Berta Sándor
A számítógépek önmagukban nem váltják meg az oktatást
A Microsoft innovációs és oktatási konferenciáján számos pedagógus és szakértő mondta el a tapasztalatait és a véleményét arról, hogy miként váltak be az osztálytermekben az új technológiák.
"Iskolánk tíz Microsoft Surface táblát szerzett be, és minden diákunk használhatja ezeket az eszközöket, ha szüksége van rájuk. A szülők további negyven tábla PC beszerzését finanszírozták" - jelentette ki Gabriele Jauck, a Zell am See városában lévő gimnázium tanára. Az intézményben 2011 óta alkalmaznak új technológiákat és azóta van helyi e-tanítási koncepció is. "Egy dolgot ezek által mindenképpen megtanultunk: nem elegendő, hogy egyszerűen tableteket helyezünk el az osztályokban. A tanítás emiatt eleinte még rosszabb is lett, mert a diákok gyakorlatilag elbújtak a monitorok mögé, de tanultunk a kezdeti hibákból" - tette hozzá Jauck. A tapasztalatok alapján az eddigi szigorúan 50 perces órákat felváltották az úgynevezett nyitott tanulási szakaszok és az átfogó projektek. Hetente két projektnapot iktattak be, mivel a kötött órák nem hagytak időt az egyéni oktatásra és fejlődésre. Külön tanulási helyeket is létrehoztak.
A gyerekek a technikát segédanyagként használják. A matematikaórán a Geo-Gebra nevű szoftvert használják, míg az angolórán a BBC honlapján lévő cikkeket elemzik. A tanár egy példával szemléltette, hogy milyen lehet az innovatív tanítás. Az óra közben a gyerekek játszhattak a Zoo Tycoon nevű programmal, eközben megismerkedhettek az egyes állatokkal és tanulhattak róluk, majd végül a szövegszerkesztőben német és angol nyelven is írniuk kell a tanultakról. Jauck korábban sosem látott ennyire jól elvégzett házi feladatokat. Rendszeresen tartanak külföldi Skype konferenciabeszélgetéseket is, amelyeken a 10 évesek könnyen, gátlások nélkül beszélnek, még akkor is, ha egy kamera irányul rájuk.
A Steyr városában működő kereskedelmi kamara 230 Surface táblagépet rendelt és további 330 PC is segíti a 600 diák munkáját. Kurt Söser tanár szerint a 12 osztályterem állandóan foglalt. Söser óráin már nem használnak hagyományos táblákat, hanem a tartalmakat a terem falára vetítik. A matematikaórán a számításokat a PC végzi, de a gondolkodás továbbra is az emberek feladata. Két éve a Microsoft OneNote rendszerét használják, azért, hogy összegyűjtsék a tanulók házi feladatait. A konferencia fő megállapítása, hogy a technikától önmagában nem lesz innovatív a tanítás és továbbra is az egyes pedagógusoktól függ, hogy tájékozódnak-e a különböző koncepciókról és lehetőségekről, majd ezeket kipróbálják és átültetik-e a gyakorlatba.
"Iskolánk tíz Microsoft Surface táblát szerzett be, és minden diákunk használhatja ezeket az eszközöket, ha szüksége van rájuk. A szülők további negyven tábla PC beszerzését finanszírozták" - jelentette ki Gabriele Jauck, a Zell am See városában lévő gimnázium tanára. Az intézményben 2011 óta alkalmaznak új technológiákat és azóta van helyi e-tanítási koncepció is. "Egy dolgot ezek által mindenképpen megtanultunk: nem elegendő, hogy egyszerűen tableteket helyezünk el az osztályokban. A tanítás emiatt eleinte még rosszabb is lett, mert a diákok gyakorlatilag elbújtak a monitorok mögé, de tanultunk a kezdeti hibákból" - tette hozzá Jauck. A tapasztalatok alapján az eddigi szigorúan 50 perces órákat felváltották az úgynevezett nyitott tanulási szakaszok és az átfogó projektek. Hetente két projektnapot iktattak be, mivel a kötött órák nem hagytak időt az egyéni oktatásra és fejlődésre. Külön tanulási helyeket is létrehoztak.
A gyerekek a technikát segédanyagként használják. A matematikaórán a Geo-Gebra nevű szoftvert használják, míg az angolórán a BBC honlapján lévő cikkeket elemzik. A tanár egy példával szemléltette, hogy milyen lehet az innovatív tanítás. Az óra közben a gyerekek játszhattak a Zoo Tycoon nevű programmal, eközben megismerkedhettek az egyes állatokkal és tanulhattak róluk, majd végül a szövegszerkesztőben német és angol nyelven is írniuk kell a tanultakról. Jauck korábban sosem látott ennyire jól elvégzett házi feladatokat. Rendszeresen tartanak külföldi Skype konferenciabeszélgetéseket is, amelyeken a 10 évesek könnyen, gátlások nélkül beszélnek, még akkor is, ha egy kamera irányul rájuk.
A Steyr városában működő kereskedelmi kamara 230 Surface táblagépet rendelt és további 330 PC is segíti a 600 diák munkáját. Kurt Söser tanár szerint a 12 osztályterem állandóan foglalt. Söser óráin már nem használnak hagyományos táblákat, hanem a tartalmakat a terem falára vetítik. A matematikaórán a számításokat a PC végzi, de a gondolkodás továbbra is az emberek feladata. Két éve a Microsoft OneNote rendszerét használják, azért, hogy összegyűjtsék a tanulók házi feladatait. A konferencia fő megállapítása, hogy a technikától önmagában nem lesz innovatív a tanítás és továbbra is az egyes pedagógusoktól függ, hogy tájékozódnak-e a különböző koncepciókról és lehetőségekről, majd ezeket kipróbálják és átültetik-e a gyakorlatba.