Berta Sándor
Éles légifelvételek rendkívüli helyzetekben is
Egy új elektronikusan vezérelt kamera-felfüggesztő rendszer új szintre emelheti a légifotók készítését.
A Bécsi Műszaki Egyetem és a Dynamic Perspective nevű cég közösen fejlesztik az új megoldást, amely lehetővé teszi az éles és nagy felbontású légifotók készítését rendkívül nehéz helyzetekben is mind a filmekhez, mind a televízióadók számára. A nagy magasságból való videórögzítésnél a felvételek általában berezonálnak, az új rendszer ezt a problémát oldaná meg.
A rendszer optimalizált szabályozó algoritmusa minimalizálja a bemozdulásból eredő hibákat, stabilizálja a képet és az olyan zavaró tényezőkre, mint a szél vagy a vibrációk a másodperc tört része alatt tud reagálni. A beépített szenzorok egy másodperc alatt több ezer alkalommal rögzítik a kamera pozícióját, a szükséges korrekciós mozdulatokat a beprogramozott szabályozástechnikai algoritmusok néhány száz mikroszekundum alatt tudják kiszámítani, majd elvégezni. Az előzetes eredmények szerint annyira kiváló, hogy még a távvezérelt légi járművek esetében is lehetővé teszi egy kiváló minőségű műsor elkészítését, így teljesen új perspektívák nyílnak például az élő sportközvetítésekben.
Alexander Schirrer, a Bécsi Műszaki Egyetem Mechanikai és Mechatronikai Intézetének munkatársa azt nyilatkozta, hogy a rázkódások legegyszerűbben úgy küszöbölhetők ki, ha valaki egy viszonylag nehéz kamerarendszert épít. De ez egy légi járműre szerelt eszköznél nyilvánvalóan nehézkesen oldható meg, hiszen nagyon ügyelni kell a súlyra. Az új rendszer tömege kevesebb, mint 20 kilogramm, ez még pont elfogadható például egy kis méretű robotrepülőgép esetében.
A kutatóknak először átfogó számítógépes szimulációkat kellett elvégezniük, a technikát csak ezután tudták a gyakorlatban tesztelni. A hosszú kutatómunka végül kifizetődött: dinamikus repülés közben, zoomolás esetén és teljes HD felbontásnál is sikerült éles képeket készíteni, és egy olyan szintet sikerült elérni, amit korábban még soha. Az új megoldás 70 százalékkal kisebb súlyú, mint az eddigi rendszerek, így a helikopterek, a daruk, az autók és a csónakok mellett ultrakönnyű repülőgépekre és drónokra is felszerelhető. Ezenkívül precíz tudományos mérések elvégzésére is alkalmas, többek között a geoinformáció területén.
A Bécsi Műszaki Egyetem és a Dynamic Perspective nevű cég közösen fejlesztik az új megoldást, amely lehetővé teszi az éles és nagy felbontású légifotók készítését rendkívül nehéz helyzetekben is mind a filmekhez, mind a televízióadók számára. A nagy magasságból való videórögzítésnél a felvételek általában berezonálnak, az új rendszer ezt a problémát oldaná meg.
A rendszer optimalizált szabályozó algoritmusa minimalizálja a bemozdulásból eredő hibákat, stabilizálja a képet és az olyan zavaró tényezőkre, mint a szél vagy a vibrációk a másodperc tört része alatt tud reagálni. A beépített szenzorok egy másodperc alatt több ezer alkalommal rögzítik a kamera pozícióját, a szükséges korrekciós mozdulatokat a beprogramozott szabályozástechnikai algoritmusok néhány száz mikroszekundum alatt tudják kiszámítani, majd elvégezni. Az előzetes eredmények szerint annyira kiváló, hogy még a távvezérelt légi járművek esetében is lehetővé teszi egy kiváló minőségű műsor elkészítését, így teljesen új perspektívák nyílnak például az élő sportközvetítésekben.
Alexander Schirrer, a Bécsi Műszaki Egyetem Mechanikai és Mechatronikai Intézetének munkatársa azt nyilatkozta, hogy a rázkódások legegyszerűbben úgy küszöbölhetők ki, ha valaki egy viszonylag nehéz kamerarendszert épít. De ez egy légi járműre szerelt eszköznél nyilvánvalóan nehézkesen oldható meg, hiszen nagyon ügyelni kell a súlyra. Az új rendszer tömege kevesebb, mint 20 kilogramm, ez még pont elfogadható például egy kis méretű robotrepülőgép esetében.
A kutatóknak először átfogó számítógépes szimulációkat kellett elvégezniük, a technikát csak ezután tudták a gyakorlatban tesztelni. A hosszú kutatómunka végül kifizetődött: dinamikus repülés közben, zoomolás esetén és teljes HD felbontásnál is sikerült éles képeket készíteni, és egy olyan szintet sikerült elérni, amit korábban még soha. Az új megoldás 70 százalékkal kisebb súlyú, mint az eddigi rendszerek, így a helikopterek, a daruk, az autók és a csónakok mellett ultrakönnyű repülőgépekre és drónokra is felszerelhető. Ezenkívül precíz tudományos mérések elvégzésére is alkalmas, többek között a geoinformáció területén.