Berta Sándor

Visszatérhet Kínába a Google

Az amerikai konszern öt esztendő után jelenhet meg ismét a kínai piacon.

A The Information egy közelebbről meg nem nevezett forrásra hivatkozva írta meg, hogy a Google jelenleg is arra vár, hogy megkapja a működési engedélyt a Google Play alkalmazásbolt kifejezetten kínai viszonyokra optimalizált változata. A tervek alapján még szeptemberben megjelenhet az Android Wear operációs rendszer kínai verziója is. Ami a webes boltot illeti, a Google beleegyezett abba, hogy tiszteletben tartja és betartja a kínai törvényeket és blokkolni fogja a helyi kormány által nem engedélyezett alkalmazásokat. Egyesek máris azzal vádolták meg a társaságot, hogy puhított a korábbi cenzúraellenes álláspontján, sőt, egyenesen kapitulált Peking előtt.

Amennyiben a Google valóban újra megjelenhet a kínai piacon, úgy a Kína számára kínált szoftverek és a szolgáltatások segítségével nagyobb ellenőrzést szerezhet a különféle helyi Android-verziók felett is. Mindez jelentős mértékben megkönnyíthetné az alkalmazásfejlesztőknek az új Android-szoftverek készítését. Emellett a kínai Play Store segítségével a Google komoly vetélytársává válna a Tencent, a Baidu és a Xiaomi szoftverboltjainak, s a helyi felhasználók számára újra elérhető lenne a Gmail és a Google Maps.

Az ázsiai ország és az amerikai óriáscég között 2010 óta feszült a viszony, akkor ugyanis a Google megtagadta a keresések cenzúrázását. Utána a vállalat Hongkongba költözött át és az eredményeket azóta automatikusan Hongkongon át közli. Tavaly előbb blokád alá kerültek a Google szolgáltatásai, majd teljesen ki is szorult az ázsiai országból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #2
    Te nem tudni magyar?
  • Skylake #1
    „Kici kinaiaknak lenni kici kis pénisz, nagy amerikaiaknak lenni hatalmasz nagy pénisz” (via: https://hu.wikipedia.org/wiki/Chinpokomon) azért, a Google nem fogja meghazutolni önmagát. Kici kínaiak szépen letérdeltetik őt is, hiszen amiért engedni fogják őket működni az a jelenleg is corporate működési mód része a Google-nél – csak most kissé szélesebb spektrumot fog kapni a kínai állam érdekéből kifolyólag.

    Persze nem úgy fog szélesebb spektrumot kapni, mint ahogy a sokszázmillió „kiírt valamit a gép!” agyiszint-kategóriás felhasználónak előadják, a „don’t be evil” nevű PR frázissal, meg a számukra e duma köré nyomott PR ideológiával. Kezdve azzal, hogy eljátszák, hogy a Google mennyire törődik a felhasználók adatainak „védelmével” – az erről szóló nyilatkozatuk véleményem szerint egy nagy üres elégetlen porhintés (https://www.google.hu/intl/hu/policies/privacy/) egy semmi konkrétumot nem tartalmazó, és ezért roppant ügyesen jogi szövegnek látszó, „kezeimet mosom, és jót röhögök rajtatok” irat.

    A corporate működési mód a Google esetében a megfelelő kormányzati igények kiszolgálása. Ez is a portfólió része ennek a tetves kihízott adatgyűjtő, -elemző és értékesítő dinoszaurusz esetében – nem is akárhogy tolják. Na most, jó hír, mert Kínában e téren szintet ugorhatnak:

    - Kitapasztalják, micsoda haszon szakítható egy represszív rezsim adatigényinek kielégítése által, milyen szép bevételt jelent ez majd a kínai divízió esetében. Teljesen biztosnak gondolom, hogy a kínai divízió esetében külön lesz egy olyan staff, amely egyszerre lesz lobbista, plusz mögöttük a backoffice melósok, akik előállítják azt, ami a kínai kormányzat számára érdekes – egyéni adatoktól kezdve csoportokról összeszedhető információkig. Pozíciókért cserébe ilyen adatokat tudunk adni ilyen és ilyen struktúrában, Csin elvtárs! – körülbelül így fogják a kínai kormányzati seggeket rövidesen fényesre nyalni a Google lobbistái a kínai „felhasználóik” érdekeikért, nyilván.

    - Mivel a Google-nak már van kínai előélete, ezért a kínai elvtársak (köztük az elképzelt Csin elvtárs is) rövidesen fel fogják vetni azt az igényt, hogy noha a deep packet inspection nem igazán penge SSL alatt (https), ezért tiszteltettel szeretnének hozzáférését nyerni a teljes adatforgalomhoz, ami a felhasználóktól a Google kínai divíziója felé, valamint onnan kifelé megy. Már csak olyan harmonizációk Google részéről történő kötelező teljesítése miatt is, mint a Nagy Kínai Tűzfal, ennek meg kell lennie. És noha kici kínai elvtársak pénisze kici, a haszon miatt a Google bele fog menni abba, hogy pontosan olyan nagy mértékben és úgy legyen vizsgálható az adatforgalom, mint a Baidu, Tencent, és minden más kínai website esetében. Ott ugye már lesz online rendőri jelenlét is, legalábbis a kínaiak terveznek ilyesmit, ahogy itt is korábban hír volt. Azaz totálisan. Mi lesz ennek az eredménye? Egyrészt a Google el fog lesni jó pár olyan technológiát, amely a kínai internetcenzúrához kapcsolódik, és módosítva hasznos lehet a számukra más célokra alkalmazva, mondjuk a találatok szűrése okán, amennyiben bizonyos információkat hozzáférését szabályozni kívánják – persze minél transzparensebben (v.ö.: Pariser: Filter Bubble). Persze rengeteg egyéb potenciál is van abban, hogy testközelből tapasztalhatják meg, hogyan működik a szűrés, az információkhoz hozzáférés szabályozása, a felhasználók követése – amit a kínai tűzfal árnyékában megismerni lehet, és ők meg is fogják ismerni, ami rájuk tartozhat – meg esetleg azt is, ami nem. Képzelem mennyire lényegesnek tartják most az NSA esetében, hogy a Google visszatér Kínába, és hogy ez milyen egyezmények betartását indukálja a Google és az NSA vonatkozásában: hiszen a kínai gazdasági és politkai információk elsődleges fontosságot jelentnek geopolikai értelemben az USA számára. Ugyanígy a kínaiak is készülnek, a 3PLA számára kulcsfontosságú a Google rendszereinek lehetséges kompromittálása, amennyiben ez lehetséges, hiszen az elsődleges prioritás a kínai geopolitkai pozíciók fenntartására irányuló törekvések vonatkozásában, azok egyik lényeges komponense. Erre külön csoportot hoznak létre véleményem szerint a 3PLA esetében is – nyilván sem az előzőt, sem ezt egyik fél sem fogja nagydobra verni.

    - A Google korábbinál jóval nagyobb és széleskörűbb tapasztalatot fog szerezni azzal kapcsolatban, hogy mennyire nagy haszon is van abban, ha különböző kormányzatok számára igényre szabott adattömeget értékesít. Egyelőre véleményem szerint ebben van azért a cég esetében még egyfajta tartózkodás, noha olyan mennyiségű és koherenciájú információt tárolnak, hogy a „don’t be evil” paradigmának egyre kisebb értelme van a cég azon szervezeti egységei esetében, amelyek elsődleges funkciója a felhasználói adatok tárolása, feldolgozása, valamint kiértékelés – eddig elsősorban marketing célokból. Noha a Google eddig is nagymértékben együttműködött online adatbróker házakkal (íme ezekből az egyik: https://en.wikipedia.org/wiki/Acxiom ) bevételük hatalmas része ezen üzleti csatornák felől érkezett, a kínai tapasztaltok alapján szervezeti szinten fel fog értékelődni kormányzatok kiszolgálása – ahogy mondani szokták, az evéstől jön meg az étvágy. Természetesen mindez és az előzőleg felsoroltak úgy történnek, hogy a felhasználók millióinak eljátsszák az őértük dolgozó barátságos és gondoskodó vállalat arcát – ahogy eddig is tették, rápúpozva erre – főként Kínában majd.

    Úgyhogy Google, welcome to China!