Berta Sándor
Jogszabálysértő a Facebook lájkgombjának adatgyűjtése
Egy német tartományi bíróság ítélete komoly hatást gyakorolhat a Facebook és a lájkgombot alkalmazó cégek életére.
A düsseldorfi tartományi bíróság helyt adott annak a beadványnak, amelyet Észak-Rajna-Vesztfália Fogyasztóvédelmi Központja nyújtott be. Az ítélet értelmében a különböző online boltok és vállalatok - a felhasználók belegyezése és a funkció célja, illetve megindoklása nélkül - nem használhatják a lájkgombot a honlapjaikon. Amennyiben ezt mégis megteszik, úgy automatikusan adatvédelmi jogsértést követnek el.
Bár az ítélet nem jogerős, de ennek ellenére azonnal végrehajtandónak minősül, így alapvetően megváltoztathatja az internetes kereskedelmet. A fogyasztóvédők már tavaly tavasszal azt sürgették, hogy több cég is, köztük a Nivea (Beiersdorf), a Payback és a KIK változtassanak a jelenlegi rendszeren. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a lájkgomb algoritmusa miatt a Facebook azonnal láthatja, hogy az adott felhasználó éppen milyen oldalakat látogat meg vagy milyen termékek iránt érdeklődik, ráadásul mindez független attól, hogy valaki regisztrált tagja-e a közösségi platformnak vagy sem.
Wolfgang Schuldzinski, a fogyasztóvédelmi központ vezetője kijelentette, hogy a cégeknek felvilágosítási kötelességük van a látogatóik felé azzal kapcsolatban, hogy a lájkgombbal adatgyűjtés és -tárolás valósul meg, s az információkat az emberek megkérdezése nélkül további célokra használják fel. Számos cég belegyezett abba, hogy a mostani formájában nem alkalmazza tovább a lájkgombrendszert.
A düsseldorfi tartományi bíróság helyt adott annak a beadványnak, amelyet Észak-Rajna-Vesztfália Fogyasztóvédelmi Központja nyújtott be. Az ítélet értelmében a különböző online boltok és vállalatok - a felhasználók belegyezése és a funkció célja, illetve megindoklása nélkül - nem használhatják a lájkgombot a honlapjaikon. Amennyiben ezt mégis megteszik, úgy automatikusan adatvédelmi jogsértést követnek el.
Bár az ítélet nem jogerős, de ennek ellenére azonnal végrehajtandónak minősül, így alapvetően megváltoztathatja az internetes kereskedelmet. A fogyasztóvédők már tavaly tavasszal azt sürgették, hogy több cég is, köztük a Nivea (Beiersdorf), a Payback és a KIK változtassanak a jelenlegi rendszeren. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a lájkgomb algoritmusa miatt a Facebook azonnal láthatja, hogy az adott felhasználó éppen milyen oldalakat látogat meg vagy milyen termékek iránt érdeklődik, ráadásul mindez független attól, hogy valaki regisztrált tagja-e a közösségi platformnak vagy sem.
Wolfgang Schuldzinski, a fogyasztóvédelmi központ vezetője kijelentette, hogy a cégeknek felvilágosítási kötelességük van a látogatóik felé azzal kapcsolatban, hogy a lájkgombbal adatgyűjtés és -tárolás valósul meg, s az információkat az emberek megkérdezése nélkül további célokra használják fel. Számos cég belegyezett abba, hogy a mostani formájában nem alkalmazza tovább a lájkgombrendszert.