Berta Sándor
Robothordár segíthet az átszálló utasoknak
Az új eszköz a pályaudvarokon és a repülőtereken közlekedők életét könnyítheti meg.
A TransitBuddy kutatóprojekt keretében megalkotott robot viszonylag kis méretű, önálló közlekedésre képes és segíthet a mozgáskorlátozott vagy a sok csomaggal utazó személyeknek abban, hogy minél kevesebb stressz mellett jussanak át a közlekedési csomópontokon. A robothordárt okostelefonon lehet a helyszínre rendelni és elszállítja a csomagokat a kívánt helyre. A jármű egyik verziója már a bécsi főpályaudvaron tesztelhető. A gyakorlatban a robothordár egy megrendelés esetén Segway-stílusban siet a célkoordinátára, majd a megérkezéskor szétnyílik, átalakul és így lehetővé teszi a csomagok elhelyezését.
Lehetőség van arra is, hogy valaki okostelefon-alkalmazás vagy mobil honlap segítségével megjelölje a célállomást, ezután a TransitBuddy mindent elintéz. Amennyiben valakinek időközben vécére kell mennie vagy be kell térnie egy üzletbe, akkor a robothordárt le lehet zárni. A fejlesztők 2012. szeptember 1. óta számos tesztet elvégeztek. Walter Wasner, az osztrák közlekedési, innovációs és technológiai minisztérium munkatársa elmondta, hogy azt kérdezték maguktól, hogy miként lehetne ezen a területen alkalmazni a korszerű technikát. A projektben a különböző közlekedési eszközök közötti interfész megalkotására összpontosítottak.
Stefan Seer, az AIT projektvezetője azt hangsúlyozta, hogy a közlekedési csomópontok gyakran nagyon bonyolultak, az embereknek néha nagy távolságokat kell megtenniük. A sok csomag is akadályozó tényező lehet az utazás szempontjából, az idősek például ilyen esetekben nem akarnak hosszú vonatutakra indulni.
A programban egyrészt figyelembe vették a különböző igényeket, másrészt technikai megoldásokat akartak találni az eltérő problémákra. A projektkonzorcium többek között azzal a kérdéssel is foglalkozott, hogy miként reagálnak a gyalogosok a közlekedési csomópontokon az önállóan közlekedő járművekre. Ezenkívül algoritmusokat vizsgáltak meg az útvonalak kiválasztása, a különböző járműdizájnok és -konfigurációk, valamint a szállított csomagok biztosítása szempontjából. Seer úgy vélte, hogy az önálló közlekedést segítő megoldások 5-10 éven belül terjedhetnek el.
A TransitBuddy-t többek között az Osztrák Technológiai Intézet (AIT), a Bécsi Műszaki Egyetem, a bkm design working group, a netwiss GesmbH, a DS Automation GmbH és az Osztrák Szövetségi Vasúttársaság (ÖBB) közösen fejlesztette ki és az elsődleges cél nem feltétlenül egy termék, hanem egy technikai koncepció kidolgozása volt.
A TransitBuddy kutatóprojekt keretében megalkotott robot viszonylag kis méretű, önálló közlekedésre képes és segíthet a mozgáskorlátozott vagy a sok csomaggal utazó személyeknek abban, hogy minél kevesebb stressz mellett jussanak át a közlekedési csomópontokon. A robothordárt okostelefonon lehet a helyszínre rendelni és elszállítja a csomagokat a kívánt helyre. A jármű egyik verziója már a bécsi főpályaudvaron tesztelhető. A gyakorlatban a robothordár egy megrendelés esetén Segway-stílusban siet a célkoordinátára, majd a megérkezéskor szétnyílik, átalakul és így lehetővé teszi a csomagok elhelyezését.
Lehetőség van arra is, hogy valaki okostelefon-alkalmazás vagy mobil honlap segítségével megjelölje a célállomást, ezután a TransitBuddy mindent elintéz. Amennyiben valakinek időközben vécére kell mennie vagy be kell térnie egy üzletbe, akkor a robothordárt le lehet zárni. A fejlesztők 2012. szeptember 1. óta számos tesztet elvégeztek. Walter Wasner, az osztrák közlekedési, innovációs és technológiai minisztérium munkatársa elmondta, hogy azt kérdezték maguktól, hogy miként lehetne ezen a területen alkalmazni a korszerű technikát. A projektben a különböző közlekedési eszközök közötti interfész megalkotására összpontosítottak.
Stefan Seer, az AIT projektvezetője azt hangsúlyozta, hogy a közlekedési csomópontok gyakran nagyon bonyolultak, az embereknek néha nagy távolságokat kell megtenniük. A sok csomag is akadályozó tényező lehet az utazás szempontjából, az idősek például ilyen esetekben nem akarnak hosszú vonatutakra indulni.
A programban egyrészt figyelembe vették a különböző igényeket, másrészt technikai megoldásokat akartak találni az eltérő problémákra. A projektkonzorcium többek között azzal a kérdéssel is foglalkozott, hogy miként reagálnak a gyalogosok a közlekedési csomópontokon az önállóan közlekedő járművekre. Ezenkívül algoritmusokat vizsgáltak meg az útvonalak kiválasztása, a különböző járműdizájnok és -konfigurációk, valamint a szállított csomagok biztosítása szempontjából. Seer úgy vélte, hogy az önálló közlekedést segítő megoldások 5-10 éven belül terjedhetnek el.
A TransitBuddy-t többek között az Osztrák Technológiai Intézet (AIT), a Bécsi Műszaki Egyetem, a bkm design working group, a netwiss GesmbH, a DS Automation GmbH és az Osztrák Szövetségi Vasúttársaság (ÖBB) közösen fejlesztette ki és az elsődleges cél nem feltétlenül egy termék, hanem egy technikai koncepció kidolgozása volt.