszélyesebb és több hatalommal rendelkező lesz. Megnövekszik az egyén "TEHETEM" veszélyességi és hatásszintje társadalomban. =(
  • SupraMKIII #1
    Ez is kicsit olyan, mint az önvezető autó: Álmodozunk róla, ami rendben van, de még nagyon messze van! Addig pedig vigyázzunk arra, hogy ne szakadjunk el a valóságtól!

    A problémát a rengeteg szenzor és az azok jeleit feldolgozó eszközök energia igénye és súlya jelenti.

    Egy igazi 3D leképezés még brutálisan nehéz munka - meg lehet nézni, hogy a google autóiban is mekkora hardver van! Ez még egy autónak is gondot okoz, nem hogy egy drónnak - ahol úgy számolgatják a grammokat meg a wattokat, hogy ne 3 perc legyen a repülési idő...

    Szerintem menjünk csak végig a lépcsőkön: Legyen önvezető autó, a fenti rendszer pedig remekül ellesz elsőnek az utasszállító gépeken, meg helikoptereken - és egyszer eljön majd az idő, amikor felfér mindez egy 20-50 centis drónra is.

    De addig még nagyon sok Li-ion akkut fognak legyártani...
    Utoljára szerkesztette: SupraMKIII, 2016.04.04. 09:20:02