Berta Sándor
Veszélyes az autós beszédfelismerő programok használata
Megerősítést nyert, hogy a diktált szöveges üzenetek sem teszik veszélytelenné a közúti közlekedést.
Az IAG német balesetbiztosító munka- és egészségügyi kérdésekkel foglalkozó intézetének munkatársai azt vizsgálták, hogy vajon az írt rövid szöveges üzenetekhez képest a beszédfelismerő alkalmazások segítségével diktált sms-ek kevésbé vonják-e el a vezetők figyelmét. Nos, kiderült, hogy az írt szöveges üzenetek olvasása és írása nagyon erősen eltereli az autósok figyelmét, de a beszédfelismerés esetén is komoly mértékű ez a dolog.
A szakemberek összesen 54 férfit és nőt vizsgáltak, akiknek az életkora 24 és 65 év között volt. A tesztek során minden személy egy meghatározott útvonalat teljesített 60 kilométer/órás sebességgel, emellett egy másik útszakaszon két kiegészítő feladatot is kellett teljesíteniük. Az egyik az volt, hogy olvassák el és válaszolják meg a mobiljaikon a rövid szöveges üzeneteket, míg a másik esetben beszédfelismerő alkalmazással kellett reagálniuk az sms-ekre. A tesztek alatt mérték az időt, valamint a szubjektív terheléseket és a fiziológiai paramétereket.
Dr. Hiltraut Paridon projektvezető hangsúlyozta, hogy minden résztvevő esetében romlott a vezetési teljesítmény. Leginkább az sms-írás vonta el a figyelmet, de ez a hatás megfigyelhető volt a beszédfelismerés esetén is. Mindkét esetben megnőtt az útsáv elhagyásának a kockázata, ezzel pedig annak a veszélye, hogy a gépkocsi a másik sávba tér át vagy a járdára hajt fel és balesetet okoz. Az sms-ek írása még a legfiatalabb tesztszemélyek teljesítményét is károsan befolyásolta, és a tevékenység komolyan igénybe vette a koncentrálóképességüket.
Paridon leszögezte, hogy az a legjobb, ha valaki a saját - és természetesen mások - biztonsága érdekében a vezetés közben lemond az okostelefonok és más mobil készülékek használatáról. Mindez nem csak biztonságosabbá, hanem kevésbé megterhelővé is teszi a közlekedést. Tavaly októberben az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) Közlekedés-biztonsági Alapítványa és a Utahi Egyetem közös tanulmányában kimutatta, hogy a navigációs eszközök és a rádiók beszédvezérléssel való irányítása teljes mértékben leköti a vezetők figyelmét, azaz nem csupán az érintőképernyők használata lehet zavaró az autósok számára.
Az IAG német balesetbiztosító munka- és egészségügyi kérdésekkel foglalkozó intézetének munkatársai azt vizsgálták, hogy vajon az írt rövid szöveges üzenetekhez képest a beszédfelismerő alkalmazások segítségével diktált sms-ek kevésbé vonják-e el a vezetők figyelmét. Nos, kiderült, hogy az írt szöveges üzenetek olvasása és írása nagyon erősen eltereli az autósok figyelmét, de a beszédfelismerés esetén is komoly mértékű ez a dolog.
A szakemberek összesen 54 férfit és nőt vizsgáltak, akiknek az életkora 24 és 65 év között volt. A tesztek során minden személy egy meghatározott útvonalat teljesített 60 kilométer/órás sebességgel, emellett egy másik útszakaszon két kiegészítő feladatot is kellett teljesíteniük. Az egyik az volt, hogy olvassák el és válaszolják meg a mobiljaikon a rövid szöveges üzeneteket, míg a másik esetben beszédfelismerő alkalmazással kellett reagálniuk az sms-ekre. A tesztek alatt mérték az időt, valamint a szubjektív terheléseket és a fiziológiai paramétereket.
Dr. Hiltraut Paridon projektvezető hangsúlyozta, hogy minden résztvevő esetében romlott a vezetési teljesítmény. Leginkább az sms-írás vonta el a figyelmet, de ez a hatás megfigyelhető volt a beszédfelismerés esetén is. Mindkét esetben megnőtt az útsáv elhagyásának a kockázata, ezzel pedig annak a veszélye, hogy a gépkocsi a másik sávba tér át vagy a járdára hajt fel és balesetet okoz. Az sms-ek írása még a legfiatalabb tesztszemélyek teljesítményét is károsan befolyásolta, és a tevékenység komolyan igénybe vette a koncentrálóképességüket.
Paridon leszögezte, hogy az a legjobb, ha valaki a saját - és természetesen mások - biztonsága érdekében a vezetés közben lemond az okostelefonok és más mobil készülékek használatáról. Mindez nem csak biztonságosabbá, hanem kevésbé megterhelővé is teszi a közlekedést. Tavaly októberben az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) Közlekedés-biztonsági Alapítványa és a Utahi Egyetem közös tanulmányában kimutatta, hogy a navigációs eszközök és a rádiók beszédvezérléssel való irányítása teljes mértékben leköti a vezetők figyelmét, azaz nem csupán az érintőképernyők használata lehet zavaró az autósok számára.