Berta Sándor
Robotokkal kerülné el az ünnepi stresszt az Amazon
Az idei karácsony során először fog dolgozni a társaság mind a 15 000 robotmunkása. De az emberekkel sem bánnak kesztyűs kézzel.
A kereskedelmi platform igyekszik felkészülni a várható ünnepi vásárlói rohamra és úgy döntött, hogy mind a 15 000 robotdolgozóját munkába állítja. A Kiva Systems által gyártott narancssárga színű egységeket már a tavaly karácsonyi időszakban is tesztelték, azonban most fordul majd elő először, hogy az összes gépet használni fogják.
A robotok elsődleges feladata az lesz, hogy segítsenek azoknak az emberi kollégáiknak, akik az adott megrendelésekhez az egyes árucikkeket összegyűjtik és csomagolásra továbbítják. A dolgozóknak nagy segítséget fognak jelenteni a robotok, mert így nem kell a hatalmas raktárak polcrendszerei között perceken át bolyonganiuk, egyszerűbbé és gyorsabbá válhat a munkájuk. A folyamat során a Kiva-egységek a raktárcsarnok padlójára ragasztott vonalkódok alapján tájékozódnak a polcok között.
A USA Today cikke szerint az Amazon azt reméli, hogy így sikerül majd helyet megtakarítani és a raktárakban akár az eddigi termékmennyiség kétszerese is elhelyezhető lesz. Emellett várhatóan a munkatársak is hatékonyabban fognak dolgozni. Az Amazon 2012 márciusában 775 millió dollárért vásárolta meg a Kiva Systems 100 százalékos tulajdonrészét. A raktárakban alkalmazott robotoknak köszönhetően a munka hatékonysága akár a korábbi háromszorosára vagy négyszeresére is növelhető. A Kiva Systems ügyfelei közé tartozik a Gap ruházati áruházlánc, a Staples irodai kiegészítőket forgalmazó vállalat, a Zappos.com cipőbolt-hálózat és a Diapers.com pelenkaküldő cég.
A dolgozókra rá is fér a segítség: a Guardian cikke szerint egy fiatal amerikai nővel nagyobb tisztelettel bánnak, mióta fedél nélkül él, mint korábban a kereskedelmi platformnál. Amikor Nichole Gracely az Amazonnál dolgozott, volt, hogy 10 órán át kellett robotolnia, miközben a legmagasabb fokú koncentrációt követelték meg tőle és minden mozdulatát állandóan figyelték a főnökei. A hatalmas raktárépületekben kellett összeállítania a rendeléseket. A cégnél elvárás az ingyenes túlóra, amiről előfordult, hogy a munkaidő letelte előtt 5 perccel szóltak nekik.
Végül ebből és az állandó fenyegetésekből is elege lett, folyamatosan azt mondták neki ugyanis, hogy ha nem végzi jól a dolgát, akkor kirúgják. Az egyetemi diplomával rendelkező nő azóta hajléktalanként él, de így is több pénzt kap adományok formájában, mint amennyit korábban keresett, s az emberek sokkal jobban bánnak vele, mint az Amazonnál lévő főnökei.
Jeff Bezost, az Amazon első emberét korábban a világ legrosszabb főnökének választotta a Nemzetközi Szakszervezeti Szövetség (ITUC). A kritikák között megtalálható volt, hogy a társaság figyelmen kívül hagyja az emberi méltóságot és és az emberi jogokat; a logisztikai központokban dolgozók naponta 24 kilométert tesznek meg, az alkalmazottakat gyakran mentőautóval kell elszállítani; a foglalkoztatottaknak digitális eszközt kell a karjukon viselniük, így minden lépésük ellenőrizhető és rendkívüli módon elterjedt a zaklatás.
A kereskedelmi platform igyekszik felkészülni a várható ünnepi vásárlói rohamra és úgy döntött, hogy mind a 15 000 robotdolgozóját munkába állítja. A Kiva Systems által gyártott narancssárga színű egységeket már a tavaly karácsonyi időszakban is tesztelték, azonban most fordul majd elő először, hogy az összes gépet használni fogják.
A robotok elsődleges feladata az lesz, hogy segítsenek azoknak az emberi kollégáiknak, akik az adott megrendelésekhez az egyes árucikkeket összegyűjtik és csomagolásra továbbítják. A dolgozóknak nagy segítséget fognak jelenteni a robotok, mert így nem kell a hatalmas raktárak polcrendszerei között perceken át bolyonganiuk, egyszerűbbé és gyorsabbá válhat a munkájuk. A folyamat során a Kiva-egységek a raktárcsarnok padlójára ragasztott vonalkódok alapján tájékozódnak a polcok között.
A USA Today cikke szerint az Amazon azt reméli, hogy így sikerül majd helyet megtakarítani és a raktárakban akár az eddigi termékmennyiség kétszerese is elhelyezhető lesz. Emellett várhatóan a munkatársak is hatékonyabban fognak dolgozni. Az Amazon 2012 márciusában 775 millió dollárért vásárolta meg a Kiva Systems 100 százalékos tulajdonrészét. A raktárakban alkalmazott robotoknak köszönhetően a munka hatékonysága akár a korábbi háromszorosára vagy négyszeresére is növelhető. A Kiva Systems ügyfelei közé tartozik a Gap ruházati áruházlánc, a Staples irodai kiegészítőket forgalmazó vállalat, a Zappos.com cipőbolt-hálózat és a Diapers.com pelenkaküldő cég.
A dolgozókra rá is fér a segítség: a Guardian cikke szerint egy fiatal amerikai nővel nagyobb tisztelettel bánnak, mióta fedél nélkül él, mint korábban a kereskedelmi platformnál. Amikor Nichole Gracely az Amazonnál dolgozott, volt, hogy 10 órán át kellett robotolnia, miközben a legmagasabb fokú koncentrációt követelték meg tőle és minden mozdulatát állandóan figyelték a főnökei. A hatalmas raktárépületekben kellett összeállítania a rendeléseket. A cégnél elvárás az ingyenes túlóra, amiről előfordult, hogy a munkaidő letelte előtt 5 perccel szóltak nekik.
Végül ebből és az állandó fenyegetésekből is elege lett, folyamatosan azt mondták neki ugyanis, hogy ha nem végzi jól a dolgát, akkor kirúgják. Az egyetemi diplomával rendelkező nő azóta hajléktalanként él, de így is több pénzt kap adományok formájában, mint amennyit korábban keresett, s az emberek sokkal jobban bánnak vele, mint az Amazonnál lévő főnökei.
Jeff Bezost, az Amazon első emberét korábban a világ legrosszabb főnökének választotta a Nemzetközi Szakszervezeti Szövetség (ITUC). A kritikák között megtalálható volt, hogy a társaság figyelmen kívül hagyja az emberi méltóságot és és az emberi jogokat; a logisztikai központokban dolgozók naponta 24 kilométert tesznek meg, az alkalmazottakat gyakran mentőautóval kell elszállítani; a foglalkoztatottaknak digitális eszközt kell a karjukon viselniük, így minden lépésük ellenőrizhető és rendkívüli módon elterjedt a zaklatás.