Berta Sándor
Az okosórák is elvonhatják a vezetők figyelmét
Az idő leolvasása ugyan nem szabálytalan, de a sok funkció miatt a telefonok után ezen termékek is tiltólistára kerülhetnek.
Kanadában egy férfi csupán pár másodpercig pillantott rá az okosórára, a rendőrök mégis elkapták és 120 dollárra büntették. Az illető jelezte, hogy nem fogja megfizetni az összeget, mert csupán egy óráról van szó, arra meg bárki ránézhet vezetés közben. Miután az eszközt a csuklóján hordta és nem a kezében tartotta, ezért elvileg igaza is lehetne Québec közlekedési előírásai alapján, a gond csak az, hogy nem csupán rápillantott a készülékre, hanem éppen egy új zeneszámot választott ki a lejátszási listáról.
Az eset tökéletesen rávilágított arra, hogy az okosórák megjelenésére a jogalkotók nincsenek felkészülve. Ugyan a legtöbb országban be van tiltva a mobil eszközök vezetés közbeni használata, de az okosórák alkalmazása nincs szabályozva. A brit Transport Research Laboratory cég különböző körülmények között vizsgálta meg a vezetők reakcióidejét. Az eredmény: az utassal való beszélgetés 0,9, az okostelefon használata 1,8, míg az okosóráké 2,5 másodpercre vonta el a teszteken résztvevők figyelmét.
Michael Schreckenberg közlekedéskutató közölte, hogy a kihangosított mobiltelefonok bár használatuk legális, ugyanúgy megzavarhatják az autósokat. Csak Németországban 800 000 baleset történik amiatt, mert a vezetők figyelmét elvonja valami. Az esetek egyharmadában telefonhasználat van a háttérben. Egyre nagyobb problémát jelent az is, hogy a gyalogosok a kereszteződésekben sokszor szintén a készülékük kijelzőjét bámulják és nem a forgalmat figyelik.
Az okosórák tekintetében gondot jelenthet, hogy azt tényleg nem lehet megtiltani, hogy valaki megnézze a pontos időt. Viszont nagyon nehéz bebizonyítani, hogy valaki egy bizonyos esetben csak a pontos időt nézte meg vagy például egy zeneszámot választott ki. Ez egy olyan kihívás, amelyre a jogalkotóknak mielőbb megoldást kell találniuk.
Kanadában egy férfi csupán pár másodpercig pillantott rá az okosórára, a rendőrök mégis elkapták és 120 dollárra büntették. Az illető jelezte, hogy nem fogja megfizetni az összeget, mert csupán egy óráról van szó, arra meg bárki ránézhet vezetés közben. Miután az eszközt a csuklóján hordta és nem a kezében tartotta, ezért elvileg igaza is lehetne Québec közlekedési előírásai alapján, a gond csak az, hogy nem csupán rápillantott a készülékre, hanem éppen egy új zeneszámot választott ki a lejátszási listáról.
Az eset tökéletesen rávilágított arra, hogy az okosórák megjelenésére a jogalkotók nincsenek felkészülve. Ugyan a legtöbb országban be van tiltva a mobil eszközök vezetés közbeni használata, de az okosórák alkalmazása nincs szabályozva. A brit Transport Research Laboratory cég különböző körülmények között vizsgálta meg a vezetők reakcióidejét. Az eredmény: az utassal való beszélgetés 0,9, az okostelefon használata 1,8, míg az okosóráké 2,5 másodpercre vonta el a teszteken résztvevők figyelmét.
Michael Schreckenberg közlekedéskutató közölte, hogy a kihangosított mobiltelefonok bár használatuk legális, ugyanúgy megzavarhatják az autósokat. Csak Németországban 800 000 baleset történik amiatt, mert a vezetők figyelmét elvonja valami. Az esetek egyharmadában telefonhasználat van a háttérben. Egyre nagyobb problémát jelent az is, hogy a gyalogosok a kereszteződésekben sokszor szintén a készülékük kijelzőjét bámulják és nem a forgalmat figyelik.
Az okosórák tekintetében gondot jelenthet, hogy azt tényleg nem lehet megtiltani, hogy valaki megnézze a pontos időt. Viszont nagyon nehéz bebizonyítani, hogy valaki egy bizonyos esetben csak a pontos időt nézte meg vagy például egy zeneszámot választott ki. Ez egy olyan kihívás, amelyre a jogalkotóknak mielőbb megoldást kell találniuk.