Berta Sándor
Már nem tudja megtartani titkait az Apple
Az Apple már nem tudja kontrollálni a kiszivárogtatásokat, módosítaniuk kell korábban sokáig sikeres marketing-stratégiájukon.
"A mostani rendezvény előtt nagyon sok dolog szivárgott ki az iPhone 6-ról az ellátási lánc által, ami törvényszerű azt nézve, hogy egy nagy régióban több millió alkatrészt gyártatnak. Az Apple PR-részlege különböző stratégiákat fejlesztett ki azért, hogy irányítsa az elvárásokat. Amennyiben például a társaság módosítani akarja az egyik termék árával kapcsolatos találgatásokat, akkor bizonyos dolgokat elterjesztenek. Összefoglalókat készítenek a sajtónak, de ha a társaság nem elégedett a leadott beszámolókkal, akkor megpróbálják megváltoztatni az anyagok hangvételét és előfordulhat, hogy a PR-csapat más újságíróknak eltérő anyagokat küld, akik aztán az új cikkekben ellentmondanak a korábbi tudósításoknak" - jelentette ki Mark Gurman, a 9to5Mac bloggere.
Gurman szerint a termékbemutatók inkább egy színházi darabként foghatók fel, ahol az előkészületek mindig már hetekkel előbb megkezdődnek. A szervezők még a legrosszabb esetekre is igyekeznek felkészülni: vannak tervek arra vonatkozóan, ha valaki a nézők közül, a kulisszák mögött vagy akár a színpadon rosszul lesz, miként vannak stratégiák az épületek lezárására és más vészhelyzetekre is. Ugyanakkor az Apple sem hibátlan, például amikor Steve Jobs 2010-ben az iPhone 4-et mutatta be, nem működött a WLAN. Az ilyen eseteket természetesen nehezebb megakadályozni. A színpad mögött egy egész raklapnyi cserekészüléket helyeznek el arra az esetre, ha mondjuk egy eszköz nem működne.
"Az Apple az iPhone esetében a megbízhatóságot, az integrációt és az alkalmazásokra, zenékre és könyvekre épülő digitális gazdasági rendszert hangsúlyozza. Úgy gondolom, hogy ezen a területen még mindig az Apple a király, de más szolgáltatók, például az Amazon és a Facebook gyorsan felzárkózhatnak mellé. Éppen ezért az Apple kénytelen lesz átalakítani a marketingstratégiáit, ezt azonban a cég vezetői mindenkinél jobban tudják is. Tim Cook nyitottabbá és barátságosabbá akarja tenni a társaságot, s alapvetően nyitottabb a sajtóval szemben is. Katie Cotton korábbi vezető távozása után a PR-részlegben is komoly változások történtek. A változásokat jól mutatja, hogy Jony Ive a fejlesztői konferencia egyik partiján kézfogással üdvözölte a rajongókat" - mondta a blogger.
Tim Cook igyekszik a maga képére formálni az Apple-t. Nem inspiráló vezető, hanem olyan ember, aki működőképessé teszi a dolgokat.
"A mostani rendezvény előtt nagyon sok dolog szivárgott ki az iPhone 6-ról az ellátási lánc által, ami törvényszerű azt nézve, hogy egy nagy régióban több millió alkatrészt gyártatnak. Az Apple PR-részlege különböző stratégiákat fejlesztett ki azért, hogy irányítsa az elvárásokat. Amennyiben például a társaság módosítani akarja az egyik termék árával kapcsolatos találgatásokat, akkor bizonyos dolgokat elterjesztenek. Összefoglalókat készítenek a sajtónak, de ha a társaság nem elégedett a leadott beszámolókkal, akkor megpróbálják megváltoztatni az anyagok hangvételét és előfordulhat, hogy a PR-csapat más újságíróknak eltérő anyagokat küld, akik aztán az új cikkekben ellentmondanak a korábbi tudósításoknak" - jelentette ki Mark Gurman, a 9to5Mac bloggere.
Gurman szerint a termékbemutatók inkább egy színházi darabként foghatók fel, ahol az előkészületek mindig már hetekkel előbb megkezdődnek. A szervezők még a legrosszabb esetekre is igyekeznek felkészülni: vannak tervek arra vonatkozóan, ha valaki a nézők közül, a kulisszák mögött vagy akár a színpadon rosszul lesz, miként vannak stratégiák az épületek lezárására és más vészhelyzetekre is. Ugyanakkor az Apple sem hibátlan, például amikor Steve Jobs 2010-ben az iPhone 4-et mutatta be, nem működött a WLAN. Az ilyen eseteket természetesen nehezebb megakadályozni. A színpad mögött egy egész raklapnyi cserekészüléket helyeznek el arra az esetre, ha mondjuk egy eszköz nem működne.
"Az Apple az iPhone esetében a megbízhatóságot, az integrációt és az alkalmazásokra, zenékre és könyvekre épülő digitális gazdasági rendszert hangsúlyozza. Úgy gondolom, hogy ezen a területen még mindig az Apple a király, de más szolgáltatók, például az Amazon és a Facebook gyorsan felzárkózhatnak mellé. Éppen ezért az Apple kénytelen lesz átalakítani a marketingstratégiáit, ezt azonban a cég vezetői mindenkinél jobban tudják is. Tim Cook nyitottabbá és barátságosabbá akarja tenni a társaságot, s alapvetően nyitottabb a sajtóval szemben is. Katie Cotton korábbi vezető távozása után a PR-részlegben is komoly változások történtek. A változásokat jól mutatja, hogy Jony Ive a fejlesztői konferencia egyik partiján kézfogással üdvözölte a rajongókat" - mondta a blogger.
Tim Cook igyekszik a maga képére formálni az Apple-t. Nem inspiráló vezető, hanem olyan ember, aki működőképessé teszi a dolgokat.